DSV investē kompāniju iegādē un darba vides uzlabošanā; uzticas vietējiem vadītājiem un atklāj jaunu termināli Rīgā
To sarunā ar Dienas Biznesu pirms jauno biroja un noliktavu telpu atklāšanas jūlijā sacīja globālās loģistikas kompānijas AS DSV Road Holding izpilddirektors (CEO) Sorens Šmits (Soren Schmidt) un SIA DSV valdes loceklis Jānis Meikulāns.
DSV nodrošina pilnu piegādes ķēdi saviem klientiem, sniedzot gaisa, jūras, autopārvadājumu, kā arī noliktavu pakalpojumus. «Pēdējos gados esam auguši, iegādājoties citus uzņēmumus, kā rezultātā šobrīd kompānijas apgrozījums pārsniedz 10 miljardus eiro, tai ir 46 tūkst. darbinieku 85 valstīs,» saka S. Šmits. Kopš 1987. gada uzņēmuma akcijas tiek kotētas Kopenhāgenas biržā, bet tā pirmsākumi meklējami 1976. gadā, kad apvienojās daudzas autopārvadājumu kompānijas, lai palielinātu savu konkurētspēju. Proti, ar kapacitātes palielināšanu tika palielinātas iespējas iepirkumos. Tagad autopārvadājumu apgrozījums sasniedz apmēram četrus miljardus eiro, apmēram tikpat veido gaisa un jūras pārvadājumi, bet pārējais ir pienesums no loģistikas un noliktavu (pieci milj. m2) pakalpojumu jomas.
Iegulda biznesā
Runājot par kompānijas aktīviem, S. Šmits norāda, ka kompānijai to nav daudz, proti, DSV nepieder kuģi vai lidmašīnas. Katru dienu Eiropā uz ceļiem ir apmēram 20 tūkst. kravas auto, kas apkalpo DSV klientus, bet tikai 1000 automašīnu pieder pašai kompānijai, kas iznomā arī apmēram 10 tūkst. piekabju. «Visu nopelnīto naudu ieguldām biznesā, nevis aktīvos,» skaidro DSV pārstāvis. Piemēram, jaunās DSV biroja un noliktavu telpas nepieder kompānijai, bet pēc būvniecības tās pārdotas attīstītājam, DSV tās savukārt nomājot. Tādējādi netiek iesaldēti līdzekļi aktīvos. Kompānijas prioritātes attiecībā uz peļņas izmantošanu ir, pirmkārt, iegādāties citas kompānijas, otrkārt, atpirkt savas akcijas. Kā pēdējais lielākais pirkums bija amerikāņu kompānijas Uti Worldwide iegāde 2016. gadā par 1,3 miljardiem USD. Tā galvenokārt darbojās gaisa un jūras pārvadājumu jomā, bet nedaudz arī autopārvadājumu jomā ASV un Dienvidamerikā. «Tas bija labs pirkums, un mēs integrējām šo kompāniju visai ātri.» DSV aizvien ir visspēcīgākā Eiropā, saka S. Šmits, atbildot uz jautājumu par biznesa ģeogrāfisko sadalījumu. Tad nāk ASV, Āzija, Dienvidāfrika.
Varu vietējiem
DSV klienti pamatā ir mazie un vidējie uzņēmumi, kas nodrošina apmēram 70% apgrozījuma, taču ir arī globālās kompānijas, piemēram, GM un Siemens. Kaut arī DSV nav tik pazīstams zīmols kā lielāki tirgus spēlētāji, piemēram, Vācijā, Francijā vai Spānijā, uzņēmums kļūst arvien globālāks. Tai pašā laikā DSV ir tikai 2% no nozares tirgus daļas, kas liecina par lielo konkurenci un sadrumstalotību jomā. Kompānijas klientu vidū ir gan autobūves uzņēmumi, gan ģenerālkravu, gan plaša patēriņa preču un ķīmiskās rūpniecības kravu nosūtītāji. Ir arī daudz vietēja mēroga klientu.
Atšķirībā no DHL vai Schenker, kur kompānijas attīstību lielā mērā nosaka no augšas, DSV ir decentralizēta kompānija, kas piešķir plašākas pilnvaras vietējo uzņēmumu vadītājiem.
Visu rakstu Peļņu iegulda biznesā lasiet 25. jūlija laikrakstā Dienas Bizness.