Latvijas vēlme ieviest eiro ir uzticības apliecinājums Eiropas kopējai valūtai un pierādījums, ka tiem, kuri pareģoja eirozonas izjukšanu, nebija taisnība, iepazīstinot ar konverģences ziņojumu par Latviju, sacīja Eiropas Komisijas (EK) priekšsēdētāja vietnieks ekonomikas, monetāro lietu un eiro jautājumos Olli Rēns.
EK ziņojumā secinājusi, ka Latvija ir sasniegusi augstu ilgspējīgas ekonomiskās konverģences līmeni ar eirozonu un ierosina Padomei pieņemt lēmumu par eiro ieviešanu Latvijā no 2014. gada 1. janvāra.
«Latvijas pieredze apliecina, ka valsts var sekmīgi pārvarēt makroekonomisko nelīdzsvarotību, lai cik smaga tā arī nebūtu, un kļūt vēl stiprāka. Pēc smagās lejupslīdes 2008. un 2009. gadā Latvija īstenoja izlēmīgu politisku rīcību, ko atbalstīja ES un SVF vadītā finansiālās palīdzības programma, kura uzlaboja ekonomikas elastību un pielāgošanās spējas atbilstoši vispārējiem ES noteikumiem par ilgtspējīgu un līdzsvarotu izaugsmi. Un tas ir atmaksājies - paredzams, ka Latvijai šogad būs visstraujāk augošā ekonomika Eiropas Savienībā,» atzina O. Rēns.
Konverģences ziņojumā ir pozitīvi novērtēti Latvijas ekonomikas rādītāji attiecībā uz šādiem Līgumā par Eiropas Savienību izklāstītajiem konverģences kritērijiem: inflācija, valsts finanses (deficīts un parāds), procentu likmes un maiņas likme.
Komisija secinājusi, ka vidējais inflācijas līmenis Latvijā 12 mēnešu laikā līdz 2013. gada aprīlim bija 1,3 %, kas ir ievērojami zemāks par atsauces vērtību (2,7 %), un tiek prognozēts, ka tas saglabāsies zemāks par atsauces vērtību arī turpmāk. EK norāda, ka pašreizējo, īpaši zemo inflācijas līmeni ir veicinājuši īstermiņa faktori (galvenokārt PVN samazinājums pagājušā gada jūlijā), tomēr pamatfaktoru analīze un fakts, ka atsauces vērtība ir ievērota un pat ievērojami pārsniegta, ļauj pozitīvi vērtēt cenu stabilitātes kritērija izpildi.
Tomēr Latvijai būs jāpaliek modrai, lai saglabātu zemu inflācijas līmeni, tostarp turpinot īstenot piesardzīgu fiskālo politiku un saglabājot iekšzemes pieprasījumu uz ilgtspējīgas attīstības ceļa.
Vispārējās valdības deficīta un IKP attiecība 2010. gadā sasniedza 8,1 %, taču samazinājās 2012. gadā līdz 1,2 %, un ir paredzams, ka saskaņā ar Komisijas jaunāko pavasara prognozi tā saglabāsies 2013. gadā 1,2 % apmērā. Vispārējās valdības parāds 2012. gada beigās bija 40,7 % no IKP. Komisija uzskata, ka pārmērīgais budžeta deficīts ir novērsts ticamā un ilgtspējīgā veidā, un ir ieteikusi ES Ekonomikas un finanšu padomei (ECOFIN) atcelt pārmērīga budžeta deficīta novēršanas procedūru Latvijai (skatīt MEMO/13/463). Ja ECOFIN padome šim ieteikumam sekos, Latvija izpildīs valsts budžeta stāvokļa kritēriju.
Vidējā ilgtermiņa aizdevumu procentu likme Latvijā gada laikā līdz 2013. gada aprīlim bija 3,8 %, kas ir zemāka par atsauces vērtību (5,5 %). Likmju starpība, salīdzinot ar eiro zonas ilgtermiņa obligāciju kritēriju, kopš 2010. gada ir ievērojami samazinājusies, tādējādi atspoguļojot tirgus uzticību Latvijai.
Latvijas lats ir piedalījies valūtas kursa mehānismā (VKM II) kopš 2005. gada 2.maija, kas ir ievērojami ilgāk nekā minimāli noteiktie divi gadi. Pievienojoties VKM II, Latvijas iestādes apņēmās saglabāt lata kursu ±1 % svārstību amplitūdas robežās attiecībā pret centrālo kursu. Divu gadu laikā pirms šā novērtējuma veikšanas lata maiņas kurss nenovirzījās no centrālā kursa par vairāk kā ±1 % un nebija pakļauts spriedzei.