Autobusu šoferu trūkumu varētu risināt ģenerālvienošanās nozarē, intervijā stāstīja Autotransporta direkcijas (ATD) valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.
Viņš uzsvēra, ka šoferu trūkuma problēma ir ne tikai Latvijā, bet kopumā visā Eiropā, un ne tikai sabiedriskajā transportā, bet arī kravu pārvadājumu nozarē. Var aizstāt atsevišķus šoferus slimošanas vai atvaļinājuma laikā, bet lielu rezervju nav nevienam, turklāt lielu rezervju nav arī pilsētu pārvadātājiem.
"Mēs uzskatām, ka ģenerālvienošanās būtu viens no variantiem, kas ļautu saglabāt un piesaistīt nozarei šoferus," teica ATD vadītājs, vienlaikus piebilstot, ka šajā gadījumā visām pusēm ir jāspēj meklēt kompromisus un sarunāties.
Pēc Godiņa teiktā, ja izdotos noslēgt ģenerālvienošanos, tas būtu signāls visai nozarei, arī tiem, kas domā par ienākšanu tirgū, bet, ja kāds iestājas tikai par sava viedokļa pārstāvēšanu, tad kompromiss nav iespējams.
Tāpat viņš uzsvēra, ka ir jāmeklē samērīgs kompromiss attiecībā uz šofera atalgojumu, kas jānodrošina pārvadātājiem, kas jākompensē valstij.
"Domājams, ka nākotnē ATD būs vai nu jāprasa pārvadātājam nodrošināt tādu šoferu rezervi, lai varētu uzsākt darbu, nerēķinoties ar to šoferu resursu, kas bija iepriekšējam pārvadātājam, vai otrs variants - nozarei būtu jānoslēdz ģenerālvienošanās, kurā paredzētu, kādā kārtībā un uz kādām sociālām garantijām notiktu šoferu pāreja no viena uzņēmuma otrā," teica Godiņš.
Vienlaikus Godiņš arī norādīja, ka ilgstoši sabiedriskā transporta šoferiem bija vecuma ierobežojums, proti, darbu varēja sākt no 24 gadu vecuma. "Tā mūsdienās ir problēma, jo liela daļa jauniešu paralēli studijām strādā un bieži vien jau savā nākotnes profesijā. Ja šofera karjeru vari sākt vien no 24 gadu vecuma, tad līdz tam jaunietis ir atradis citu nozari un profesiju darba gaitām," teica ATD vadītājs, piebilstot, ka tagad regulējumā ir paredzēti izņēmumi un tiesības vadīt autobusu var iegūt arī no 20 gadu vecuma.