Krīzei un tās dēļ noteiktajiem ierobežojumiem beidzoties, Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" plāno atsākt savu darbību ar piecām "Airbus A220-300" lidmašīnām, pēcāk pakāpeniski pievienojot flotei pa vienai lidmašīnai nedēļā, informē kompānijas prezidents un izpilddirektors Martins Gauss.
"Jau iepriekš pieņēmām lēmumu vairs neveikt lidojumus ar "Boeing" un "Bombardier Q400" lidmašīnu floti. Līdz ar jauno realitāti mēs esam priekšplānā izvirzījuši lēmumu vienkāršot savu darbību un veikt lidojumus tikai ar "Airbus A220-300" floti, kas arī būs vienīgās lidmašīnās, ar kurām veiksim lidojumus, atsākot darbību," skaidro M.Gauss.
LASI ARĪ: Gauss atsakās no algas
Viņš norāda, ka "airBaltic" patur tiesības pasūtīt līdz pat 80 A220-300 lidmašīnām, un centīsies vienoties par optimālu piegādes grafiku, kas atbalstītu uzņēmuma izaugsmi.
"Pēkšņa "airBaltic" lidojumu pārtraukšanas ietekme ir uzreiz pamanāma. Lidojumu apturēšana radījusi vērtību ķēdes pārrāvumu. Baltijas lidostās nav pasažieru, transporta uzņēmumiem, automašīnu nomām un lidostās esošajiem veikaliem nav ienākumu. Pasta piegāde un kravu pārvadājumi notiek lēnāk nekā iepriekš, kad "airBaltic" lidojumos pārvadāja kravu, kas mērāma tonnās. Viesnīcas Baltijā ir tukšas, kā arī lielāko daļu no tām šī brīža apstākļos ir jāslēdz. Tāda pati situācija ir arī vietējiem restorāniem. Šobrīd cieš tūrisma nozare, un, kamēr mēs neveicam lidojumus, tikmēr nav tūristu," secina M.Gauss.
LASI ARĪ: airBaltic paziņo par kolektīvo atlaišanu
Viņš uzsver, ka šī ir vēsturiska krīze, kas dramatiski ietekmē mūsu darbiniekus. "Mēs bijām spiesti pieņemt smagu lēmumu un samazināt darbinieku skaitu par 700 cilvēkiem, joprojām saglabājot vairāk nekā 1 000 darbinieku, kamēr neveicam lidojumus. Darbinieku skaita samazināšanas iemesls ir saistīts ar to, ka uzņēmums nespēs atsākt lidojumus tādā apmērā, kā iepriekš. Katrs darbinieks, kuru tagad zaudējam, ir traģēdija. Viens no labas ekonomikas izaugsmes pamatprincipiem ir nodarbinātība, tāpēc mums ir jānodrošina, ka līdz ar krīzes beigām airBaltic ir spējīgs atsākt darbību. Mēs esam apsolījuši, ka nodarbināsim savus darbiniekus atkal, tiklīdz tas būs iespējams, taču šobrīd neviens nevar pateikt, kad tas notiks. Tomēr jebkurā gadījumā, pateicoties mūsu spēcīgajai finanšu pozīcijai, mēs līdz maija vidum spējam izmaksāt algas mūsu darbiniekiem un nodrošināt pienācīgu papildu kompensāciju, kamēr negūstam ienākumus no plānotajiem lidojumiem," skaidro M.Gauss.
Paredzams, ka laika gaitā pieprasījums pēc ceļojumiem atgriezīsies. Tāpēc "airBaltic" pielāgojis maršrutu tīklu tā, lai varētu turpināt nodrošināt gaisa aviosatiksmes savienojamību Baltijas valstīm, kā arī laika gaitā izaugt līdz darbības apjomiem iepriekšējā līmenī. Ir ļoti grūti paredzēt, kas notiks ar aviācijas nozari Eiropā, jo šobrīd vairāki tūkstoši lidmašīnu atrodas dīkstāvē. To atgriešanās gaisā prasīs zināmu laiku, kā arī to ietekmēs tas, cik ātri no šīs krīzes situācijas atgūsies dažādas valstis.
M.Gauss pieļauj, ka, ļoti iespējams, būs vairāki maršruti, kuros šogad neatsāksies lidojumi: "Mūsu maršrutu tīkls tuvākajā nākotnē būs ierobežots, tomēr mēs joprojām plānojam turpināt tiešos lidojumus ne tikai no Rīgas, bet arī no Tallinas un Viļņas. Pašreiz uz mūsu lidojumiem tuvākajā nākotnē biļetes ir rezervējuši vairāk nekā pusmiljons pasažieru. Tas mums ir ļoti spēcīgs pamats, lai atsāktu darbību un atkal veidotu mūsu maršrutu tīklu. Mēs arī skatāmies uz mūsu turpmāko finansējumu. Potenciāls sākotnējais publiskais piedāvājums (Initial Public Offering -- IPO), kas aviosabiedrību ved uz akciju tirgu, joprojām ir iespēja nākotnē. Tas atbalstītu mūsu akcionārus atgriezt daļu no ieguldījumiem, kā arī vienlaikus uzņēmuma turpmāko izaugsmi".