Latvijas augu spēku Laura Kreišmane iesaiņo pudelītē, bet sertifikāts Ecocert apliecina viņas produkcijas dabiskumu.
Sākot mājas apstākļos gatavot kosmētiku, parasti cilvēki izvēlas taisīt lūpu krāsas vai krēmus, t.i., kaut ko tehnoloģiski vienkāršu. Savukārt Laura izvēlējusies iet citu ceļu. Gatavojot ziepes vai krēmus, visbiežāk sapērk visas sastāvdaļas un samaisa kopā, skaidro Laura. Savukārt viņa gatavo produktu pilnīgi no jauna. «Redzu gan pašu sākumu, gan beigas. Gribējās izcelt Latvijas spēku un dabu,» saka Laura Kreišmane, SIA Dabba īpašniece. Viņas uzņēmums ražo dabisku, sertificētu kosmētiku. Pagaidām kosmētikas klāstā ir tikai ziedūdeņi, kas gatavoti no Latvijas augiem un ir ievākti bioloģiski sertificētās saimniecībās.
Ziedūdeni var saukt arī par destilātu vai hidrolātu. To ražo, ar tvaika palīdzību no augiem «izvelkot» vērtīgās vielas, kuras atdzesējot rodas ziedūdens. «Tas ir tā kā augu esence, ziedu izvilkums,» saka Laura. Latvijā vairāk augi izmantoti augu tējām, protams, arī kosmētiskiem nolūkiem.
Ar sertifikātu
«Daudziem liekas, ka ekoloģiski produkti ir dārgāki, bet ne vienmēr tā ir. Lietojot šādus produktus, ieguvums nav uzreiz un tagad, bet gan ilgtermiņā. Latvija esot viena no zaļākajām valstīm pasaulē. Taču ir valstis, kuras ir zaļākas cilvēku paradumu ziņā, piemēram, cilvēki ir pieraduši pie atkritumu šķirošanas. Mums vajadzētu vairāk domāt par vidi un zaļo domāšanu neuztvert kā modes lietu,» spriež Laura.
SIA Dabba ieguvusi Ecocert sertifikātu. «Tagad mēs varam ar pārliecību teikt, ka šī produkcija ir bioloģiska. Mēs vēlējāmies, lai patērētājs būtu drošs, ka produkts ir dabisks, jo mūsdienās uz daudziem kosmētikas iepakojumiem bieži tiek rakstīts «dabīgs», «no bioloģiskām sastāvdaļām» u.tml., lai arī to neapliecina atbilstošs sertifikāts. Bioloģiska pārtika un tas, kas tiek rakstīts uz tās iepakojuma, tiek regulēts stingrāk,» spriež Laura.
Uzņēmumā jau no pirmsākumiem izmanto bioloģiski sertificētus augus. Līdz ar to, kārtojot formalitātes Ecocert sertifikāta iegūšanai, tam nevajadzēja mainīt ražošanas procesu. Laura jau iepriekš zināja, ka vēlas produkciju ražot pēc iespējas dabisku un kādudien vēlēsies tai atbilstošu sertifikātu, lai pierādītu savus nodomus. Īpaši nozīmīgs šis sertifikāts būšot, kad uzņēmums sāks eksportu. Par citiem ieguvumiem pagaidām pāragri spriest, jo sertifikāts ir vien neilgu laiku.
Ecocert esot viens no populārākajiem dabiskās kosmētikas sertifikātiem pasaulē, bet katrā valstī dod priekšroku citiem sertifikātiem.
Laura uzskata, ka Latvijā ir diezgan daudz kosmētikas ražotāju, turklāt vairākiem ir Ecocert sertifikāts. No Ecocert pārstāvja viņa dzirdējusi, ka Igaunijā nav neviena tāda ražotāja. Runājot par konkurenci, viņa zina teikt, ka Latvijā ir vēl viens uzņēmums, kas ražo ziedūdeni, bet atšķiras sortiments un veikalu loks, kurā produkcija nopērkama. Taču veikalos ir nopērkami dažādi ziedūdeņi, kas ražoti citās valstīs – tie ir gan bioloģiski sertificēti, gan konvencionāli ražoti kosmētikas līdzekļi. «Rožūdeni, kas maksā latu, neuzskatām gluži par mūsu konkurentu,» teic Laura.
