CryptoPolice strādā pie interneta pārlūkprogrammas paplašinājuma, kas seko līdzi tam, ko cilvēks dara virtuālajā vidē, un brīdina par bīstamām un potenciāli krāpnieciskām vietnēm.
Itin bieži sociālajos tīklos var redzēt reklāmas, kas piedāvā slavenu zīmolu saulesbrilles par neticami zemām cenām. Atverot atzīmēto mājaslapu, tā cilvēkam cenšas radīt iespaidu, ka varētu būt reāla, bet visbiežāk pēc pāris dienām no tās vairs nav ne miņas. Krāpnieciskās lapas ar līdzīgiem nosaukumiem mēdz reklamēties interneta meklētājprogrammās, parādoties meklējumu pirmajās vietās. Šādi gadījumi ir itin bieži novērojami, kopējot pirmreizējo virtuālo valūtu piedāvājumu (ICO) projektus. «Lielākais skandāls bija, kad Telegram slēgti īstenoja savu ICO, piesaistot divus miljardus dolāru. Bija palikuši daudzi cilvēki, kuri arī vēlējās investēt, bet nevarēja to izdarīt, jo finansējuma piesaiste notika slēgtā vidē, tāpēc krāpnieki izveidoja interneta vietni, ko nosauca līdzīgā vārdā, un cilvēki tai noticēja, aizsūtīja savu naudu un tika apkrāpti,» stāsta Mikus Losāns, CryptoPolice (Crpoltech OÜ) līdzīpašnieks.
Runājot par to, kā noteikt, ka konkrētā interneta vietne ir krāpnieciska, viņš teic, ka ne vienmēr to var zināt par visiem 100%, bet pamatotas aizdomas rodas, ja tīmekļa vietne ir reģistrēta pavisam nesen. Tāpat aizdomīgi ir tas, ka lapas īpašnieks ir nevis kompānija, kuru šī vietne pārstāv, bet gan kāda nesaistīta privātpersona. Vēl var apskatīt dažādas datubāzes, lai noskaidrotu, vai kāds jau nav sūdzējies par šo projektu.
CryptoPolice, izmantojot pūli un blokķēdi, cenšas panākt, lai cilvēki internetā būtu drošībā. «Ir vesela «kaudze» eksistējošu risinājumu un antivīrusu, kas identificē tehniskas lietas, bet, lai pamanītu krāpniecību, ir nepieciešami reāli cilvēki. Tāpēc mēs esam izveidojuši mehānismu, lai pūlis, «staigājot» pa internetu, vēlētos identificēt krāpniecības gadījumus,» stāsta Mikus.
Uzņēmums strādā pie lietotnes WatchDog un iecerēts, ka tā darbosies šādi: ja kāds lietotājs atsūtīs ziņojumu par to, ka kāda vietne šķiet aizdomīga, CryptoPolice speciālisti vairākos līmeņos to pārbaudīs. Ja vietne patiesi būs krāpnieciska, 10 līdz 15 minūtēs informācija par to nonāks datubāzē. Šobrīd WatchDog ir piereģistrējušies desmit tūkstoši cilvēku, kuri mācās, lai varētu identificēt krāpniecības gadījumus. «Mums ir noslēgta vienošanās ar vienu no lielākajām antivīrusu kompānijām pasaulē Bitdefender par to, ka viņi savā antivīrusa programmā iestrādās mūsu WatchDog,» viņš atklāj.
Visu rakstu Sargāt sevi internetā lasiet ceturtdienas, 25.oktobra laikrakstā Dienas Bizness! Pērc un lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!