Lielāki uzņēmumi visbiežāk izmanto biznesa konsultantu pakalpojumus, bet jaunajiem, kuri sper pirmos soļus, tam visbiežāk nav naudas, turklāt pieredzējuši uzņēmēji labprāt dalās pieredzē, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Jau vairākus gadus Latvijā darbojas dažādas organizācijas, kas nodarbojas ar mentoringu. Dažādā izpildījumā to piedāvā biedrības, biznesa inkubatori un klubi. «Manuprāt, mentorings ir lieliska iespēja un atbalsts uzņēmējiem, it sevišķi tiem, kas nesen uzsākuši savu biznesu, jo mentora pieredze, zināšanas un kontakti ir ļoti svarīgi. Pēc manas pieredzes, ir gadījumi, kad mentors pilnībā apgāž jaunā uzņēmēja sākotnējo redzējumu par savu biznesa modeli un palīdz izveidot to atbilstoši uzņēmuma nozares un tirgus specifikai. Tāpat mentora pieredze jaunajiem ļauj izvairīties no kļūdām, ātrāk sasniegt savus partnerus un klientus. Būtībā mentors ir kā atslēga uz zināšanām un jauniem sadarbības tīkliem, ko jaunie uzņēmēji var gudri izmantot, tomēr jāatceras, ka mentors nepieņem lēmumus jauno uzņēmēju vietā un atbildība ir pašu rokās,» saka Elīna Leimane, Valmieras Biznesa un inovāciju inkubatora vadītāja. Arvien biežāk viena no biznesa atbalsta instrumentu sastāvdaļām ir mentorings. Arī sociālās uzņēmējdarbības akseleratorā New Door visiem dalībniekiem tiek dots laiks darbam ar mentoriem. «Uzsākot uzņēmējdarbību, mēs reizēm paši nevaram paskaidrot, ko īsti nezinām – mentors var palīdzēt izvairīties no kļūmēm, kaut vai reizēm uzdodot jautājumus, kas liek iziet ārpus komforta zonas,» saka Diāna Lapkis, New Door programmas direktore.
Atsaucīgi mentori spēj sniegt padomu noteiktas nozares specifikā, dalīties kontaktos un palīdzēt izvērtēt biznesa konkurētspējas priekšrocības vai riskus, kas pēc būtības ir individuāls risinājums, uzskata Elīna Egle, Latvijas Biznesa savienības padomes priekšsēdētāja. Finansiāli nostabilizējušies uzņēmumi biežāk izmanto biznesa konsultantu pakalpojumus, bet biznesa uzsācējiem nav tādas rocības.
«Pašā biznesa sākumā mums lielu ieguldījumu deva inovāciju eņģelis Vita Brakovska. Sākumā Valsts nodarbinātības aģentūras biznesa plānu izveides programmā viņa palīdzēja ar biznesa plāna un idejas pilnveidošanu, bet mums izveidojās laba sadarbība un turpinājām sadarboties. Bieži viņa palīdzēja paskatīties uz lietām no malas un saprast, ko vajadzētu risināt vai uzlabot vai kā kaut kas strādā labi, bet mēs to neesam pamanījuši. Tas deva pavisam citu perspektīvu,» stāsta Kalvis Kārkliņš, koka telefona ietvaru un karšu etviju ražotāja RixWood vadītājs.
Visu rakstu Mentorings – atslēga uz zināšanām lasiet 20. jūlija laikrakstā Dienas Bizness.