#Konsolidācija palīdz iegūt lielāku tirgus daļu vairākās valstīs, ļaujot mums nostiprināties tiešo pārvadājumu jomā.
Pārņem daļu no Air Berlin, vēlas pirkt Alitalia daļas, attīsta dažādas klases lidsabiedrības, diversificē floti un investē digitalizācijā
Tā sarunā ar Dienas Biznesu norāda Lufthansa grupas viceprezidents Dr. Štefans Kroicpaintners, kas ir atbildīgs par grupas pakalpojumu pārdošanu Eiropā, Vidējos Austrumos un Āfrikā, un grupas runasvīrs šajos reģionos Boriss Ogurskis.
Rīgā jums ir samērā maza tirgus daļa – 3,3% pērn. Kāda ir Lufthansa vieta pasaulē?
Esam lielākā aviācijas grupa pasaulē ar trīsdaļīgu stratēģiju. Pirmais pīlārs ir augstākās klases lidsabiedrības, otrs – aviolīnijas, kas veic tiešos savienojumus, un trešais – pakalpojumu kompānijas kā Lufthansa Technik, LSG, kas ir ēdināšanas kompānija, Lufthansa Cargo, kas veic kravu pārvadājumus.
Kādā ziņā esat lielākie pasaulē – apgrozījuma, pasažieru, kravu pārvadājumu vai visās jomās kopā?
B. Ogurskis: Pasažieru skaita ziņā kādas ASV lidsabiedrības varētu būt lielākas nekā mēs. Taču attiecībā uz starptautisko satiksmi esam vadošā aviācijas grupa. Eiropā esam pirmajā vietā arī pasažieru skaita ziņā.
Kur pasaulē, ja neskaita Eiropu, jūsu pozīcijas ir visstiprākās?
Protams, mums ir TOP10 valstu tirgi, kas ir nozīmīgākie pārdošanas ziņā. Taču veicam pasažieru pārvadājumus visā pasaulē. Mūsu mājas tirgi – Vācija, Šveice un Austrija ‒ ir mūsu mugurkauls, kam pamatā iekšējie pārvadājumi šajās valstīs. Eiropa kā mums ierastā vide ir būtiska – Itālija, Lielbritānija, Francija ir svarīgi tirgi pasažieru piesaistes ziņā. Tāpat būtiski ir starpkontinentālie tirgi ‒ Kanāda un ASV, kā arī Āzija ‒ Ķīna un Japāna, kur mums ir svarīgi partneri. Tādēļ nav tā, ka mēs fokusētos tikai uz dažiem tirgiem, bet mums ir globāla perspektīva.
Mums ir kopuzņēmumi lidojumiem pāri Atlantijas okeānam ar United Airlines un Air Canada, un Āzijā, kas, protams, ir tirgus ar vislielākās izaugsmes potenciālu starpkontinentālās satiksmes jomā. Japānā – ar All Nippon Airways (ANA), Ķīnā – ar Air China un Singapūrā – ar Singapore Airlines.
Ko varat atklāt par Lufthansa nākotnes plāniem?
Izaugsmes pamats grupā pērn bija un arī šogad būs tiešos savienojumus nodrošinošās lidsabiedrības. Izvirzījām ambiciozu mērķi, ka vēlamies būt trešā lielākā tiešo savienojumu lidsabiedrību grupa Eiropā, un tagad mēs tādi arī esam. Protams, tam pamatā ir arī nesen Vācijā notikusī konsolidācija ar Air Berlin. Tā ir lielāka nekā apvienošanās ar Swiss pirms vairāk nekā 10 gadiem. Ir daudz darba arī grupas iekšienē, uz ko pamatā koncentrējamies šobrīd. Tostarp attiecībā uz uzticamību un punktualitāti. Lai turpinātu izaugsmi tiešo savienojumu segmentā, šogad vēl jānotiek Brussels Airlines integrācijai Eurowings. Tādi ir mūsu plāni tuvākajai nākotnei.Lufthansa arī atklāti paziņojusi, ka ir izteikusi piedāvājumu jaunas, pilnībā restrukturizētas Alitalia iegādei. Itālija ir viens no mūsu svarīgākajiem tirgiem Eiropā. Lufthansa, protams, ir ieinteresēta ieņemt tās vietu un veikt konsolidāciju, un mums ir stratēģisks jaunas Al- italia redzējums.
Tas, šķiet, vēl nav izlemts, jo arī Air France-KLM ir ieinteresēts Alitalia iegādē?
Jā, tas vēl nav izlemts, viss ir procesā, tādēļ nevaram komentēt, kā tas beigsies. Taču esam izteikuši piedāvājumu, un sagaidām, ka lēmums tiks pieņemts nākamā mēneša laikā.
Vai esat apmierināti ar to, ko ieguvāt no Air Berlin, vai arī ne pārāk – neieguvāt visu, ko gribējāt?
Esam pilnībā apmierināti.
Bet jūs gribējāt vairāk.
Jā. Sākumā izteicām piedāvājumu arī attiecībā uz lidsabiedrību Niki.
Taču Laudas kungs (kura vārdā kompānija nosaukta) to atpirka.
Jā. Nikijs Lauda ir laimīgais uzvarētājs. Mums zuda par to interese pērnā gada beigās, jo mums radās pārliecība, ka Eiropas Komisija šo darījumu nepieļaus konkurences noteikumu dēļ.
Vai visu šo Eiropas kompāniju bankrotu dēļ jums bija arī kādi zaudējumi? Piemēram, airBaltic sākumā bija grūtības sadarbības partnera Air Berlin darbības pārtraukšanas dēļ.
Konsolidācija palīdz mums iegūt lielāku tirgus daļu vairākās valstīs, ļaujot mums nostiprināties tiešo pārvadājumu jomā. Nevaru komentēt, kā šie procesi iespaidojuši citas lidsabiedrības, taču tie pilnībā atbilst mūsu stratēģijai būt trešajiem šajā segmentā.
Kāpēc gan jums neiegādāties airBaltic, kas tagad izlikts pārdošanā? Vai Lufthansa ir bijusi kāda interese un esat veikuši airBaltic izpēti?
B. Ogurskis: Nevaram to komentēt.
Vai varat komentēt, kā stratēģiskie investori parasti vērtē iegādājamās kompānijas?
Vispārīgi runājot, jautājums ir par stratēģisko atbilstību un priekšizpēti, kam jāiet roku rokā. Piemēram, kā jau minēju, Lufthansa pēdējos pāris mēnešos augstākā prioritāte bija nostiprināties mājas tirgū. Tiklīdz kā parādījās iespēja konsolidēt Air Berlin, tā, protams, Luft- hansa bija interese tajā iesaistīties, jo tas ir mūsu mājas tirgus. Itālija ir viens no mūsu svarīgākajiem tirgiem Eiropā. Ja Alitalia tiek pārdota, tad mums ir stratēģiska interese nevis kompānijā, kāda tā ir šobrīd, bet restrukturētas kompānijas daļās. Šādus jautājumus investīciju departamentos parasti uzdod – kā biznesa modelis, tirgus atbilst mūsu stratēģiskajām interesēm. Ļoti svarīgs jautājums ir klientu segments. Tāpat ir atšķirība starp kopuzņēmumiem un konsolidāciju.
LASI ARĪ:
airBaltic šogad stratēģiskā investora vēl nebūs
Jebkurā gadījumā būs nacionālā aviokompānija
Tiek vērtēti trīs potenciālie airBaltic investori
Visu interviju Lufthansa aktīvi iesaistās konsolidācijas procesos lasiet ceturtdienas, 1. februāra, laikrakstā Dienas Bizness!