Šādu jaunu dalībnieka (gan personālsabiedrības biedra, gan kapitālsabiedrības dalībnieka/akcionāra) pienākumu paredz grozījumi Komerclikumā, kurus aprīļa vidū Saeima pieņēma 1.lasījumā, un tiek paredzēts, ka grozījumi stāsies spēkā 2011.gada 1.jūnijā.
Pierasts, ka Starptautiskais Valūtas fonds rosina dažāda veida iniciatīvas un šis likumprojekts nav izņēmums, jo izstrādāts ņemot vērā Starptautiskā Valūtas fonda 2006.gadā izteiktās rekomendācijas, tas ir, nodrošināt piekļuvi informācijai par patiesā labuma guvējiem un personām, kuras kontrolē juridisko personu. Jānorāda, ka ar grozījumiem plānotā patiesā labuma guvēja paziņošanas kārtība atšķiras no tās, kuru bija iecerēts ieviest ar 2010.gada Komerclikuma grozījumiem, kuri paredzēja, ka informāciju par patiesā labuma guvējiem tur pati sabiedrība un, pēc attiecīga pieprasījuma saņemšanas, izsniedz to tiesībaizsardzības un kontroles institūcijām.
Grozījumos tiek dotas definīcijas personām, kas uzskatāmas par patiesā labuma guvēju:
(a) fiziska persona, kas ir personālsabiedrības/kapitālsabiedrības dalībnieks, atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likuma noteikumiem (tas ir, īpašumā vai tiešā vai netiešā kontrolē ir vismaz 25% no komersanta pamatkapitāla vai balsstiesīgo akciju kopskaita vai kura citādā veidā kontrolē komersanta darbību), ciktāl Komerclikumā nav noteikts citādi;
(b) juridiska persona, kura ieguvusi vismaz 25% no personālsabiedrības ieguldījuma (kapitāla) daļām vai kapitālsabiedrības pamatkapitāla daļām/akcijām, un kura iesniedz Komercreģistra iestādei pieteikumu par personu, kas, saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likuma noteikumiem, ir uzskatāma par sabiedrības patiesā labuma guvēju (turpmāk – «Pieteikums»);
(c) persona, kura daļas/akcijas tur citas personas labā, un kura iesniegusi Komercreģistra iestādei Pieteikumu.
Tātad, fiziskas persona kapitālsabiedrības dalībnieks/akcionārs tiks automātiski uzskatīts par patiesā labuma guvēju, ja vien nav iesniegts Pieteikums, kas norāda, ka daļas/ akcijas tiek turētas citas personas labā. Nav gan īsti skaidrs kādā veidā Komercreģistra iestāde konstatēs, kas ir akciju sabiedrības akcionārs, ja, piemēram, akcijas ir vārda akcijas, kuras izdotas papīra formā, jo saskaņā ar esošo Komerclikuma regulējumu šādām akciju sabiedrībām nav pienākums iesniegt Komercreģistra iestādei ziņas par akcionāru sastāvu (netieši gan tas tiek darīts, ja Komercreģistra iestādei tiek iesniegts akcionāru sapulces protokols reģistrējot, piemēram, padomes maiņu) un saskaņā ar grozījumiem šādam akcionāram (fiziskajai personai) nebūs pienākums iesniegt Pieteikumu. Savukārt, juridiskajai personai, sasniedzot 25% no personālsabiedrības ieguldījuma (kapitāla) daļām vai kapitālsabiedrības pamatkapitāla daļām/akcijām, būs pienākums iesniegt Pieteikumu Komercreģistra iestādei, ja vien neizpildās kāds no izņēmumiem, kad Pieteikums nav jāiesniedz (tas ir, ja dalībnieks ir Latvijā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību vai personālsabiedrība; ja dalībnieks ir Latvijā reģistrēta akciju sabiedrība un ziņas par tās patiesajiem labuma guvējiem ir iesniegtas komercreģistra iestādei; ja dalībnieks ir Latvijā reģistrēta biedrība, nodibinājums, politiskā partija vai kooperatīvā sabiedrība; ja dalībnieka akcijas ir iekļautas regulētā tirgū vienā vai vairākās Eiropas Savienības dalībvalstīs vai regulētā tirgū trešajā valstī; ja dalībnieks saskaņā ar šā likuma prasībām ir paziņojis finanšu un kapitāla tirgu uzraugošajai institūcijai par būtiskās līdzdalības iegūšanu). Pieteikumu sabiedrības dibināšanas gadījumā iesniedz kopā ar dibināšanas dokumentiem, bet pēc sabiedrības dibināšanas dalībniekam tas ir jāiesniedz – 14 dienu laikā no dienas, kad viņš ieguvis vismaz 25 % no daļām/akcijām, vai 14 dienu laikā no dienas, kad viņam vajadzēja uzzināt par personu, kura uzskatāma par sabiedrības patieso labuma guvēju.
Tiek plānots noteikt ierobežotu personu loku, kurš ir tiesīgs iepazīties ar ziņām par sabiedrības patiesā labuma guvējiem, tas ir, ar ziņām par sabiedrības patiesajiem labuma guvējiem ir tiesīgas iepazīties tiesībaizsardzības un kontroles institūcijas. Tātad, ziņas par patiesā labuma guvējiem it kā nebūs brīvi pieejamas jebkurai personai, kurai ir radusies interese par personām, kas kontrolē attiecīgo sabiedrību, un atliek vien cerēt, ka Komercreģistra iestāde spēs nodrošināt iesniegto datu atbilstošu aizsardzību.