Pēdējos desmit gados lielāko banku trijnieks ir mainījies, taču lielākās bankas godu stabili šajā laikā saglabājusi a/s Swedbank
Tā spējusi izkuģot caur pārmaiņu vējiem finanšu sektorā. Krīzes laikā bankai nācās saskarties ar ievērojamu zaudēto kredītu apmēru un atvēlēt aizvien lielākus līdzekļus dažādu regulatoru prasību īstenošanai, taču kredītiestāde spējusi tikt ar tiem galā un patlaban ir lielākā banka Latvijā gan aktīvu, gan klientu, gan peļņas ziņā.
A/s Swedbank valdes priekšsēdētājs Māris Mančinskis banku vada no Saules akmens visaugstākā punkta – ērta biroja ar fantastisku panorāmu ēkas 24. stāvā. Lai nezaudētu formu, viņš apgūst cīņas sporta veidu džiu džitsu (jiu jitsu), spēlējas ar akcijām pasaules fondu tirgos un nākamajā vasarā plāno braukt uz darbu ar velosipēdu.
Kāda ir sajūta vadīt tik lielu banku?
(Brīdi padomā.) Man ir interesanti. Šie septiņi gadi, kopš vadu banku, ir bijuši ļoti dinamiski. Šajā laika periodā banka gājusi cauri dažādām stadijām. 2009. un 2010. pārsvarā bija kredītu un bankas biznesa restrukturizācijas gadi, mazinot izmaksas, bet pēc tam mēs galvenokārt esam strādājuši pie bankas nākotnes biznesa modeļa un attiecīgi veikuši pārmaiņas mūsu organizācijā.
Kādas ir lielākās pārmaiņas, kuras pēdējā laikā notikušas Swedbankā?
Swedbank vairākus gadus būvē kopējās Baltijas kompetences gan privātpersonu, gan uzņēmumu apkalpošanas jomā, nepārtraukti domājam, kā varētu salikt kopā visus gudrākos prātus un pieredzi, lai risinātu katras konkrētās Baltijas valsts bankas akūtos jautājumus. Swedbank Baltijas valstu vienotas organizācijas izveidošana ir bijusi viena no lielākajām pārmaiņām pēdējo gadu laikā. Jāatzīst, ka esam šīs pārmaiņas diezgan veiksmīgi īstenojuši, ņemot vērā, ka pirms tam bijuši arī vairāki neveiksmīgi līdzīgu ideju ieviešanas mēģinājumi. Lai kas tāds varētu notikt, pirmkārt, bija nepieciešams ārējs spiediens, bija ievērojami jāsamazina izmaksas, un, otrkārt, visiem radās izpratne par kopējas pieredzes un zināšanu vērtību katras valsts biznesā. Tāpat pēdējos gados esam veikuši būtiskas izmaiņas klientu apkalpošanas jomā, ieviesuši jaunus filiāļu modeļus, būtiski mainījuši darbinieku kompetences, lai labāk spētu apkalpot šodienas vajadzības.
Ar ko pārmaiņu vadība finanšu institūcijā atšķiras no pārmaiņu vadības, piemēram, desu fabrikā?
Godīgi sakot, es neko daudz nezinu par pārmaiņu vadību desu fabrikā, man, diemžēl vai par laimi, nav bijusi iespēja tādā piedalīties. (Smejas.) Ir skaidrs, ka fundamentāli katrai nozarei ir sava specifika, tehnoloģijas, kas, protams, jāņem vērā. Visām nozarēm noteikti ir svarīga komunikācija. Īpaši svarīga tā ir tad, ja organizācijā strādā domājoši un lojāli cilvēki, kas sevi saista un identificē ar šo organizāciju. Tieši viņiem ir būtiski izskaidrot pārmaiņu mērķi, jo viņi būs tie, kas tās īstenos dzīvē.
Esam klientu apkalpošanas biznesā, un ir ļoti svarīgi, lai klienti izjustu pārmaiņu pozitīvo pienesumu, nevis otrādi.
Kur Tu pats ieguldi naudu?
Galvenokārt vērtspapīros un nekustamajos īpašumos. Lielākā daļa mana portfeļa ir nodota pārvaldīšanā private banking (privātbaņķierim), man pašam ir akcijas nelielos daudzumos, ar tām es spēlējos, izpētu uzņēmumus un pats tajos investēju. Tā ir tāda vairāk spekulatīvā ieguldījumu daļa, kurā var gan daudz vairāk nopelnīt, gan daudz vairāk zaudēt.
Vai šobrīd ir īstais laiks investēt nekustamajos īpašumos?
Es nevarētu teikt, ka šis ir pats labākais laiks, bet nevaru arī teikt, ka pats sliktākais. Šis brīdis noteikti nav tik labs, kāds tas bija 2010. gadā.
Vai Tev atliek laika hobijiem, vaļaspriekiem?
Jā. Es cenšos gan vienkārši būt formā, gan pie viena arī kaut ko jaunu iemācīties. Nodarbojos ar cīņas sporta veidiem un apmeklēju fitnesa klubu. Man patīk vasarā braukt ar velosipēdu, bet mani neaizrauj nobraukt 100 kilometrus.
Vai Tu uz banku kādreiz esi atbraucis ar riteni?
Nē, nav sanācis, bet es šovasar ļoti gribēju. Tā kā es jau pusgadu trenējos džiu džitsu (jiu jitsu), man līdzi ir ekipējums – soma aizņem pusi no bagāžnieka. Tāpēc arī nesanāk uz darbu braukt ar riteni, bet tā jau ir tikai tāda atruna, droši vien, ja ļoti gribētu, atbrauktu. (Smejas.) Varbūt nākamajā vasarā?
Visu interviju Kuģo cauri pārmaiņām lasiet 25. septembra laikrakstā Dienas Bizness.