Latvijas piena pārstrādātājiem pērn izdevās sasniegt ļoti labu eksporta rezultātu, un arī šogad ir potenciāls audzēt produkcijas realizācijas apmēru ārvalstu tirgos, teica Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības (LPCS) valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks.
Latvijas piena pārstrādātāju eksporta dati par aizvadīto gadu kopvērtējumā vēl nav pieejami. Savukārt pērn 11 mēnešos Latvijas piena produktu eksporta apmērs veidoja apmēram 146 miljonus eiro, kas ir par 12% vairāk nekā gadu iepriekš attiecīgajā periodā, kad tas veidoja 130 miljonus eiro. Arī naudas izteiksmē pērn 11 mēnešos eksporta vērtība augusi par 12%.
Tādējādi Latvijas piena pārstrādes uzņēmumu eksporta apmērs pērn nedaudz pārsniedzis apjomu pirms Krievijas noteiktā embargo, un ir vērtējams kā ļoti labs rezultāts.
Kopējos Latvijas piena produktu eksporta apmērus pērn pozitīvi ietekmēja siera, sūkalu produktu, industriālo produktu - vājpiena un pilnpiena produktu eksports, ārvalstīs sekmīgi realizēts arī piens un krējums. Nozares galvenie ārvalstu realizācijas tirgi pērn bija Lietuva, kā arī Polija, Vācija, Nīderlande un Apvienotā Karaliste.
Kā atgādināja Šolks, lai arī slaucamo govju un ganāmpulku skaitam Latvijā ir tendence samazināties, piena izslaukuma apmērs pieaug, kas liecina par piena ražotāju pieaugošo efektivitāti. 2019. gadā 180 saimniecības beigušas nodarboties ar piena ražošanu, bet kopējais piena izslaukuma apmērs joprojām pieauga.
Pēc LPCS valdes priekšsēdētāja teiktā, arī Latvijas piena pārstrādātāju efektivitāte ik gadu aug, lai gan šajā ziņā vēl ir kur tiekties - pēc iespējas vairāk jāražo, jārada maksimāli daudz augstas pievienotās vērtības produkti, jāstrādā pie jauniem produkcijas veidiem un tirgiem.
Lai gan eksporta tirgus ir augošs, vietējais tirgus samazinās - piena produktu patēriņš Latvijā sarūk demogrāfisko faktoru dēļ, kā arī augstā importa produktu īpatsvara dēļ Latvijas mazumtirdzniecības tīklos.
Šolka ieskatā Latvijā līdzīgi kā citās valstīs būtu vairāk jāatbalsta vietējie ražotāji.
Šolks pauda neizpratni, kāpēc Latvijas mazumtirgotāji, zinot, ka galvenais klients un pircējs bija un būs Latvijas iedzīvotājs, nestimulē vietējo piena produktu pārdošanu, bet tik plašā sortimentā piedāvā Igaunijas, Lietuvas un Polijas piena produktus. Vietējo piena produktu patēriņu jau tā negatīvi ietekmē augstais no Latvijas izbraukušo iedzīvotāju skaits.
Šolks teica, ka arī šogad Latvijas piena pārstrādātāju produkcijas eksporta apmēram ir potenciāls augt, un nozare pie tā aktīvi strādā un uz to cer.
Pēc viņa sacītā, nozares eksportu pozitīvi ietekmējusi Eiropas Savienības līdzfinansētā projekta "Taste Milk" realizācija, apgūstot jaunus trešo valstu tirgus, lai palielinātu Latvijā ražotās produkcijas pārdošanas apjomus. Tālākā nākotnē piena pārstrādātāju eksportu varētu sekmēt arī LPCS jaunais projekts, kad paredz Izraēlā, Apvienotajos Arābu Emirātos (AAE), Saūda Arābijā un Ukrainā ar dažādu pasākumu palīdzību veicināt Latvijas piena produktu patēriņu.
LPCS apvieno piena pārstrādes uzņēmumus un sadarbības partnerus, kas kopā realizē aptuveni 80% no Latvijā pārstrādātā piena.