Iepakojums – vizītkarte
Laura uzskata, ka tad, ja cilvēkam ir vēlme un gribas veidot uzņēmējdarbību, nevajag gaidīt. «Vienmēr liksies, ka ir iemesli nedarīt. Nebūs viegli, bet savā biznesā vari darīt to, kas patīk, un kam redzi jēgu,» uzskata Laura. Katra kļūda biznesā vairāk vai mazāk maksā. Tāpat var neiet tik gludi, kā gribētos un ne tik ātri, kā gribētos. Citam iet veiklāk, veiksmīgāk – viss atkarīgs no katra paša. «To nevar paredzēt. Vajag mēģināt, jo mūsdienās ir diezgan daudz atbalsta instrumentu,» saka Laura. Viņa ir izmantojusi Valmieras Biznesa un inovāciju inkubatora atbalstu, Hipotēku bankas Starta programmas aizdevumu un tagad izmanto LIAA eksporta konsultācijas. Šobrīd notiek izpēte, kuras valstis būtu vispiemērotākās apjoma ziņā, un lai cilvēki novērtētu ziedūdeni, jo tas ir diezgan specifisks produkts.
Laura stāsta, ka līdz šim biznesā gājis visādi – ne tik ātri, kā gribētos. «Varbūt tas ir labi, jo liek izdarīt visas lietas lēnāk un pārdomātāk. Eksperimentus uzņēmumā sākām salīdzinoši sen, bet produkcija veikalos ir gadu, jo gribējām, lai veikalos būtu pārdomāts produkts. Bija vajadzīgs vairāk laika, nekā sākotnēji domāts, bet tā tas, visticamāk, ir daudziem,» viņa teic. Laura atzīst, ka diezgan ilgs laiks pagājis, izstrādājot iepakojumu. Uzņēmums nomainīja vairākus sadarbības partnerus, kas veidoja dizainu. «Sākumā paši nezinājām, kā tas notiek, cik komplicēts ir šis process. Tas nav tikai iepakojums, bet gan pirmais, kas izstāsta produkta stāstu, piesaista uzmanību. Iepakojumam ir jābūt tādā pašā līmenī, kā produktam, kas tajā ir iekšā,» uzsver Laura.
Tikai no svaigiem
«Šobrīd mūsu vienīgais produkts ir ziedūdens, kura primārā funkcija ir sejas attīrīšana un tonizēšana,» saka Laura. Nākotnē iecerēts paplašināt sortimentu. Šobrīd notiekot eksperimenti, bet viņa nevēlas atklāt, kādi produkti ir iecerēti, turklāt nav gaidāms, ka tie veikalu plauktos varētu nonākt tuvākajā laikā.
Atceroties, kā radās biznesa ideja, Laura stāsta, ka divarpus gadus ceļojusi. Pasaulē vērojusi, kā cilvēki izmanto konkrētā reģionā pieejamos resursus, domājusi par savu uzņēmējdarbību. «Aizbraucu, kad krīze nebija sākusies, bet atgriezos pirms trim gadiem, kad tā bija visai jūtama. Tāpēc visas idejas, kas man bija galvā, nebija piemērotas konkrētajam brīdim. Sāku domāt, ko varētu darīt, izmantojot Latvijas dabas resursus, un nonācu pie ziedūdens. Es pati esmu bioloģiskās kosmētikas cienītāja jau desmit gadu, kad tās lietošana vēl nebija populāra,» stāsta Laura.
Pēc eksperimentiem ar vairāk nekā 50 augiem uzņēmums palicis pie astoņiem ziedūdeņu veidiem, kas ražoti no ābolu sulas, aveņu lapām, bērzu lapām, kumelīšu ziediem, piparmētrām, pelašķu ziediem, viršu ziediem un vīgriezēm. Ražošana notiek tikai vasarā, lai arī vieglāk būtu uzturēt mērenu ražošanu visu gadu, izmantojot kaltētus augus. «Mums ir svarīga kvalitāte, tāpēc ražojam tikai no svaigiem augiem, lai visas aktīvās vielas būtu pēc iespējas augstākā līmenī. Kaltēts augs, protams, kaut ko zaudē, mainās smarža,» saka Laura.