Šajā laikā cilvēki ar jaunu sparu nododas mājas kārtošanai un aug interese pārdot sev vairs nevajadzīgās lietas.
"Pirmajās divās nedēļās pēc ārkārtējā stāvokļa izziņošanu valstī portāla apmeklētāju un ievietoto "pērļu" daudzums kritās pat līdz 30%. Cilvēkiem bija jāpierod pie reālās situācijas - mājmācība, darbs no mājām utt. Taču šobrīd situācija ir būtiski mainījusies un portālā katru dienu aug ievietoto "pērļu" daudzums un 12. aprīlī tas sasniedza rekordlielu skaitu - 5200 preces," stāsta Līva Jaunozola, sludinājumu portāla "andelemandele.lv" īpašniece un kustības "Andele Mandele" aizsācēja.
Martā portālu apmeklēja 176 tūkstoši unikālo lietotāju, no kuriem 95,6% ir no Latvijas, 2,6% no ASV un pārējie no Eiropas. 92% apmeklētāju ir sievietes, bet no kopējā reģistrēto lietotāju skaita, kas ir 151,6 tūkstoši, 94% ir sievietes. 36,1 tūkstotis reģistrēto lietotāju pēdējā mēneša laikā ir ienākuši portālā. Jaunu reģistrēto lietotāju skaits dienā pieaudzis par 35%. Februārī jauno reģistrēto lietotāju skaits bija 2738, martā 2737, aprīlī - 3403.
Aprīlis bijis ar plusa zīmi un ir palielinājies ievietoto preču, vienlaikus tiešsaistē esošo cilvēku, jauno lietotāju un arī kopējo mantu skaits. "Aprīlī palielinājusies aktivitāte tieši bērnu preču pirkumos un ir kritusies vidējās pārdotās preces cena. Pircēji aizvien vairāk kaulējas, arī pārdevēji ir kļuvuši pretimnākošāki ar cenām, jo ir palielinājies ievietoto preču skaits un attiecīgi arī konkurence," viņa saka.
Portāla lietotāju aktivitāte mainās pa nedēļām. Mēneša pirmās divas nedēļas parasti ir aktīvas, bet pēdējās divās vērojams taupības režīms pircējiem, taču lielāka aktivitāte izvietojot sludinājumus. Tomēr vidēji pārdoto preču skaits, salīdzinot ar dienā platformā ievietotajām lietām, ir audzis par 15%. "Agrāk tika izpārdoti 50% no ievietotajām "pērlēm", bet tagad tie ir 65%. Tas ir lielisks rādītājs, lai klienti, kas izvieto preces mūsu portālā, būtu motivēti te tirgoties arī turpmāk," viņa teic.
Šobrīd liela daļa veikalu ir slēgti, bet L. Jaunozola novērojusi, ka vēlme iegādāties sev ko jaunu - jo īpaši sievietēm - nezūd. "Ceru, ka tagad dāmas aizvien vairāk novērtēs, ka šādā tiešsaistes režīmā ir iespējams ērti un izdevīgi nokomplektēt gan savu, gan arī ģimenes locekļu sezonas garderobi. Tāpat, atrodoties mājās, mēs sevi aizvien vairāk nodarbinām ar pavasara spodrināšanu, mantu kārtošanu un attiecīgi - lieko lietu izpārdošanu. To var izdarīt pavisam ērti - ar pakomātu starpniecību, turklāt nopelnīt naudiņu jauniem pirkumiem. Kādēļ gan to nedarīt?" tā viņa.
Atskatoties uz kopējo summu, par kādu pārdotas portālā izvietotās lietas, L. Jaunozola atklāj, ka februārī tie bija 740 tūkstoši eiro, martā 810,4 tūkstoši eiro, bet aprīlī - 972 tūkstoši eiro. Viņa gan uzsver, ka "andelemandele.lv" iekasē maksu tikai par sludinājumiem un norēķini starp pircējiem un pārdevējiem notiek savstarpēji, tādēļ šī summa sadalāma starp portāla aktīvajiem lietotājiem, attiecīgi vidējā vienas pārdotās lietas cena laika posmā no februāra līdz aprīlim ir 19,5 eiro.
Pirms vairākiem gadiem viņa padziļināti pētīja noteikumus un komunicēja ar Valsts ieņēmumu dienestu šajā jautājumā un saņēmām apstiprinājumu, ka katrs gada laikā varam pārdot savu personīgo mantu 3000 eiro vērtībā, neskatoties uz vienību skaitu. Tā ir otrreizējā prece, ko cilvēks tirgo par zemāku cenu, nekā ir nopircis, un par to jau ir samaksājis nodokļus.
L. Jaunozola spriež, ka cilvēki tagad saprot, cik būtiski ir veidot uzkrājumus nebaltām dienām un aizdomājas par to, ka pirmos uzkrājumus var veidot no naudas, kas saņemta par pārdotajām mantām, nevis atņemot to ikdienas tēriņiem. "Es pati parēķināju, ka pagājušā gadā ar portāla starpniecību esmu pārdevusi savas un bērnu drēbes par 1700 eiro, kur vidējā cena nepārsniedza 35 eiro. Tas taču jau ir vesels ceļojums vai divu mēnešu vidējās algas uzkrājums," viņa salīdzina.
Viena kleita "Andele Mandele" kustības piekritēju rokās mēdz nomainīt pat piecas saimnieces, tomēr platformas dibinātājas L. Jaunozolas skatījumā lielākais motivators lietotu apģērbu pirkšanā ir finansiālais aspekts un "medību" azarts. Lai gan pēdējā laikā tiek akcentēts ilgtspējas faktors, viņas novērojumi liecina, ka vismaz Latvijā tā nav prioritāte.
Kustību "Andele Mandele" L. Jaunozola izveidoja pirms 11 gadiem. Trīs gadus darbojas portāls "andelemandele.lv", bet divus gadus - aplikācija. Tāpat līdz šim regulāri notika klātienes andelēšanās. Šī brīža situācijas dēļ trīs pasākumi jau ir atcelti, bet viņa cer, ka rudenī varēs tos pamazām atsākt.