Lauksaimniecība

Bezakcīzes degvielu sola ražojošiem lauksaimniekiem

Sandra Dieziņa, 30.03.2011

Jaunākais izdevums

Bezakcīzes dīzeļdegvielu nākamajā saimnieciskajā gadā saņems tie lauksaimnieki, kuriem būs ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas.

Zemkopības ministrija (ZM) šobrīd diskutē ar lauksaimnieku organizācijām, kādiem kritērijiem un cik lieliem ieņēmumiem no lauksaimnieciskās ražošanas jābūt no 1 ha, lai saņemtu bezakcīzes degvielu 2011./2012. saimnieciskajā gadā, kas sāksies 1.jūlijā. ZM vērš uzmanību uz to, ka lauku saimniecības, kurām ieņēmumi uz 1 ha būs mazāki par noteikto ieņēmumu apjomu, arī saņems bezakcīzes degvielu, taču atbilstoši mazākā apjomā.

Valdības sēdē otrdien skatīts jautājums par grozījumiem Likumā par akcīzes nodokli, kas paredz, ka lauksaimniekiem, lai saņemtu dīzeļdegvielas limitu, kuram nepiemēro akcīzes nodokli jaunajā saimnieciskajā gadā, kas sāksies šogad 1. jūlijā, būs jāpierāda noteikts ieņēmumu apjoms no lauksaimnieciskās produkcijas ražošanas iepriekšējā gadā. Tāpat grozījumi likumā paredz precizēt šī atvieglojuma saņēmēju loku, proti, turpmāk akcīzes nodokļu atbrīvojumu varēs saņemt arī par zivju dīķu zemes apstrādi, taču arī tam būs jāpierāda ieņēmumi no zivju produkcijas realizācijas.

Grozījumi likumā arī precizē darbības, kam piemēro likumā noteikto atbrīvojumu, t.i., lauksaimniecības produkcijas ražošanai un zemes apstrādei. Arī turpmāk dīzeļdegvielas limitu, kam nepiemēro akcīzes nodokli, varēs saņemt tie lauksaimnieki, kas nodarbojas ar ražošanu.

Jau ziņots, ka lauksaimniekiem nākamajā saimnieciskajā gadā paredzēts 85,5 miljoni litru bezakcizētās dīzeļdegvielas. Ja šis apjoms tiks pārsniegts, tad tiks attiecīgi proporcionāli samazināts degvielas iegādes limits uz vienu hektāru.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Kad sola vienu, bet dara citu, jeb sitiens pa lauksaimniekiem

Līva Melbārzde, DB galvenā redaktora vietniece, 09.12.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja kādai nozarei klājas grūti, tad tai dzīve ir jāsarežģī vēl vairāk, ar nodokļu likumu grozījumiem uzliekot papildu izmaksas

Acīmredzot tāda ir valdības devīze, ar Finanšu ministrijas gādību sagatavojot grozījumus likumā «Par akcīzes nodokli». Nomaskēti ar attaisnojumu, ka grozījumi principā izdarīti tikai tāpēc, lai uzliktu akcīzes nodokli tādam produktam kā tabakas lapas un paceltu to dažiem biodīzeļdegvielas veidiem, savu ceļu uz Saeimu budžeta paketē sākušas arī izmaiņas lauksaimniekiem paredzētās dīzeļdegvielas apritē. No akcīzes atbrīvotā degviela lauksaimniekiem būs jāiekrāso jeb jāmarķē, turklāt to drīkstēs izmantot tikai traktortehnikā un lauksaimniecības pašgājējmašīnās lauksaimniecības produkcijas ražošanai. Minēto grozījumu skarto nozaru – lauksaimnieku un degvielas tirgotāju – pārstāvji pauž sašutumu par to, ka šādas pārmaiņas ministrijas nav laikus pārrunājušas ar tiem, uz kuru maciņiem tās attieksies vistiešāk. «Baidās no diskusijas, nav argumentu,» ministriju attieksmi raksturo biznesa pārstāvji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Lauksaimniecība

Lauksaimnieki: Neesam tik bagāti, lai ieviestu krāsoto dīzeļdegvielu

Dienas Bizness, 02.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2014.gada nogalē tika veikti grozījumi likumā Par akcīzes nodokli, kas paredz, ka no 2015.gada 1.jūlijā Latvijas lauksaimniekiem būs jāiegādājas iezīmētā (marķētā) dīzeļdegviela. Vairums Latvijas ražojošo lauksaimnieku nevalstiskās organizācijas un degvielas tirgotāji ir kategoriski pret jaunās normas stāšanos spēkā un uzskata, ka šobrīd, kad ir atvērts likums, nepārdomātais lēmums ir jāatceļ, informē biedrības Zemnieku saeima pārstāve Līva Norkārkle.

