Agrāk pašmāju ražotājiem bija lielāka interese izrādīt savu preci vietējam tirgum, bet tagad liela daļa vairāk koncentrējas uz ārvalstīm, intervijā laikrakstam Diena atzīst izstādes Izvēlies Latvijas preci organizators Erlens Kelle.
Cik sen jau tiek organizētas Latvijas ražotāju izstādes?
Šis būs jau piektais gads, nosaukumi gan mainās. 2010.gadā bija pirmā izstāde ar nosaukumu Ražots Latvijā, tad piedalījās ap 300 ražotāju, šoreiz būs simt piecdesmit. Tolaik tik daudz cilvēku vēl nebija izbraukuši no Latvijas, varēja just, ka ir lielāks patriotisms. Varētu teikt, ka tā bija veiksmīgākā izstāde piecu gadu laikā, jo trīs dienās to apmeklēja 20 000 cilvēku. Nezinu, kāpēc interese ir tik ļoti mazinājusies, pieļauju, ka tas tiešām lielā mērā ir saistīts ar cilvēku izbraukšanu. Ražotāju joprojām ir daudz, tomēr tagad lielākā daļa izvēlas eksportēt, un Latvija daudziem vairs nav mērķa tirgus.
Kāds ir šīs izstādes mērķis?
Mēs gribam vienkopus pulcēt visus iespējamos Latvijas ražotājus, arī tādus, kuri pašmāju tirgū realizē kaut vai vienu procentu savas produkcijas. No organizatoru puses to nemaz tik viegli nav izdarīt, jo tiešām ne visus vietējos ražotājus Latvija kā noieta tirgus vispār interesē.
Kāpēc tā?
Tirgus ir par mazu. Lielās kompānijas galvenokārt interesē tikai ārvalstis, tās labprātāk piedalās starptautiskās izstādēs. Sākumā lielie uzņēmumi piedalījās šajās izstādēs patriotisku jūtu vadīti un bija optimistiski noskaņoti, ka varētu tepat veidot ražotnes, taču tagad tas ir noplacis. Dalībnieku vidū vairāk ir mājražotāju, amatnieku un vidēja lieluma uzņēmumu. Šajos piecos gados esmu novērojis, ka tie, kas vienu reizi bijuši izstādē, nākamreiz vairs uz to nenāk. Tas ir tāpēc, ka viņi ir atraduši vajadzīgos kontaktus un tagad fokusējas uz ārvalstīm. Tomēr izstādi katru gadu papildina jauni un vēl neredzēti produkti, parādās arī jauni ražotāji. Katru gadu ir vismaz 30-40 jaunu uzņēmumu, kas parādās pirmo reizi.
Uz ko tiek likts lielāks uzsvars - uzņēmēji grib atrast vairāk pircēju vai tomēr jaunus sadarbības partnerus?
Abi ir vienlīdz nozīmīgi. Ir kompānijas ar īpašu rozīnīti, kuras vēlas atrast sadarbības partnerus vai parādīt sevi citiem tirgiem. Daļa ir mazie mājražotāji, kas paši saviem spēkiem nespēj iekarot ārvalstu tirgus, viņi savās iespēju robežās saražo produkciju, ko iztirgo izstādes laikā. Jebkurš ražotājs sāk ar kādiem sešiem kvadrātmetriem kādā amatnieku sētā un, piedaloties vairākās izstādēs, var kļūt par lielu ražotāju.
Visu interviju Lielajiem pašmāju izstādes nav interesantas lasiet piektdienas, 24. aprīļa, laikrakstā Diena (3. lpp.)!