72% iedzīvotāju uzskata, ka ir jāierobežo mobilo sakaru operatoru prakse zvanīt citu operatoru klientiem ar mērķi pārliecināt viņus mainīt pašreizējo operatoru uz citu kompāniju, liecina pētījumu centra SKDS veiktā aptauja.
15% iedzīvotāju domā, ka šāda prakse nav jāierobežo, savukārt 13% par šo jautājumu nav noteikta viedokļa. Saskaņā ar aptaujas datiem, 85% aptaujāto iedzīvotāju pēdējā gada laikā no mobilo sakaru operatora, kura klienti viņi nav, ir saņēmuši zvanu ar mērķi pārliecināt mainīt viņu pašreizējo operatoru uz citu kompāniju.
Aptaujas dati liecina, ka kopumā 83% Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 74 gadiem pēdējā gada laikā kā privātpersonas ir saņēmuši kādu telefona zvanu, kura laikā reklamēta kāda prece vai pakalpojums, un kāda uzņēmuma vārdā mēģināts kaut ko pārdot. 83% no viņiem uzskata, ka šādas telemārketinga aktivitātes ir jāierobežo, un tikai 6% ir pret ierobežojumu noteikšanu.
Pret vēl vienu tiešā mārketinga metodi – neadresētas reklāmas izplatīšanu pastkastēs – iedzīvotāji ir labvēlīgāk noskaņoti, jo tās ierobežošanu vēlas 53% aptaujāto, bet 34% uzskata, ka šāds reklāmas veids nav jāierobežo. Kopumā 90% aptaujāto atzīst, ka viņu pastkastēs tiek mesti drukāti bezmaksas izdevumi, uz kuriem viņi nav pieteikušies.
Tekla Žabova, Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas valdes priekšsēdētāja: «Aptaujas rezultāti liecina, ka patērētāji vēlas izmaiņas, kas viņus pasargātu no pārāk uzmācīgiem komerciāliem piedāvājumiem. Tā kā telemārketings ir diezgan agresīva pakalpojumu piedāvāšanas metode, kuru sevišķi bieži izmanto mobilo sakaru operatori, tad iedzīvotāju lielāka nepatika un vēlme noteikt ierobežojumus ir saistīta tieši ar šo aktivitāti. Gan mūsu asociācijā saņemtās patērētāju sūdzības, gan aptaujas rezultāti norāda, ka mobilo sakaru operatoru telemārketinga aktivitātes nepieciešams regulēt, lai nodrošinātu patērētāju interešu aizsardzību un mazinātu negodīgas komercprakses iespējas. Kā zināms, valdība pagājušajā gadā pieņēma lēmumu par neadresētas reklāmas izplatīšanas jautājuma risināšanu un uzticēja iesaistīto uzņēmumu asociācijām sagatavot labas prakses kodeksu. Līdzīgs risinājums, proti, pašregulācijas mehānisma ieviešana, ir piemērots arī mobilo sakaru operatoru telemārketinga aktivitāšu regulēšanai, turklāt, kā rāda aptaujas dati, ar tā izstrādi nevajadzētu kavēties, jo patērētāju neapmierinātība ar pārvilināšanas zvaniem ir lielāka nekā ar neadresētas reklāmas izplatīšanu.»
Tā kā mobilo sakaru operatoru telemārketinga aktivitātes vistiešākajā veidā skar lielu daļu Latvijas patērētāju, Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija aicina mobilo sakaru operatorus izstrādāt pašregulācijas mehānismu, kas ietvertu labas prakses standartus un nodrošinātu patērētāju tiesību ievērošanu. Asociācija ir gatava sniegt nepieciešamo atbalstu pašregulācijas mehānisma sagatavošanā.