ASV aviobūves uzņēmums «Boeing» paziņojis, ka problēmas ar modeļa «737 MAX» lidmašīnām radīs vēl 6,6 miljardu ASV dolāru (5,9 miljardu eiro) papildu izmaksas, vēl vairāk samazinot uzņēmuma peļņu.
«Boeing» norādīja, ka otrā ceturkšņa finanšu rādītājus ietekmēs vienreizējās izmaksas, kas pēc nodokļu nomaksas sasniedz 4,9 miljardus ASV dolāru. Izmaksas veido kompensācijas lidsabiedrībām par reisu atcelšanu un lidmašīnu piegādes kavējumiem saistībā ar regulatoru aizliegumu izmantot «737 MAX» pēc divām aviokatastrofām.
Tāpat vēl 1,7 miljardu ASV dolāru izmaksas saistītas ar «737 MAX» ražošanas samazinājumu, piebilda kompānija.
Lidmašīnu «Boeing 737 MAX» lidojumi martā tika aizliegti pēc divām šī modeļa lidmašīnu katastrofām, kas prasījušas 346 cilvēku dzīvības. Gan Indonēzijas aviokompānijas «Lion Air» lidmašīnas «Boeing 737 MAX 8» katastrofā pērn oktobrī, kurā bojā 189 cilvēki, gan martā notikušajā Etiopijas aviokompānijas «Ethiopian Airlines» «Boeing 737 MAX 8» avārijā, kurā dzīvību zaudēja 157 cilvēki, lidmašīna strauji sāka lidot lejup un nogāzās. Katastrofas ir iedragājušas «Boeing» reputāciju un daudzi bojāgājušo tuvinieki vērsušies tiesā pret uzņēmumu.
Pagaidām nav skaidrs, kad regulatori atļaus atsākt pasažieru pārvadājumus ar «737 MAX».
«Mēs joprojām koncentrējamies uz drošu «737 MAX» atgriešanu pasažieru pārvadājumos,» sacīja uzņēmuma vadītājs Deniss Muilenburgs, atzīstot, ka «šis ir izšķirošs brīdis «Boeing»".
«Boeing» arī pauda cerību, ka regulatori ļaus atsākt reisus šā gada pēdējos trīs mēnešos, tomēr kompānija atzina, ka tās ir tikai uzņēmuma optimistiskākās aplēses.
Kompānijas «AIR Insight Research» analītiķis Mišels Merluzo ziņu aģentūrai AFP sacīja, ka «Boeing» varētu priecāties, ja «MAX» lidojumi tiks atļauti nākamā gada pirmajā ceturksnī.
Otrā ceturkšņa finanšu pārskatu «Boeing» publicēs trešdien.
ASV aviokompānija «Southwest Airlines» par apmēram mēnesi - līdz 2.novembrim - atlika «MAX» atgriešanos pasažieru pārvadājumos. Uzņēmums piebilda, ka arī šis datums pagaidām nav pilnībā noteikts.
ASV Federālā aviācijas pārvalde (FAA) jūnija beigās paziņoja, ka lidmašīnām «Boeing 737 MAX» ir konstatēts vēl viens defekts, kas rada potenciālu risku. Problēma konstatēta, kad FAA veikusi testus ar simulatoru, un FAA norādīja, ka arī šis defekts jānovērš, pirms tiks dota atļauja atsākt lidojumus.
Kompānija ir plaši kritizēta par tās izstrādāto «Boeing 737 MAX», kuras automātiskā sistēma «Maneuvering Characteristics Augmentation System» (MCAS) tiek uzskatīta par faktoru abās katastrofās.
Lidmašīnu modeļos «Boeing 737 MAX 8» un «Boeing 737 MAX 9» šī automātiskā sistēma, kuras nolūks ir palīdzēt pilotiem izvairīties no lidmašīnas priekšgala pacelšanas bīstami augstu, neierastos apstākļos var negaidīti nospiest priekšgalu uz leju un tik spēcīgi, ka piloti to vairs nespēj pacelt atpakaļ. «Boeing» nedēļu pēc katastrofas izplatīja paziņojumu aviokompānijām, brīdinot par šāda scenārija iespējamību, kad lidmašīna pikē vai pat avarē, pat ja piloti lido manuālajā režīmā un negaida lidojuma kontroles datoru pieslēgšanos lidmašīnas vadībai.
Piloti ir atzinuši, ka nav pietiekami apmācīti lietot MCAS sistēmu. FAA paziņoja, ka vairāk nekā gadu netika informēta par sensora, kas saistīts ar sistēmu, problēmu.
Aprīlī «Boeing» paziņoja, ka «737 MAX» ražošanas samazināšanās dēļ radušās papildu izmaksas viena miljarda ASV dolāru apmērā. Pagājušajā mēnesī kompānija paziņoja, ka izmaksās 100 miljonus ASV dolāru ģimenēm un kopienām, kas cietušas «737 MAX» katastrofās.