Par patērētāju kreditēšanas pakalpojumiem pagājušajā gadā saņemtas 256 sūdzības, informēja Patērētāju tiesību aizsardzības centra Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Ilze Žunde.
No tām 53% saņemtas par līguma noteikumiem, 11% par komercpraksi, bet 36% par citiem jautājumiem.
No šīm sūdzībām aptuveni 40% ir par nebanku pakalpojumu sniedzējiem, kas sevī ietver ātro kredītu devējus, līzinga devēju kompānijas un lombardus.
Pērn PTAC saņemtas 17 sūdzības par kreditēšanas pakalpojumiem interneta vidē, kas pārsvarā ir ātrie kredīti.
Liela daļa no PTAC saņemtajām rakstveida un elektroniskā pasta sūdzībām saistītas ar to, ka kredīta devējs ir vienpusēji lauzis kredīta līgumu, jo patērētājs nav savlaicīgi veicis no līguma izrietošos maksājumus, un vērsies tiesā vai nodevis parāda piedziņas tiesības parāda piedziņas sabiedrībai, pieprasot visa kredīta atmaksu, kā arī vēršot piedziņu pret nekustamo īpašumu vai ieķīlāto transportlīdzekli, skaidro I. Žunde. Šādos gadījumos visbiežāk strīds rodas saistībā ar kredīta devēja aprēķināto parāda kopējo summu, kuru veido nesamaksātā pamatsumma, procenti par kredīta izmantošanu un aprēķinātais līgumsods par maksājumu kavējumiem. Saskaroties ar šādiem gadījumiem, patērētāji parasti lūdz netaisnīgu līguma noteikumu izvērtēšanu, tai skaitā arī nesamērīga līgumsoda izvērtēšanu.
Par personām, kas neatbilst kredītiestāžu statusam, PTAC ir saņēmis vairākas sūdzības par nebanku kreditētāju darbību bez attiecīgas speciālās atļaujas (licences) patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniegšanai, kā arī par kredīta devēju prettiesisko rīcību, nesamazinot aprēķināto procentu vai maksas par kapitāla lietošanu apmēru kreditēšanas līguma daļējas vai pilnīgas pirmstermiņa dzēšanas gadījumā.