Oktobrī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) veicis 3746 pārbaudes, no kurām 1681 objektā jeb 45% gadījumu ir atklātas neatbilstības cenu paralēlajā atspoguļošanā, kas 78% gadījumu novērstas pārkāpuma konstatēšanas brīdī vai piecu darbdienu laikā, informē PTAC.
224 pārbaudes bijušas iniciatīvas Godīgs eiro ieviesējs dalībnieku tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas vietās, kur proporcionāli konstatēts mazāk - 27% neatbilstību cenu norādēs.
Salīdzinot konstatēto pārkāpumu proporciju ar tiem komersantiem, kas nav iniciatīvas dalībnieki, secināms, ka pie iniciatīvas dalībniekiem neatbilstības tiek konstatētas par 19% retāk.
Ja tiek konstatēts būtisks pārkāpums vai netiek saņemti pierādījumi par pārkāpumu novēršanu, tiek veiktas atkārtotās pārbaudes. Oktobrī kopā 104 objektos veiktas šādas pārbaudes un atkārtoti pārkāpumi konstatēti 24 objektos jeb 23% no atkārtoto pārbaužu skaita, kur komersanti, operatīvi reaģējot pārkāpumus ir novērsuši 19 objektos. Pieciem komersantiem jeb 0,3% no kopējā pārbaudīto objektu skaita ar neatbilstībām ir uzsākta administratīvo pārkāpumu lietvedība, kur lēmumi par konstatētajiem pārkāpumiem vēl nav pieņemti.
Visbiežāk konstatētās neatbilstības ir nekorekta konvertācija, kas ir 63% gadījumu. 23% gadījumu konstatēts, ka atsevišķām preču vai pakalpojumu vienībām nav norādīta cena divās valūtās. 14% gadījumu konstatētas cita rakstura neatbilstības, piemēram, akciju cenu neatbilstoša norādīšana, cena nenorādīšana vispār vai neskaidra norādīšana, mērvienības cenu neatspoguļošana. Šādu kļūdu rašanās iemesls ir mainīgais preču vai pakalpojumu klāsts, attiecīgi, mainot cenu zīmes, tiek pieļautas cilvēciskas kļūdas konvertācijā atsevišķām pozīcijām, norād PTAC.
Analizējot nekorektas konvertācijas cēloņus cenu norādēs, PTAC speciālisti novērojuši, ka lielā daļā gadījumu konvertācijas cenu atšķirība ir par vienu eiro centu. Veicot pārbaužu datu rūpīgu izpēti, PTAC konstatējis, ka 25% gadījumu (no kopējo konstatēto pārkāpumu skaita par nekorektu konvertāciju) cēlonis cenu atšķirībai par vienu eiro centu ir valūtas konvertācija pretējā virzienā, proti, no eiro uz latiem, nevis no latiem uz eiro.
Praksē tas nozīmē to, ka atsevišķos gadījumos vienai cenai latos var būt divas par vienu eiro centu atšķirīgas cenas eiro. Piemēram, ja preces cena ir 0,70 latos, veicot valūtas konvertāciju no latiem uz eiro, cena pēc noapaļošanas ir 1 eiro, turklāt, veicot konvertāciju no 0,99 eiro uz latiem preces cena arī būs 0,70 lati.
Pēc operatīvām speciālistu diskusijām panākta vienošanās, ka, veicot valūtas konvertāciju, komersanti var valūtu konvertēt gan no latiem uz eiro, gan no eiro uz latiem, piemērojot Eiropas Padomes fiksēto valūtas kursu (1 Ls ir 0,702804 EUR) un stingri ievērojot matemātiskos noapaļošanas principus.
Precizējums praksē ietekmēs arī kopējo pārbaužu ietvaros konstatēto neatbilstību skaitu par aptuveni 10 -15 procentpunktiem.
Vienlaikus par eiro cenu jautājumiem tiek saņemta informācija no patērētājiem. Kopā oktobra mēnesī saņemtas 180 patērētāju sūdzības, kur no tām 103 - par cenu pieauguma jautājumiem, 31 – par nekorektu konvertāciju, 37 – par cenu nenorādīšanu abās valūtās. Attiecīgi par cenu celšanas jautājumu 97 sūdzības pārsūtītas izvērtēšanai Konkurences padomei.
14 no sūdzībām par cenu celšanu bijušas par iniciatīvas Godīgs eiro ieviesējs dalībniekiem, kur PTAC vērtē iespējamās negodīgās komercprakses pazīmes. Uz sūdzību pamata veikta 31 pārbaude un 75% gadījumu patērētāju sniegtā informācija apstiprinājusies un konstatētas neatbilstības, kas uz šo brīdi 16 gadījumos novērstas.