Londonas senākās pilsētas Vestminsteres centrālajā daļā atrodas iela ar nosaukumu Pall Mall, kurā izvietoti vairāki prestiži 19. gadsimta beigās un 20. gadsimta sākumā dibināti t.s. džentelmeņu klubi – Institute of Directors, Army and Navy Club, Travellers Club, Oxford and Cambridge Club, Royal Automobile Club.
Turpat blakus kvartālā, Svētā Džeimsa skvērā atrodas Britu Ārpolitikas institūts, Royal Institute of International Affairs jeb Chatam House. Blakus esošā valdības ēku iela Vaithola, kurā bez Premjerministra biroja Dauningstrītā 10, meklējams starptautiskās drošības politikas institūts Royal United Services Institute. Visas šīs ēkas kalpo arī kā britu politiskās un biznesa elites un diplomātu formālo un neformālo saietu vietas, kuru izsūtītajos ielūgumos uz svinīgiem pasākumiem lejas daļas smallprintā ir uzraksts no parking available.
Svētdien, 11. janvārī TV 3 analītiskais raidījums Nekā personīga demonstrēja sižetu par bardaku Vecrīgā, kas sācies pēc īpašā statusa zonas zaudēšanas šī gada 1. janvārī. Sižeta galvenā darbojošā persona bija kāds Romas Katoļu baznīcas mācītājs, kurš apgalvoja, ka Kardināls Pujāts tagad ir ieslodzīts savā vecpilsētās rezidencē, jo izbraukšana no tās tagad atrodas gājējiem un riteņbraucējiem atvēlētajā zonā. Daudz samiernieciskāku viedokli atklātā vēstulē ministram Zalānam un domniekam Požarnovam portālā Delfi pauduši 48 Vecrīgas uzņēmēji, kuri aicina pārskatīt jauno pilsētas senākās daļas autotransporta apmeklēšanas kārtību.
Pilnīgi piekrītu pēdējiem sadaļā, kas aicina Rīgas domi pārskatīt ieviesto kārtību, lai sniegtu iespēju preču piegādātājiem, servisa transportam un taksometriem saņemt limitētas piekļuves atļaujas savu funkciju veikšanai tikai gājējiem paredzētajās zonās. Arī satiksmi uzraugošās policijas funkcijas it sevišķi šādos, jaunradītos apstākļos, būtu jāmaina no represīvajām uz izglītojošām un audzinošām.
Tomēr man, kā ierindas Rīgas iedzīvotājam kopumā jaunā kārtība šķiet krietni vien sakarīgākā par iepriekšējo, kad vecpilsētu ieskāva apsargātas barjeras un caurlaižu automāti. Paskaidrošu kāpēc.
Pirmkārt, īpašā režīma zona ne vienā mirklī neattaisnoja savu misiju – atbrīvot Vecrīgu no transportlīdzekļiem, mazināt kaitīgo izplūdes gāžu ietekmi uz senajām ēkām un veidot gājējiem draudzīgu pilsētas zonu. Galvenais ieguvums, manuprāt, būs situācijas likvidēšana, ka Vecrīga ir kā privileģēto kastas autotransporta apmeklējuma zona, kuru kārtā varēja iekļūt ne tikai tie, kam tiešām šīs pilsētas daļas regulārs apmeklējums būtu attaisnojams, bet arī visi, kas bija deklarējušies pie radiem un paziņām, kurus ne tikai nebija redzējuši, bet pat nezināja to vārdus. Vecpilsēta no rīta līdz vakaram bija pilna ar privātajiem transportlīdzekļiem – gan braucošiem, gan ielu malās stāvošiem. Kāda tur vairs īpašā režīma zona!
Otrkārt, jaunā kārtība nerada ne mazāko interesi iebraukt vecpilsētā ar domu to šķērsot tranzītā. Tas vairāk nav iespējams, jo izbraukt var tikai caur to pašu ielu, pa kuru iebraukts, bet bezmaksas stāvlaukums (kas Vecrīga bija līdz šim) aizvērsies tiklīdz uzņēmums Rīgas Satiksme (RS) izvietos maksas autostāvvietas par cenām, kas pat domās neradīs vēlmi šeit ilgāk uzkavēties. Turklāt līdzšinējos Vecrīgas rezidentus jaunā kārtība samazinās līdz vienam uz dzīvokli, nevis kautvaidesmit uz šo pašu platību. Labi, cits jautājums ir vai dome un RS, zinot Zalāna kunga vadītās ministrijas tūļāšanos ar sakarīgu lēmumu pieņemšanu par Vecrīgu, nevarēja maksas parkinga zonas ieviest savlaicīgi. Bet jācer, ka īsākā vai garākā laika posmā tas notiks.
Ne tikai Rīga, bet visas Eiropas lielākās pilsētas, redzot privātā autotransporta pieaugumu un no tā izrietošās satiksmes sastrēgumu un attiecīgās ekoloģiju deformējošas sekas, ir paziņojušas par gājēju un sabiedriskā transporta prioritāti iepretim personīgajiem transportlīdzekļiem. Ir jāsaprot, ka mūsdienās pārvietošanās ar privāto transportu ir luksuss. Ja cilvēks, neatkarīgi no statusa un ieņemamā amata, izlemj iebraukt pilsētas centrā ar savu vai dienesta mašīnu, tad jārēķinās ar faktu, ka būs vietas, kur tas nav iespējams vai par to būs jāmaksā. Vairāk nekā gribētos un visiem vienādi, bez izņēmuma.
Šodien virknē Eiropas pilsētu centru pat iebraukšana ir par maksu. Arī jau pieminētajā Londonā. Savukārt stāvvietas trūkums kādam britu augstdzimtajam, politiķa, uzņēmuma CEO vai vēstnieka limuzīnam, apmeklējot Londonas Pall Mall vai Vaitholas pasākumu, nav bijusi par iemeslu kurnēšanai, TV sižetu veicināšanai vai citām sabiedrisko attiecību aktivitātēm.