Latvijas iedzīvotāji uzskata, ka līdzekļus vajadzētu ieguldīt ilgtermiņā, liecina Swedbank aptauja.
Vairāk nekā divas trešdaļas iedzīvotāju par galveno mērķi, kurā ir vērts ieguldīt, uzskata savus bērnus (65%).
Otrajā vietā ierindojas personīgā izglītība un attīstība (56%), bet trešajā – nekustamais īpašums (55%). Tikai 3% aptaujāto uzskata, ka ieguldīt nav vērts, tāpēc nauda jātērē tūlīt.
47% aptaujāto uzskata, ka ieguldījumu vērts ir savs privātais bizness. Investēt biznesa attīstībā par vērtu biežāk uzskata vīrieši nekā sievietes (56% pret 39%). Stiprais dzimums arī divas reizes augstāk vērtē ieguvumus no ieguldījumiem fondos, akcijās un bankas uzkrājumu produktos (23% pret 11%).
Tikmēr sievietes vairāk akcentē iespējamo atdevi no ieguldījumiem nekustamajā īpašumā (59% pret 50%) un savā attīstībā (59% pret 52%). 2008.gadā nekustamais īpašums kā ieguldījuma mērķis dominēja vīriešu vidū. Un tāpat kā sešus gadus atpakaļ, arī šobrīd abi dzimumi ir vienoti viedoklī par nepieciešamību ieguldīt savos bērnos (65%).
«Iedzīvotāju vēlme ieguldīt līdzekļus kā bērnos un savā attīstībā, tā arī nekusamajā īpašumā un biznesā saistīta ar sajūtu par iespējām savu ieguldījumu uzraudzīt un ietekmēt. Ieguldītāji ar mazāku pieredzi mēdz izvēlēties sev labāk zināmas ieguldīšanas iespējas, kā nekustamais īpašums vai sava uzņēmējdarbība, tomēr tā ne vienmēr būs piemērotākā, jo var prasīt ievērojamu kompetenci un resursus. Ieguldīt sev zināmajā var arī izvēloties finanšu instrumentus, kur kompetenti pārvaldnieki veic ieguldījumus uzņēmumos vai nekustamajā īpašumā ieguldītāja vietā, tādējādi pievienojot savu vērtību. Turklāt, piemēram, izmantojot uzkrājošās dzīvības apdrošināšanas risinājumus, par veiktajiem ieguldījumiem iespējams saņemt iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksu 24% apmērā no daļas vai visas iemaksātās summas,» saka Reinis Jansons, Swedbank Uzkrājumu un apdrošināšanas atbalsta daļas Latvijā vadītājs.
Ieguldījumus sevis attīstībā (60%) un personīgajā biznesā (58%) biežāk akcentē jaunieši vecumā no 15 līdz 24 gadiem. Vecumam pieaugot to iedzīvotāju īpatsvars, kas šos ieguldījumus atzīst par vērtīgiem esam, sarūk. Savukārt respondenti vecumā pēc 45 gadiem, aizvien vairāk tuvojoties pensijas vecumam, pie ieguldījumu vērtiem pieskaita, piemēram, tādus banku uzkrājumu produktus kā depozīts, uzkrājošā dzīvības apdrošināšana un pensiju 3.līmenis (32% vecuma grupā 45-54 gadi un 26% vecuma grupā 55+ gadi).
Visretāk iedzīvotāji būtu gatavi investēt līdzekļus fondos un akcijās (17%), nedaudz atvērtāki patērētāji ir ieguldījumiem bankas uzkrājumu produktos (23%).