Ar komunikāciju saistītus jautājumus uzņēmumi cenšas risināt paši saviem spēkiem; ārpakalpojumu sniedzēji tiek piesaistīti galvenokārt krīzes situācijās
Latvijā Komunikācijas departaments vai komunikācijas vadītājs ir 91% uzņēmumu, Lietuvā – 59%, bet Igaunijā – 49%, liecina Kantar TNS pētījums par sabiedrisko attiecību tendencēm Baltijas valstīs, kurā kopumā piedalījās 195 uzņēmumi. Savu viedokli sniedza gan uzņēmumu vadītāji, gan komunikācijas departamentu vadītāji un preses sekretāri. Vairums respondentu jeb 63% sabiedrisko attiecību vai komunikācijas nozarē darbojas jau vairāk nekā desmit gadus. Lielākoties tika pārstāvēti lieli un vidēji lieli uzņēmumi ar 250 un vairāk darbiniekiem. Nozares eksperti gan norāda, ka respondentu skaits ir pārāk neliels, lai runātu par tendencēm, turklāt liela daļa jeb 30% no Latvijas respondentiem pārstāv publisko pārvaldi, tātad valsts un pašvaldības institūcijas, taču citi līdzīgi pētījumi nav veikti.
Pētījums rāda, ka Latvijā 80% sabiedrisko attiecību aktivitāšu veic paši uzņēmumi, Igaunijā – 78%, bet Lietuvā – 64%. «Lielā daļā uzņēmumu valda princips, ka problēmām un naudai ir jāpaliek «ģimenē». Ne visās problēmās uzņēmēji ir gatavi atklāti dalīties, un parasti tiek skaitīta nauda, nevis citi resursi, piemēram, laiks, ko darbinieki pavada, risinot kādu problēmu,» pauž biznesa augstskolas Turība Komunikācijas fakultātes dekāns, profesors Andris Pētersons, norādot, ka ir tādi uzņēmēji, kuri sagaida, lai sabiedrisko attiecību speciālisti ar visiem komunikācijas jautājumiem tiktu galā paši saviem spēkiem.
«Latvietis vēsturiski ir vairāk uzticējies tam, ko paveic pats, nevis pasūtītiem darbiem. Nereti kompāniju komunikācijas speciālisti sabiedrisko attiecību aģentūras piesaistīšanā saskata draudus savam amatam un darbam uzņēmumā. Turklāt Latvijas kompānijas nav gatavas atvēlēt pietiekami daudz līdzekļu situācijas izpētei un analīzei, un biežāk nekā kaimiņvalstīs uzreiz gaida rezultātu no sabiedrisko attiecību aktivitātēm,» atzīst SIA Baltijas komunikāciju centrs valdes priekšsēdētājs Gints Feders.
Savukārt SIA Komunikācijas aģentūra/Edelman Affiliate vadītāja, Latvijas Komunikācijas asociācijas padomes priekšsēdētāja Ieva Stūre uzsver, ka komunikācijas nozarē arvien aktuālāks kļūst izmaksu jautājums. «Pētījums atklāj pretrunu. No vienas puses – aģentūras izmaksas ir viens no svarīgākajiem kritērijiem, pasūtītājiem izvēloties savu sadarbības partneri, no otras – komunikācijas efektivitāte ir vissvarīgākais komunikācijas darba vērtēšanas kritērijs,» viņa spriež.
Visu rakstu Nauda un problēmas paliek ģimenē lasiet 30. novembra laikrakstā Dienas Bizness.