Turpmāk 30 dienas pirms vēlēšanām varētu aizliegt politiskās reklāmas televīzijā, paredz jaunais Priekšvēlēšanu aģitācijas likums.
Saeimas konceptuāli atbalstītais likumprojekts nosaka jaunu aģitācijas un tās uzraudzības kārtību pirms Saeimas, Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām. Pašlaik priekšvēlēšanu aģitāciju regulē vairāki atsevišķi likumi.
Atšķirībā no pašreizējā regulējuma likumprojekts paredz politisko reklāmu aizliegumu televīzijā 30 dienas pirms vēlēšanām, izņemot likumā noteikto bezmaksas raidlaiku sabiedriskās televīzijas pirmajā programmā. Līdzīgi kā iepriekš partijas bezmaksas aģitācijai varēs izmantot 20 minūšu raidlaiku, kuru būs iespējams sadalīt piecu minūšu nogriežņos, nevis 10, kā bija līdz šim. Saglabājot esošo kārtību, katram partiju sarakstam būs vienāds bezmaksas raidlaiks, skaidro Saeimas Preses dienestā.
Tiks saglabāta pašlaik noteiktā kārtība, ka, ja aģitācijas veicējs publiskās vietās novieto galdus un uzslien teltis, viņam jāinformē pašvaldība. Tomēr, ja aģitācijas vietai ir īpašnieks, paredzēts, ka arī viņu būs jābrīdina par ieplānoto pasākumu. Pašvaldībai aģitācijas veicējs ir jāinformē par to, kurš ir konkrētās ārtelpas īpašnieks.
Jaunais likums precizēs, kas ir publiska vieta un ārtelpas un kādas darbības priekšvēlēšanu laikā tajās drīkst veikt. Plānots, ka aģitācijas veicējs var ārtelpās uzrunāt vēlētājus, dalīt bukletus, avīzes un citus priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus bez saskaņošanas ar pašvaldību vai ārtelpas īpašnieku. Savukārt iekštelpās aģitācijas veicējs var uzrunāt vēlētājus un dalīt priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus, iepriekš to rakstiski saskaņojot ar telpu īpašnieku. Vēl paredzēts precīzāk noteikt, ka politisko vides reklāmu izvietošanu reglamentē normatīvie akti par reklāmas izvietošanu.
Tāpat noteikts aizliegums radīt priekšrocības kādam konkrētam aģitācijas veicējam materiālu izvietošanai publiskās vietās vai iekštelpās, ja aģitāciju atļauj valsts institūcija vai kapitālsabiedrība, kurā vairāk nekā 50% kapitāla daļu vai akciju pieder valstij.
Jaunā kārtība nodrošinās vienādus priekšvēlēšanu aģitācijas apstākļus visiem vēlēšanu dalībniekiem un izskaudīs administratīvo resursu izmantošanu, uzsver parlamentā. Izmaiņas paredz aizliegt valsts, pašvaldību un to kapitālsabiedrību preses izdevumos 30 dienas pirms vēlēšanām publicēt intervijas un rakstus ar deputāta kandidātiem.
Likumprojektu izstrādājusi Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija, un tas aizstās līdzšinējos priekšvēlēšanu aģitācijas regulējumus – Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms pašvaldību vēlēšanām un Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām.