Tiesu administrācijā (TA) izveidotā finanšu plānošanas sistēma tiesu iestāžu materiāli tehniskajam nodrošinājumam ir nepilnīga, revīzijā konstatējusi Valsts kontrole (VK).
VK norāda, ka tas notiek jo netiek veikta likumā noteiktā tiesu iestāžu finanšu pieprasījuma izstrāde, nav izstrādāta vienota kārtība un nav apzinātas faktiskās vajadzības tiesu materiāli tehniskajam nodrošinājumam, kā arī netiek dokumentēta tiesu iestāžu ēkām un telpām nepieciešamo remontdarbu apzināšana.
Revīzijā arī konstatēts, ka nav noteiktas prioritātes un laika grafiks tiesu darbības vispārpieņemto drošības principu un atbilstošu telpu nodrošināšanai, kā arī, ka ne visas tiesu iestādes atbilst tiesu telpām raksturīgajām specifiskajām prasībām par telpu sadalījumu publiskajā un slēgtajā zonā, kā arī tās nav nodrošinātas ar tiesas kārtībnieka klātbūtni tiesās.
VK secinājusi arī, ka Tiesu administrācijā nav vienotas tiesu un zemesgrāmatu nodaļu darbam nepieciešamās datortehnikas plānošanas un izmantošanas kontroles sistēmas un ir pieļauts neefektīvs valsts budžeta līdzekļu izlietojums vismaz 38,6 tūkstošu latu apmērā. VK norāda, ka, piemēram, 2011. gada oktobrī TA iepirkusi 175 monitorus, no kuriem 157 monitori jeb 90% 20,7 tūkstošu latu vērtībā 2012. gada septembrī vēl atradās noliktavā.
VK norāda, ka tiesu un zemesgrāmatu nodaļu informācijas tehnoloģiju (IT) infrastruktūras darbību atbilstoši likumam TA nodrošināja sadarbībā ar valsts akciju sabiedrību Tiesu namu aģentūra, slēdzot līgumus par IT pakalpojumiem. VK konstatējusi, ka līgumā par Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas reģistrācijas un izplatīšanas serveru darbības administrēšanu un pārraudzību iekļautās aģentūras funkcijas un uzdevumi ir vispārīgi un pārklājas ar TA funkcijām. VK norāda, ka līguma nosacījumi un līgumu izpildes kontroles sistēma nav nodrošinājusi pakalpojuma saņemšanas uzraudzību, caurskatāmību un izsekojamību.
Savukārt TA un aģentūras līgumā par IT infrastruktūras uzturēšanu netika ievērotas prasības par dokumentu apriti, un pamatlīdzekļu pārvietošana no noliktavas aģentūras telpās uz tiesām grāmatvedības uzskaites sistēmā tika reģistrēta ar sešu mēnešu līdz gada un sešu mēnešu novēlošanos. VK norāda, ka TA arī nav nodrošinājusi efektīvu IT jomas materiālo vērtību uzraudzības sistēmu, jo ir konstatēts nepamatoti aprēķināts nolietojums vismaz 17,8 tūkstošu vērtībā datortehnikai, kas atradās noliktavā, un 2011. gada noslēguma inventarizācijas aktos aģentūrā un tiesās atklātās nesakritības liecināja, ka pamatlīdzekļi dabā faktiski nav pārbaudīti un inventarizācijas akti ir sagatavoti formāli, pamatojoties tikai uz grāmatvedības uzskaitē esošajiem datiem.
Pēc revīzijas Tieslietu ministrijai un TA ir sniegti ieteikumi, lai nodrošinātu valsts budžeta līdzekļu plānošanu atbilstoši likumā noteiktajai kārtībai, lai tiesu iestāžu telpas atbilstu tiesu darbības nodrošināšanas vispārpieņemtajiem drošības principiem, lai tiktu ieviesta vienota kārtība tiesu un zemesgrāmatu nodaļu faktisko materiāli tehnisko vajadzību apzināšanai un materiāli tehniskās apgādes nodrošināšanai, kā arī lai tiktu pilnveidota uzraudzības sistēma pār faktiskajām materiālajām vērtībām IT jomā un atbilstoša TA grāmatvedības uzskaite.