No nākamā gada pavasara atsevišķos vietējās nozīmēs autobusu maršrutos pieaugs biļešu cenas, aģentūrai BNS sacīja Autotransporta direkcijas (ATD) valdes priekšsēdētājs Normunds Narvaišs.
Tāpat viņš norādīja, ka nākamo triju gadu laikā biļešu cenas varētu pieaugt arī citos autobusu maršrutos, kā arī vilcienu pārvadājumos.
«Jau nākamā gada laikā tiks mainīti biļešu tarifi vietējos pārvadājumos, proti - vienādoti principi. Pirmajā solī tiks vienādoti principi un tajos [maršrutos], kur tarifi ir mazāki, tie nedaudz pieaugs. Bet tas, ko mēs plānojam, ka šis pieaugums noteikti nedrīkst būt lielāks par 20%. (..) Šobrīd šie tarifi ir ļoti dažādi - citur mazākā cena bijušā rajona pilsētā ir 20 centi, citā ir 50, un lielajās pilsētās tā ir eiro un vairāk, tāpēc ir jābūt vienādai sistēmai! Mēs saskatām, ka 40 eiro centi būtu tas, ar ko jāsāk. Nevar tik ļoti atļaut braukt gandrīz par velti,» teica Narvaišs un piebilda, ka pēc tam, kad būs izlīdzināti biļešu tarifi vietējās nozīmes maršrutos, to plānots darīt arī vilcienu un starppilsētu autobusu maršrutos.
Vienlaikus viņš uzsvēra, ka biļešu cenu pieaugums nebūs lineārs un tarifi paaugstināsies proporcionāli nobrauktajam attālumam - tālākos maršrutos biļešu cenas pieaugs mazāk.
Narvaišs atzina, ka tarifu pieaugums nepieciešams, jo biļešu ieņēmumi Latvijā ir ļoti mazi. «Kā mēs redzam, kopējā naudas masa ir nepietiekama, lai uzņēmumi attīstītos. Te jau nav runa tikai par vadītāju algām - uzņēmumiem ir jāmaina savs autobusu parks, jāattīsta ražošanas bāzes atbilstoši visādām prasībām - gan Eiropas, gan kvalitātes standartu prasībām. Šobrīd trūkst naudas nozarē kopumā, un kā viens no soļiem [kopējo ieņēmumu palielināšanai nozarē] ir palielināt biļešu ienākumus,» viņš teica.
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Pēteris Salkazanovs aģentūrai BNS atzina, ka arī pasažieru pārvadātāji, lai risinātu naudas trūkuma problēmu nozarē, rosinājuši paaugstināt biļešu cenas. Pēc viņa teiktā, pasažieru pārvadājumu biļešu tarifi Eiropā ir zemāki nekā Latvijā tikai Rumānijā un Moldāvijā.
Salkazanovs norādīja, ka pasažieru pārvadātāji jau vairākkārt tikušies ar Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu transporta darbinieku arodbiedrības LAKRS pārstāvjiem, lai pārrunātu nozares aktuālās problēmas. «Dabīgi, ka viņiem vairāk interesē vadītāju darba algas paaugstinājums, bet mums - ar ko šīs darba algas varētu samaksāt. Nozarē apmēram 50% ir biļešu ieņēmumi, 50% ir pasūtītāja zaudējumi segšanas maksājumi, un, ja pasūtītājs nemaksā pārvadātājam zaudējumus pilnā apmērā vai aizkavē šo zaudējumu izmaksu, tad likumsakarīgi rodas problēmas arī ar darba algām,» teica Salkazanovs.
Pēc viņa sacītā, Latvijā pasažieru pārvadātāju pašizmaksa uz vienu kilometru ir viens eiro, Somijā - trīs, bet Norvēģijā - pieci eiro, un vienīgā atšķirība ir darba algās. «Degvielai ir tāda pati cena visās trijās valstīs, rezervju daļu cenas visās trijās valstīs ir vienādas, un vienīgā atšķirība mums ir darba algās. Nenoliedzami, lai paceltu darba algas, ir jāpiesaista trešais spēlētājs - Satiksmes ministrija,» atzīmēja asociācijas prezidents.
Viņš uzsvēra, ka ģenerālvienošanos, kura palīdzētu risināt vairākus problēmjautājumus, nepieciešams parakstīt visām iesaistītajām pusēm, tostarp Satiksmes ministrijai.
ATD realizē valsts politiku starptautisko pārvadājumu jomā un nodarbojas ar autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanu.