Parastu kartupeļu audzēšanu ar mūsdienu mārketinga metodēm var padarīt par ienesīgu un perspektīvu biznesu, to pierāda īru Kīogu ģimenes saimniecības pieredze, vēsta reģionālais laikraksts Bauskas Dzīve.
Kīogu paaudzes Dublinas tuvumā zemi apstrādājušas 200 gadus, audzējot dārzeņus. Kopš 2010. gada līdz ar paaudžu maiņu saimniecība pievērsās tikai kartupeļu audzēšanai, vienlaikus atverot kraukšķu (angliski – «crisps») jeb mūsu izpratnē čipsu ražotni no vietējām izejvielām. Saimniecību starptautiskai žurnālistu grupai Eiropas Komisijas (EK) Lauksaimniecības ģenerāldirektorāta rīkotā braucienā izrādīja Toms Kīogs.
Kīogu jaunākā paaudze – divu brāļu trīs dēli – pārmaiņas sāka gatavot 2004. gadā, saprotot, ka tikai ar kartupeļu ražošanu uzņēmums ir pārāk atkarīgs no tirgus svārstībām, ražas apjoma un laikapstākļiem. «Salīdzinot ienākumus par kartupeļu pārdošanu, var redzēt, ka 2012. gadā mūsu ieņēmumi par tonnu kartupeļu bija 500 eiro, 2013. un 2014. gadā – 80 eiro, jo bija liela raža. Šogad novācam mazāko ražu no hektāra, kāda jebkad bijusi, bet ieņēmumi par tonnu būs ap 350 eiro,» skaidro Toms, «pārstrāde ļauj izlīdzināt ienākumus, veiksmīgāk vadīt un plānot biznesu.»
Kraukšķu ražošanu Kīogi izvēlējušies tāpēc, ka te varēja izmantot mārketinga āķi ar vietējām izejvielām. Toms apceļojis vairākas valstis, kur gatavo kraukšķus, izstrādājis oriģinālas receptes un tehnoloģiju. Ar vārdu «čipsi» jeb «chips» Britu salās saprot eļļā vārītas kartupeļu šķēlītes, ko ēd kopā ar ceptu zivi, bet «crisps» jeb kraukšķi ir apzīmējums gardumam, ko Latvijā dēvē par čipsiem.
Precīzi izvēlēti mārketinga paņēmieni Kīogu darbībā redzami ik uz soļa. Tā, piemēram, uz kraukšķu paciņas ir pavāra vārds, kas todien maisījis karstās eļļas katlu ar vakar vākto kartupeļu šķēlītēm. Pēc numura uz iepakojuma ar interneta rīku «Spud Nav» var atrast arī produkcijas augšanas vietu saimniecības laukos. Iedarbīgas reklāmas frāzes ir arī uz ražotnes transportlīdzekļiem.