Jau vairākus gadus darbojas efektīva un moderna Lauku atbalsta dienesta pakļautībā esoša lauksaimniekiem paredzētās bezakcīzes dīzeļdegvielas uzraudzības sistēma. Lai lauksaimnieki būtu tiesīgi iegādāties tiem paredzēto dīzeļdegvielu, viņiem ir jāizpilda virkne nosacījumu. Ar jauno lēmumu papildus tiek ieviesta līdz galam nepārdomāta un neizvērtēta prasība - dīzeļdegvielas iezīmēšana (marķēšana), radot izmaksas gan lauksaimniekiem un degvielas tirgotājiem, gan valstij kopumā. Pēc lauksaimnieku aprēķiniem, iezīmētās (marķētās) dīzeļdegvielas cena pieaugs aptuveni par 5-6 eiro centiem par litru. Izmaksas radīsies arī veidojot papildus infrastruktūru atsevišķai krāsotās degvielas loģistikas nodrošināšanai un uzglabāšanai, kā arī kontroles sistēmai no valsts puses.

Komentāri

Pievienot komentāru
Lauksaimniecība

Pieņem noteikumus par bezakcīzes dīzeļdegvielu zemniekiem

Madara Fridrihsone, 16.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2013./2014. gadā kopējais dīzeļdegvielas daudzums, ko lauksaimnieki var izmantot, nemaksājot akcīzes nodokli, noteiks 108 992 100 litri, kas ir nedaudz vairāk, nekā 2012./2013. gadā, kad tā maksimālais apjoms noteikts 1 057 945 litru apjomā.

Tā dēvētās bezakcīzes dīzeļdegvielas daudzuma pieaugums saistīts ar to, ka, saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta datiem, pēdējos gados pieaug arī lauksaimniecībā izmantojamās zemes platības.

Saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, no akcīzes nodokļa atbrīvo dīzeļdegvielu, ko izmanto lauksaimniecības produkcijas ražošanai, lauksaimniecības zemes apstrādei un meža vai purva zemes apstrādei, kurā kultivē dzērvenes vai mellenes, kā arī zemes apstrādei zem zivju dīķiem.

Atbilstoši Zemkopības ministrijas aplēsēm, augkopības nozarē strādājošajām zemnieku saimniecībām dīzeļdegviela ir nepieciešama 200 kalendārās dienas gadā un tās vidējais patēriņš sezonā sasniedz 89 līdz 164 litrus uz hektāru. Savukārt lopkopjiem dīzeļdegviela nepieciešama visas 365 kalendārās dienas gadā un tās vidējais patēriņš sezonā ir 95 līdz 132 litri uz hektāru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nozares attīstības tendences Eiropā norāda, ka Zaļā kursa ietvaros nākotnē dabasgāze varētu tikt aizstāta ar biometānu, zaļo ūdeņradi vai sintētisko metānu; AS Gaso lielāko potenciālu Latvijā saskata tieši biometāna izmantošanā.

No 2022. gada maija līdz oktobrim, salīdzinot ar attiecīgo periodu pirms gada, kopējais dabasgāzes patēriņš Latvijā samazinājies par 47%, liecina Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas dati. Eksperti šo kritumu skaidro ar silto ziemu, fosilo energoresursu cenu kāpumu, kā arī pēdējā gada laikā pieņemtajiem politiskajiem lēmumiem, kas ierobežo dabasgāzes importu no Krievijas. Nozares pārstāvji norāda, ka pagaidām ir sarežģīti prognozēt, kāds būs Latvijas dabasgāzes patēriņš šogad, taču vienlaikus eksperti atzīmē, ka, visticamāk, arī nākotnē šī resursa patēriņš saglabāsies būtiski zemāks nekā iepriekš.

Meklē alternatīvas

Dabasgāze ir viens no visērtāk izmantojamajiem energoresursu veidiem, norāda Aleksandrs Koposovs, Gaso valdes loceklis. “Dabasgāze ir pārāka par citiem resursiem efektivitātes ziņā, kā arī rada mazāk CO2 un citus kaitīgo emisiju veidus nekā, piemēram, koksne vai bezakcīzes dīzeļdegviela. Tajā pašā laikā ir skaidrs, ka dabasgāzes patēriņš samazinās, tāpēc ir jādomā, kā racionāli izmantot esošo dabasgāzes infrastruktūru. Pašlaik Latvijas dabasgāzes nozarē Gaso lielāko potenciālu atjaunojamo energoresursu (AER) izmantošanā dabasgāzes tīklos saredz biometānam, jo biometāna ražošanas tehnoloģijas jau ir ļoti izplatītas un pieejamas visā Eiropā. Līdz šim brīdim esam izsnieguši tehniskos noteikumus astoņiem iespējamajiem projektiem, kas saistīti ar biometāna ievadīšanu Gaso piederošajā gāzesvadu sistēmā. Taču, lai pilnvērtīgi spētu īstenot Latvijas biometāna ražošanas potenciālu, ir jārod risinājumi tā izmantošanai arī reģionos, kur dabasgāzes patēriņš ir niecīgs vai tā nav vispār,” atzīmē A.Koposovs, piebilstot, ka līdz ar atjaunojamās elektroenerģijas ražošanas attīstību vēja un saules parkos strauji varētu pieaugt arī ūdeņraža izmantošanas potenciāls.

Komentāri

Pievienot komentāru