Tikai mazāk nekā 10% apjautāto Zviedrijas uzņēmumu ir pielāgojuši savu darbību situācijai, kad eiro tā pašreizējā formā neeksistē, secināts Deloitte un SEB finanšu direktoru pētījumā.
Secināts, ka Zviedrijas uzņēmumi sagaida situācijas pasliktināšanos un paredz grūtākus laikus, taču tie uzņēmumiem vēl nav pienākuši. Turklāt 25% no pētījumā iesaistītajiem uzņēmumiem ir veikuši testu par situāciju, kas notiktu, ja eiro neeksistētu tā pašreizējā formā.
Ņemot vērā, ka Latvijas ekonomikas attīstību sekmē eksports, Latvijas uzņēmumi daudz uzmanīgāk šobrīd seko līdzi attīstībai savos eksporta tirgos. Neraugoties uz piesardzību, pēc SEB bankas datiem, lielo uzņēmumu ikmēneša pārdošanas apjomi turpina pat palielināties.
Tas, iespējams, izskaidrojams ar to, ka uzņēmumi šādu scenāriju neuzskata par īsti iespējamu vai arī to darbības pielāgošana situācijai, kad eiro tā pašreizējā formā neeksistē, ir pārāk dārga vai nav iespējama. Pesimistiski raugoties no cita skatupunkta, to var interpretēt kā 90% vai lielākas respondentu daļas negatavību šādam scenārijam, skaidro SEB kreditēšanas stratēģis Johans Lindgrēns.
Pētījums liecina, ka uzņēmumi joprojām veic investīcijas, tomēr arvien lielāks skaits uzņēmumu veic finanšu, nevis stratēģiskās investīcijas, un vairāk nekā 50% respondentu izmantotu skaidrās naudas pārpalikumu, lai atmaksātu parādus. Finanšu, nevis stratēģisko investīciju veikšana atbilst uzņēmumu ziņojumiem, kas sniegti iepriekš šajā gadā.
SEB bankas Lielo uzņēmumu apkalpošanas pārvaldes vadītājs Kārlis Danēvičs atzīst, ka līdzīgas tendences parādās arī Latvijas uzņēmumu vidē, uzsverot, ka jau apmēram gadu ir vērojama situācija, kuru no uzņēmēju puses var raksturot kā piesardzīgu un pat nedaudz nogaidošu, arī pasūtījumi uz priekšu tiek veikti retāk, kas skaidrojams ar skaidrības par nākotni mazināšanos. Latvijas uzņēmumi ir piesardzīgi attiecībā uz jaunām investīcijām, bieži dodot priekšroku saistību apjomu mazināšanai. Tā kā Latvijas ekonomiskā atkopšanās pamatā balstīta uz eksporta pieaugumu, tad uzņēmumi šobrīd daudz uzmanīgāk seko līdzi globālajām tendencēm un attīstībai savos eksporta tirgos. Tomēr neraugoties uz piesardzību, lielo uzņēmumu ikmēneša pārdošanas apjomi turpina pat palielināties, skaidro K. Danēvičs.