«No LVC CPP daļas saņēmu divu transporta uzskaites punktu (A1 – Vitrupe, A3 – Inciems) vienas dienas (piektdiena, 2013. gada 13. septembris) pilnus datus amatiera apstrādei piemērotā (exel tabula) formātā. Pafiltrēju, pašķiroju un atradu šo to, kas iepriekš zīmēto mūsu ātruma ieraduma ainu ļauj precizēt, dažās detaļās, iespējams, skatīt optimistiskāk,» tā Latvijas Avīzē publicētā rakstā skaidro Atis Jansons.
«Pirmkārt – publiski pieejamajās (lceli.lv) tabulās redzamo vidējo ātrumu, ar kuru tiekam baidīti, neapšaubāmi krietni paaugstina relatīvi neliela «ekstrēmistu» grupa. Arī motociklisti, kurus no šādas tabuliņas tomēr iespējams «izvilkt». Starptautiskajā Tallinas šosejā šie gan nav līderi (dienas rekords tikai 132 km/h pret ātrākā auto 158 km/h), bet klusajā Valmieras trasē gan aizņem visu goda pjedestālu ar skaitļiem virs 150. Automobilistu šajā grupā maz. Bet katrs tāds vidējo skaitli paaugstina ievērojami,» viņš skaidro rakstā.
Otrkārt – pavisam nepārprotami iezīmējoties vieglo auto vadītāju lielākās daļas vēlme tomēr atrasties kādu gabaliņu virs limita. «Šoreiz 85 procentu akceptēto līmeni varu aprēķināt pavisam precīzi. Un tas ir 108 km/h Valmieras un 104 km/h Tallinas trasē,» secinājis A. Jansons.
Ievērojami vairāk nekā puse no visiem iekārtojoties zonā no 90 līdz 110 km/h. Un neizbēgami konfliktējot nevis ar ātro, bet ar lēno grupu, kas izrādījusies negaidīti liela, lielāka par ekstrēmi ātrajiem. «Kāds ir iemesls 500 automobiļu kustībai 10 un vairāk km/h zem atļautā kustības ātruma? Kā to noskaidrot, kā ietekmēt? Neievērot? Uzskatīt par viņu neaizskaramu brīvas izvēles sastāvdaļu? Piedot tehnikas vai tās vadītāja zemo sagatavotības līmeni? Bet skaidrs taču, ka ar 80 km/h braucošs auto jebkuram 100 km/h akceptējušajam ir šķērslis, kurš tuvojas ar ātrumu pieci metri sekundē, kurš tiks apdzīts, mainot kustības virzienu un izmantojot pretējo joslu. Bīstami…,» norāda žurnālists.
Sliktākais, viņaprāt, ir tas, ka viņus sāk apdzīt pat komerctransports, pat «fūres» ar piekabēm. Arī šo profesionāļu ieradumus no tabuliņām varot izfiltrēt. Un esot redzams, ka 85 procentu «smago» akceptētais limits ir tikpat augstu virs likumīgā kā «vieglajiem». Tālbraucēju un naudas pelnītāju vairākums (aptuveni četras piektdaļas) braucot virs atļautajiem 80, nepārprotami cenšoties kaut cik pielāgoties ne tikai «vieglo» limitam, bet arī vairākuma faktiskajiem paradumiem, tā padarot savu dzīvi vieglāku un mierīgāku.