Pasažieru vilcienu var aizstāt ar citas valsts pakalpojumu sniedzēju.
Par to liecina iesaistīto pušu atbildes uz Dienas Biznesa uzdotajiem jautājumiem. Kaut arī jaunā satiksmes ministra Tāļa Linkaita pieļāvumu, ka dzelzceļa pārvadātājs VAS Pasažieru vilciens (PV) varētu tikt likvidēts un tā vietā varētu tikt meklēts jauns operators, izgāžoties kārtējam ritošā sastāva iepirkumam, daži DB uzrunātie vērtēja vienkārši kā PV pabiedēšanu, tomēr šāds scenārijs nebūt nav tik neiespējams.
Nedaudz vēstures
Nu jau trešais jaunu vilcienu iepirkums tika izsludināts pirms teju trīsarpus gadiem – 2015. gada 14. septembrī. Tā paša gada oktobra beigās PV ar gandarījumu paziņoja, ka konkursa pirmajā kārtā pieteikušies pieci pretendenti, kas liecinot par atzīstamu konkurencei. Gada beigās PV informēja, ka otrajai kārtai kvalificējušās visas piecas kompānijas ‒ Talgo, CAF, Stadler, Škoda, kā arī Siemens AG un Sinara Group kopuzņēmums ООО Уральские локомотивы (Uralskije lokomotivi). 2016. gada februāra beigās PV norādīja, ka «gan vietējās, gan starptautiskās institucionālās finanšu institūcijas ir ieinteresētas piedalīties vilcienu iepirkuma finansēšanā». Taču tad teju uz 16 mēnešiem iepirkumā iestājās vismaz ārējs klusums, jo izrādījās, ka PV, Satiksmes un Finanšu ministrijas palaidušas garām kādu būtisku jautājumu. Proti, ka, Latvijas pusei neesot gudrākai par Eiropas statistiķiem, pārsimt miljonu eiro vērtais pasākums atstās ietekmi uz valsts budžetu. Tad 2017. gada vidū PV beidzot uzsāka iepirkuma otro kārtu, plānojot iegādāties 32 elektrovilcienu sastāvus.
Kā skaidroja pats uzņēmums: «Jauna ritošā sastāva iegāde nepieciešama, lai, sākot ar 2021. gadu, sekmīgi iekļautos Autotransporta direkcijas (ATD) izstrādātajā jaunajā sabiedriskā transporta sistēmā, kur nav vietas vairāk nekā 50 gadu veciem vilcieniem ar komforta līmeni, kas atbilst pagājušā gadsimta 60. gadu izpratnei par pasažieru prasībām.» 2017. gada 21. septembrī tehniskos piedāvājumus bija iesnieguši četri no pieciem pretendentiem, Siemens izstājoties no spēles. Oktobra vidū izrādījās, ka valsts pārvaldē un nozares valsts kapitālsabiedrībās 25 gadus nostrādājušajam PV vadītājam Andrim Lubānam, kurš pēc satiksmes ministra Anrija Matīsa lūguma izstrēba iepriekšējo valdību un PV vadītāju savārīto putru, trūkst vīzijas, un satiksmes ministrs Uldis Augulis tika pie jauna uzņēmuma vadītāja – Rodžera Jāņa Griguļa. Pērnā gada augustā PV paziņoja, ka uzvarētāju paziņos 2018. gada trešajā ceturksnī, izvērtējot finanšu piedāvājumus, proti, noskaidrojot ekonomiski izdevīgāko vilcienu cenu visā to paredzētajā ekspluatācijas laikā jeb 35 gados.
Kaut arī kuluāros runāja, ka rezultātu pieklātos izziņot pēc jaunās valdības izveides, PV uzvarētāju – spāņu Patentes Talgo S.L. ‒ nosauca 21. novembrī. Škoda un CAF iesniedza sūdzības Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB), kas šā gada 28. janvārī paziņoja, ka PV nedrīkst slēgt 225,3 milj. eiro vērto līgumu ar Talgo par 32 jaunu elektrovilcienu ražošanu, uzturēšanu un nepieciešamā aprīkojuma piegādi. IUB par vērā ņemamu atzina gan tikai vienu Škodas pretenziju, uzskatot, ka PV nepamatoti ignorējis šī ražotāja precizējumus piedāvājumā, un uzdodot PV 20 darbdienu laikā atkārtoti izvērtēt piedāvājumus. Tam sekoja jau minētie T. Linkaita komentāri, ka konkursa izgāšanās gadījumā varētu meklēt jaunu operatoru PV vietā, izvērtējot arī PV Iepirkumu komisijas un valdes atbildību. Tā kā PV ir dots laiks nepilnību novēršanai, ministrs pagaidām šo jautājumu – par tālākajiem soļiem dažādu scenāriju gadījumā ‒ vairāk nekomentēja. Savukārt kāds procesā iesaistītais atzīmēja, ka Talgo pārstāvji pēc uzvaras konkursā Satiksmes ministrijā un PV jutušies kā mājās, līdz ar ko IUB lēmums ne tikai viņiem bijis negaidīts pārsteigums. Bet pāris par procesu informēto uzsvēra, ka ministrs vienkārši PV pabaidījis.
Visu rakstu Liktenīgais iepirkums lasiet 1. februāra laikrakstā Dienas Bizness.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!