AS Liepājas autobusu parks ir viens no dalībniekiem Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) rīkotajā iepirkumā par neatliekamās medicīniskās palīdzības transporta un to vadītāju nodrošināšanu turpmākajiem septiņiem gadiem.
Šībrīža situācija, kurā notiek diskusijas par ārpakalpojuma lietderību, ir absurda. NMPD primārā un galvenā funkcija ir glābt un saglabāt iedzīvotāju veselību un dzīvību ārkārtas situācijās. Tā funkcija nav autoparka uzturēšana un administrēšana. Ārpakalpojuma būtība un mērķis ir atbrīvot valsts iestādes un organizācijas no darbu un pienākumu veikšanas, kas neietilpst to pamatfunkcijās un traucē to efektīvu izpildi.
Darbs ar autoparku radīs NMPD lieku un nevajadzīgu birokrātijas un administratīvo slogu rūpēs par virkni jautājumu, kas būs saistīti ar autotransporta uzturēšanu, tostarp autotransporta atrašanās vieta, drošība jeb apsardze, remonts, riepu maiņa atbilstoši sezonai, tehniskā apkope, u.c. Tāpat būs jānodarbojas ar personāla administrēšanas jautājumiem un transporta vadītāju darbā iekārtošanas jautājumiem - ar virkni funkciju, kas nav šīs iestādes tiešie pienākumi. Turklāt, lai šīs funkcijas spētu veikt kvalitatīvi, ir nepieciešama pieredze un spēja operatīvi reaģēt.
NMPD darbs - iedzīvotāju veselība un dzīvība -, ir joma, ar kuru valsts nedrīkst riskēt, tomēr uzskatu, ka situācija, kurā valsts NMPD automašīnas plāno iegādāties par valsts budžeta līdzekļiem, par tādu izvēršas. Jau minēts, ka pilnvērtīga NMPD automašīnu nodrošināšana gadījumā, ja notiek atteikšanās no ārpakalpojumu piesaistes, iespējama ne ātrāk kā nākamā gada oktobrī. Tas tādēļ, ka ar iegādi vien nepietiek - ir nepieciešams atbilstošs automašīnu aprīkojums, kura uzstādīšana prasa laiku. Nākas secināt, ka valsts ir nolēmusi riskēt ar iedzīvotāju veselību un dzīvību, jo NMPD spēja nodrošināt savu pamatfukciju būs apdraudēta - veselības ministrija lēš, ka periodā no nākamā gada aprīļa līdz oktobrim uz visu Latviju būs vien 20 no 60 nepieciešamajām rezerves automašīnām.
Uzskatu, ka šībrīža situācijā būtu stingri jāizvērtē piemērotākā pakalpojuma nodrošināšanas veida izvēle, samērojot to gan ar pieejamiem finanšu resursiem, gan ņemot vērā administratīvo slogu, ko radīs minēto funkciju nodrošināšana un uzturēšana ar NMPD pašu spēkiem. No automašīnu un to vadītāju nodrošināšanas, piesaistot ārpakalpojuma sniedzēju, iegūst abas puses - gan valsts, gan privātais sektors. Ja līdzšinējais līdzekļu izlietojums atzīts par nesaimniecisku, ir jāraugās, lai vērtējot jauno iepirkumu, tiktu ņemtas vērā pasūtītāja vajadzības un darba izpildes vērtēšanas kritēriji.