Alus piedzīvo izmaiņas – tam jākonkurē ne vien ar citu darītavu miestiņu, bet arī ar citiem dzērieniem, kuri pēdējos gados kļūst populārāki, piemēram, sidru
Tā intervijā DB atklāj Igaunijas alus darītāja Saku Õlletehase AS vadītājs Marguss Kasteins (Margus Kastein). «Ne tikai Igaunijā, bet kopumā arī pasaulē alus patēriņš pamazām nedaudz samazinās. Tam ir vairāki iemesli – pieaug informētība par alkoholu, popularitāti gūst veselīgs dzīvesveids, cilvēki kopumā patērē mazāk stipro dzērienu, cenas paaugstinās un liela ietekme ir arī akcīzes nodoklim. Mums Igaunijā ir viens no augstākajiem akcīzes nodokļiem Eiropā, salīdzinot ar vidējiem ienākumiem. Tas nozīmē, ka cilvēkiem alus ir relatīvi dārgs. 2015. gadā akcīzes nodoklis palielināts par 15% – tie ir pieci centi par katru pudeli. Tas ir daudz un samazinās patēriņu vēl vairāk. Tāpēc jācenšas biznesu padarīt vērtīgāku,» spriež M. Kasteins.
Vēl viens iemesls, kāpēc samazinās alus popularitāte, ir tas, ka iecienīti kļūst citi dzērieni. Piemēram, sidrs Igaunijas tirgū kļuva pazīstams tikai aptuveni pirms desmit gadiem, un katru gadu šī dzēriena patēriņš pieaug un šobrīd veido vairāk nekā 10% no alus kategorijas. Pieaugot arī kokteiļu un vīna patēriņš. «Konkurence nav tikai starp alus darītavām kategorijas ietvaros, bet arī starp citiem dzērieniem,» viņš norāda. Pēdējos gados mainījies arī tas, kādā iepakojumā cilvēki iegādājas alu, un strauji samazinās dzērienu apjoms, ko tirgo divu litru plastmasas pudelēs. Parasti šādā iepakojumā tiek tirgots stiprais alus, un tas piecos gados ir zaudējis tirgus daļu no 30 līdz 17%. «Tās ir dramatiskas izmaiņas. Kopumā esam zaudējuši lielus apjomus, jo ir atšķirība, vai pārdod vienu divlitru vai puslitra pudeli. Mainās paradumi – cilvēki dzer vieglāku alu un mazākā apjomā. Lietosim alkoholu atbildīgi, izbaudīsim alu kopā ar draugiem, nevis tikai dzersim – tā ir mūsu kopēja interese ar sociālajiem partneriem,» apgalvo M. Kasteins.
Visu rakstu Miestiņam jācīkstās ar sidru lasiet 13. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.