Liepājas dome pēc ilgām diskusijām pieņēmusi lēmumu no 1.jūnija ievērojami palielināt braukšanas maksu Liepājas sabiedriskajā transportā.
Jaunie saistošie noteikumi vēl jāapstiprina Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā.
Braukšanas maksu vienam braucienam plānots noteikt iepriekšpārdošanā 0,70 eiro, bet, pērkot pie vadītāja, - 0,80 eiro. Līdz šim tie bija attiecīgi 0,57 un 0,70 eiro, līdz ar to biļešu cenas pieaugums plānots aptuveni 22,8% apjomā.
Abonementa biļešu maksu, līdzīgi kā līdz šim, tiek plānots noteikt diferencēti atkarībā no izvēlētā transporta veida, kā arī izmantošanas biežuma. Mēnešbiļete braukšanai autobusā katru dienu izmaksās 30 eiro, turpretī braukšanai darba dienās - 22 eiro vai dienas vidū - 19 eiro. Līdzīgi maksa tiks diferencēta arī tramvaja mēnešbiļetēm attiecīgi 26 eiro, 22 eiro vai 17 eiro atkarībā no biļetes veida.
Abonementa biļešu pieaugums plānots vairāk nekā 50% apjomā.
Opozīcijas deputāte Linda Matisone norādīja, ka uzņēmējdarbībā investīciju mērķis ir pakalpojuma pašizmaksas samazināšana, taču jauno autobusu iepirkums, kas ir viens no iemesliem braukšanas maksas celšanai, neliecina par izmaksu optimizāciju. Viņasprāt, pašvaldībai būtu jārūpējas par liepājnieku, ne uzņēmuma ērtībām.
Arī Jānis Vilnītis uzsvēra, ka ieguldījums jaunās tehnoloģijās, kaut arī tie būtu autobusi, nenozīmē cenu pieaugumu.
Liepājas domes priekšsēdētājs Uldis Sesks (Liepājas partija) savukārt uzsvēra, ka sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējs tika izvēlēts konkursā, un neviens cits pārvadātājs nepiedāvāja zemāku cenu.
Arī Naums Vorobeičiks (SC) norādīja, ka biļešu cenas varētu nemainīt, taču tādā gadījumā pakalpojumu vajadzētu dotēt pašvaldībai, kas savukārt nozīmētu līdzekļu atņemšanu citām sfērām.
Kā norādīja Sesks, ja biļešu cenu pieaugums netiktu atbalstīts, no pašvaldības budžeta būtu nepieciešami papildu 100 000 eiro mēnesī. Šogad jau piešķirtā pašvaldības dotācija sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ir aptuveni 2,2 miljoni eiro.
Pašvaldības aģentūras Liepājas sabiedriskais transports vadītājs Gints Lūsis arī piebilda, ka viena brauciena biļetes cena 2011.gada martā tika palielināta no 50 līdz 57 eiro centiem, savukārt abonementa biļešu cenas pēdējo reizi tika pārskatītas 2005.gadā.
«Biļešu cenu palielināšanas brīdis bija pienācis jau sen,» norādīja Liepājas domes izpilddirektors Edgars Rāts. «Mēs arī ļoti labi zinām, kādi autobusi kursēja līdz šim un kādi autobusi sāks kursēt šogad.»
Kā norādīts saistošo noteikumu paskaidrojumā, laikā posmā no 2012.gada līdz 2015.gadam veiktas būtiskas izmaiņas sabiedriskā transporta sistēmā, tostarp veiktas maršrutu tīkla izmaiņas, pagarināta tramvaja līnija līdz Ezerkrasta mikrorajonam, kā arī veikts iepirkums par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar jauniem autobusiem. Pēdējo gadu laikā arī papildinātas pasažieru kategorijas, kurām ir tiesības saņemt pašvaldības noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus.
Veikto izmaiņu rezultātā ir novērojama tendence, ka arvien vairāk pasažieru ikdienā regulāri izmanto sabiedrisko transportu, un viena brauciena pašizmaksa Liepājas pilsētas sabiedriskajā transportā ir lielāka par noteikto braukšanas tarifu. 2014.gadā 73% pasažieru sabiedriskajā transportā braukuši ar abonementa biļetēm, savukārt abonementa biļešu maksas atlaide līdz šim bijusi noteikta no 45% līdz 63% atkarībā no biļetes veida. Līdz ar to abonementa biļetes maksa nosedz tikai 37% līdz 55% no braukšanas izmaksām, sacīja Lūsis.
Liepājas domes pieņemtie saistošie noteikumi paredz vairākas iedzīvotāju grupas, kurām būs tiesības saņemt braukšanas maksas atvieglojumus līdz pat 100% apmērā.
Kā liecina aģentūras Liepājas sabiedriskais transports apkopotā statistika, ikdienā braukšanas maksas atvieglojumus šobrīd izmanto 43% no visiem pasažieriem, bet gandrīz ceturtā daļa pasažieru abonementa biļešu iegādei saņem atlaidi 100% apmērā.