Visnotaļ atbalstot reformas pabeigšanu, Latvijas Lielo pilsētu asociācija (LLPA) aicina valdību, pieņemot lēmumu saistībā ar administratīvi teritoriālās reformas (ATR) pabeigšanu, nepieļaut republikas pilsētas statusa piešķiršanu kā politisko kompromisu atšķirīgu viedokļu par novadu veidošanu samierināšanai.
LLPA uzskata, ka negaidīta Cēsu pilsētas parādīšanās kā desmitai republikas pilsētai vienā no Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas piedāvātajiem novadu kartes variantiem ir noraidāma. Tādam lēmumam nav sociāli ekonomiskā pamatojuma, jo šī pilsēta ar vēsturiski bagātu pagātni iedzīvotāju skaita ziņā ir mazāka nekā Tukums un Ogres novads.
LLPA vairākus gadus uzmanīgi seko ATR gaitai, jo Latvijas lielās pilsētas ir dziļi ieinteresētās ATR likumā nosprausto mērķu sasniegšanā: "izveidot ekonomiski attīsties spējīgas administratīvās teritorijas ar vietējām pašvaldībām, kas nodrošinātu kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem".
Pagasti daļēji savas funkcijas veic, kā arī administratīvos izdevumus sedz uz pilsētu rēķina, izmantojot Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondu - atzīst Latvijas pašvaldību vadītāji, Latvijas Statistikas un darba prognozēšanas institūta nesen veiktajā aptaujā nosaucot to kā vienu no problēmām, kas mazajām pašvaldībām traucē attīstīties.
Lielo pilsētu pašvaldības saskata reformas pabeigšanā valdības tālredzīgu stratēģiju, jo nākamais solis, pēc reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra A. Štokenberga vārdiem, tiklīdz būs pabeigta novadu karte un būs precīzi zināms, cik katrā novadā būs iedzīvotāju, tā teritorija, plānotā budžeta attīstība un pašu ieņēmumi, būs jauns Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda modelis. Ministrs sola, ka precīzais modelis būs skaidrs ne vēlāk kā nākamā gada vidū tā, lai tas tiktu iestrādāts 2009. gada budžetā.
Šobrīd Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonds kā dažādu pašvaldību dabisko ekonomisko atšķirību izlīdzināšanas instruments ir smaga nasta lielo pilsētu pašvaldībām. Daļa pilsētās dzīvojošo samaksāto nodokļu nepaliek šo pašvaldību funkciju nodrošināšanai, bet tas ir lielo pilsētu atbalsts pagastiem. Diemžēl šī pilsētu sniegtā artava netiek kompensēta arī ar ES struktūrfondu līdzekļiem, kuri paredzēti tieši lielajām pilsētām un domāti pilsētvides attīstībai.
Mēs saprotam, ka ATR pabeigšana nozīmē arī izmaiņas Latvijas pašvaldību savienības darbībā, kura pārstāv Latvijas pašvaldības dialogā ar valdību. Latvijā izveidojoties ap 100 pašvaldībām, tās pārstāvju un centrālās varas attiecības pacelsies jaunā līmenī.
Tas viss ir pamats mūsu aicinājumam valdībai ATR pabeigšanai, pieņemot lēmumu attiecībā uz republikas pilsētām, nepieļaut kompromisus, kuriem varētu būt stratēģiskas sekas.
Par Latvijas Lielo pilsētu asociāciju: Dibināta 2001. gada 23. augustā. Latvijas Lielo pilsētu asociācijas biedri ir Daugavpils, Jelgavas, Jūrmalas, Liepājas, Rēzeknes, Rīgas un Ventspils pilsētu pašvaldības, un tai noslēgts sadarbības līgums ar Valmieras un Jēkabpils pilsētu pašvaldībām. LLPA mērķis ir īstenot lielo pilsētu pašvaldību interešu aizstāvību un veicināt to savstarpējo sadarb��bu un attīstību.
Papildus informācija: Latvijas Lielo pilsētu asociācija, tālr. 67223515, e-pasts: [email protected]