Saskaņā ar Eiropas Parlamenta šodienas balsojumu, no 2018. gada 31. marta visos jaunajos vieglo auto un mikroautobusu modeļos būs jāiebūvē avārijas zvanu ierīces, kas automātiski brīdina glābšanas dienestus par negadījumu (eCall), informē EP Informācijas biroja Latvijā vadītāja Marta Rībele.
Eiropas Savienībā ceļu satiksmes negadījumi 2014. gadā ir paņēmuši 25,7 tūkstošus dzīvību. Jaunā ierīce varētu samazināt šo skaitu par 10% gadā.
«Iebūvēta glābšanas dienestu izsaukuma sistēmas palīdzēs uzlabot ceļu satiksmes drošību visās 28 dalībvalstīs. Eiropas Parlaments atkārtoti uzsvēris, ka nāvju skaita un miesas bojājumu smagumu samazināšana Eiropā ir prioritāra. eCall būs publisks pakalpojums, kas palīdzēs sasniegt šo mērķi,» teica ziņotāja Olga Sehnalová (S&D, CZ).
eCall sistēma izmanto avārijas zvanu līnijas 112 sistēmu, lai automātiski paziņotu glābšanas dienestiem par nopietniem ceļu satiksmes negadījumiem. Tas ļaus ātrāk pieņemt lēmumu par vajadzīgās glābšanas operācijas veidu un apjomu, ātrāk ierasties negadījuma vietā un glābt vairāk cilvēku dzīvības un mazināt ievainojumu smagumu.
EP deputāti likumprojektā stingri izcēla datu aizsardzības jautājumu, kas neļautu izsekot ar eCall aprīkotos automobiļus, ja vien tie nav iekļuvuši nelaimē. Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem, automātiskais zvans glābšanas dienestiem sniegs tikai pamatinformāciju, piemēram, transportlīdzekļa veidu, izmantotās degvielas veidu, negadījuma laiku, auto atrašanās vietu un pasažieru skaitu.
Noteikumi paredz, ka avārijas dienestu apkopotos datus, kas iegūti no eCall, nedrīkst nodot trešām personām bez iesaistītās personas nepārprotamas piekrišanas. Ražotājiem arī jānodrošina, ka eCall tehnoloģiskais dizains ļauj neatgriezeniski dzēst iegūtos datus.
Visi jaunie pasažieru automobiļu modeļi un vieglie mikroautobusi jāaprīko ar eCall sistēmu sākot ar 2018. gada 31. martu. Deputāti arī noteica pienākumu Eiropas Komisijai trīs gadu laikā pēc 2018. gada pavasara izvērtēt, vai eCall ierīces jāuzstāda arī citiem transportlīdzekļiem, piemēram, autobusiem vai kravas auto.
Noteikumi radīs jaunus pienākumus auto ražotājiem. Atsevišķi noteikumi saistībā ar infrastruktūru, kas jāievieš līdz 2017. gada 1. oktobrim, stājās spēkā 2014. gada jūnija beigās.
Līdz ar Parlamenta balsojumu beidzas ES likumdošanas procedūra. Regula stāsies spēkā divdesmitajā dienā pēc tās publicēšanas Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī.