Runājot par degvielas cenu dažādos pasaules reģionos, bieži tiek piesauktas izteiktas atšķirības. Piemēram, oficiāli dārgākais benzīns ir Norvēģijā, kur viens galons (3,79 litri) benzīna maksā 10,12 ASV dolārus (1 litrs maksā aptuveni 1,5 Ls).
Savukārt vislētākais benzīns meklējams Venecuēlā, kur valsts prezidents Ugo Čavess parūpējies, ka viena galona benzīna cena ir vien 0,09 ASV dolāri (1 litrs maksā aptuveni 1,3 santīmus). Šajā sakarā Bloomberg veicis interesantu pētījumu: kamēr Norvēģijā, lai pilnībā pielietu 39 galonu ietilpīgu Chevrolet Suburban bāku, būs jārēķinās ar maksu 394,68 ASV dolāru apjomā, Venecuēlā šādas bākas uzpildīšana izmaksātu vien 3,51 ASV dolāru.
Protams, jārēķinās, ka dzīves līmenis dažādā pasaules valstīs ir ļoti atšķirīgs. Tādēļ ļoti interesants ir rādītājs, kas mēra, kāa daļa no konkrētās valsts vidējiem iedzīvotāja ienākumiem aiziet viena galona benzīna nopirkšanai šajā pašā valsī. Bloomberg šo rādītāju nosaucis par «Pain at pump», ko varētu tulkot kā aktuālās «cenas sāpīgumu» konkrētās valsts iedzīvotājiem. Piemēram, Norvēģijā, kur, kā jau minēts, ir dārgākais benzīns pasaulē, viena galona iegādei aiziet tikai 3,7% vidējo dienas ienākumu (statistikas dati liecina, ka Norvēģijas iedzīvotāja ienākumi vidēji dienā ir 272 ASV dolāri). Jāsecina - vairums Norvēģijas iedzīvotāju nav jālauza galva par benzīna dārdzību, salīdzinājumā ar ienākumiem varētu teikt, ka Norvēģijā benzīns uzskatāms par vienu no lētākajiem pasaulē.
Savukārt vispesimistiskākā aina ir Indijā. Lai gan tur galons naftas maksā 5,44 ASV dolārus (viens litrs aptuveni 79,38 santīmus), vidējam indietim ir jāstrādā 1,4 dienas, lai nopelnītu šādam benzīna apjomam (vidējie dienas ienākumi Indijā ir 3,97 ASV dolāri).
Šajā ziņā atkal jāizceļ Venecuēla, kur ir ne tikai pasaules lētākais benzīns, bet arī benzīna «cenas sāpīguma» slieksnis ir mazākais pasaulē. Lai iegādātos vienu galonu benzīna, venecuēlietim ir vidēji jāatvēl vien 0,3% savu dienas ienākumu. Iespējams, šajā sakarā paldies jāsaka valsts līderim Ugo Čavesam, kas ir nacionalizējis valsts naftas industriju (degvielas tirgotāji tiek pamatīgi subsidēti, lai cena paliktu zema). Iespējams, ka bez šīs kolorītās personības Venecuēlā aina būtu līdzīga kā Nigērijā, kur naftu iegūst pamatā ārvalstu kompānijas un viena galona iegādei valsts iedzīvotājam aiziet 51% no vidējiem dienas ienākumiem. Turklāt Nigērijā izveidojusies ačgārna aina, kad valsts, lai gan ir lielākā naftas eksportētāja Āfrikā, pašu benzīnu importē, jo Nigērijā vienkārši nav pietiekami daudz naftas pārstrādes rūpnīcu.
Latvija uz visa šī fona izskatās viduvēji. Mums ir 35. dārgākais benzīns pasaulē, bet, lai nopirktu vienu galonu benzīna, mums jāatvēl 18% vidējo dienas ienākumu. Starp citu, vidējie Venecuēlas iedzīvotāju ienākumi – 30 USD dienā - daudz neatšķiras no vidējiem Latvijas iedzīvotāju ienākumiem un ir tikai par četriem USD mazāki. Benzīna cenas «sāpīguma slieksnis» ir zemāks gan Lietuvā, gan Igaunijā.
Savukārt Krievijā ir 49. dārgākais benzīns pasaulē, un šīs valsts iedzīvotājam jāatvēl 9,6% no vidējiem dienas ienākumiem. Diži par benzīna cenas pieaugumu nav pamata bļaustīties arī ASV. Valstī galons benzīna maksā tikpat, cik Krievijā (3,75 USD), bet ASV iedzīvotājam, lai nopirktu galonu benzīna, ir jāatvēl vien 2,8% no saviem vidējiem dienas ienākumiem (viens no zemākajiem rādītājiem pasaulē).
Avots: Bloomberg
*pētījums veikts laika posmā no 9. līdz 23 jūlijam, un jārēķinās, ka līdz ar naftas cenas kāpumu šobrīd benzīna cena, piemēram, Latvijā ir pieaugusi aptuveni par 10%.
** Dati nebija pieejami par visām pasaules valstīm un netika apkopoti par tām valstīm, kurās vidējie dienas ienākumi nepārsniedz 3 ASV dolāru atzīmi.
*** Indijā jāstrādā vairāk par dienu, lai šajā pašā valsī nopelnītu vienam galonam benzīna.