Pērn Latvijas lielākās uzņēmēju biedrības Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) biedru interese par ārējo sadarbību trīskāršojusies, kur komersanti daudz aktīvāk izmantojuši iespējas doties ārvalstu vizītēs, kā arī meklējuši eksporta tirgus.
Uzņēmēji daudz aktīvāk meklē savu produktu un pakalpojumu eksporta iespējas, tādējādi attīstot Latvijas ekonomiku kopumā.
LTRK apkopotā informācija liecina, ka pašreiz datu bāzē ir vairāk nekā 3,5 tūkstoši atzīmju par vēlmi darboties ārvalstīs, kas ir daudz vairāk nekā gadu iepriekš, kad šādu vēlmi izrādīja vien nedaudz vairāk par tūkstoš komersantiem. Latvijas uzņēmējus interesē ekonomiskā sadarbība ar 142 valstīm, kas ir par 10 vairāk nekā gadu iepriekš. «
Mani patiesi iepriecina tas, ka bizness aktivizējas un saprot, ka tikai ar Latvijas iekšējo tirgu nepietiks un attīstīties būs grūti. Tāpat esmu gandarīts, ka mūsu biedri tik aktīvi izmanto iespējas doties tirdzniecības misijās, kā arī meklē sadarbības partnerus, kas nozīmē, ka mēs visi nākotnē dzīvosim labāk, jo eksporta potenciāla pieaugums ir liels,» saka LTRK prezidents Aigars Rostovskis.
Jau vairākus gadus visbiežāk uzņēmēji savā informācijā LTRK norāda, ka vēlas sadarboties ar tādām valstīm kā Vācija, Zviedrija, Krievija un Norvēģija, bet pasaules reģionu līmenī popularitāti iemanto gan Ķīna, gan Japāna un Indija, gan arī Apvienotie Arābu Emirāti, Irāna, Amerikas Savienotās valstis un Kanāda. No kopējā skaita Latvijas uzņēmēji 70% gadījumu vēlas eksportēt un sadarboties ar Eiropas valstīm, 12% norādījuši Krieviju, Austrumpartnerību un Centrālāziju, 8% - Āziju, Austrāliju un Okeāniju, bet retāk jeb 6% un 4% attiecīgi Ziemeļamerika, Dienvidamerika un Āfrika, Tuvie Austrumi.
Kopumā 2017.gadā LTRK ir noslēgusi 346 līgumus ar uzņēmumiem par dalību tirdzniecības misijā, kas ir divreiz vairāk kā 2016.gadā, kur viens uzņēmums piedalījās vidēji 2,3 misijās jeb devās atkārtoti uz vairākām valstīm, lai meklētu sadarbības partnerus. Visbiežāk komersanti apmeklēja Lielbritāniju, Apvienotos Arābu Emirātus un Zviedriju. Vidējais tirdzniecību misiju dalībnieka profils ir ar apgrozījumu virs 1,3 miljoniem eiro, taču tas svārstās no nieka 765 eiro līdz pat 31 miljonam eiro, kur darbinieku skaits ir vidēji 14. Misiju apmeklētāji atzina, ka klātienē apmeklējot konkrētās valstis ir ļoti lietderīgi, jo katrs trešais noslēdzis sadarbības līgumus, kā arī visi plāno, ja būs iespēja piedalīties atkārtoti.
«Tieši noslēgto sadarbības līgumu skaits ir rādītājs tam, ka LTRK rīkotās tirdzniecības misijas nes rezultātus. Cerams, ka šī tendence turpināsies, tādējādi veicinot Latvijas tautsaimniecības attīstību un ekonomikas pieaugumu,» saka A.Rostovskis.