Jaunākais izdevums

Jūlijs Madernieks aizgāja mūžībā 85 gadu vecumā, nekad nenovecojis.

Pirmais projekts — pazīstamā Berga bazāra īpašnieka, būvuzņēmēja Kristapa Berga znota advokāta Friãa Alberta dzīvokļa iekārtojums jūgendstilā 1903. gadā. Nopietnākā atzinība — augstākais novērtējums starptautiskajā izstādē Parīzē 1928. gadā viņa dizainētajam krēslam meistara Jāņa Skultāna izpildījumā. Piedāvājums ikdienai — nacionālais stils mēbeļrūpniecībā. Rakstura īpašība — kautrība.

— Jūlijs Madernieks propagandē savu stilu ne tikai ar zīmējumiem, viņš to dara arī ar savu personu. Mākslinieku sastopam, ziema vai vasara, aizvien Rīgā, visbiežāk Jaunāko Ziņu un piena paviljonu rajonos. Galvā viņam žokejnīca, pretēji Zaļkalnam, kas tikai ziemā pataupa matus, galvu apsegdams. Kājās gandrīz stūrainas, smagas kurpes. Mugurā īss savāda griezuma mētelis. Apakšā, ja ne samta svārks, tad vismaz tāda veste, gluži mazu priekšu. Bet visīpatākais ir — pēc paša zīmējuma darinātā apkaklīte. Tā sasniedz vismaz divu apkaklīšu augstumu, un zem tās savādi atlocītajiem stūriem kvēlo neliela, bet krāsās ļoti grezna kakla saite. (..) Man pat šķiet, ka taisni tajā meklējams viņa nenovecošanas noslēpums. Augstā apkakle neļauj galvai ierauties krūtīs, un spilgtais pušķis zem zoda piešķir vaigam daudz svaiguma, — suminot Madernieku 70. dzimšanas dienā, rakstīja Jānis Jaunsudrabiņš.

— Pareizi veidotā, gludi skūtā seja, pieglaudīgi paplānie mati, ikdienīgais uzvalks un tā klusais, kautrais valkātājs — nekas neliecina par spēcīgi savmaļu personību mūsu mākslas pasaulē, — atmiņās raksta Jaunāko Ziņu redaktors Jānis Kārkliņš.

— Nekad viņš kaklā nesien tautisko prievīti, mugurā nevelk pelēkos pērmindera svārkus un tomēr ir izcilākais latviskā stila meklētājs kā rakstos, tā lietišķās mākslās — mēbeļu, paklāju, audumu zīmējumos, mītņu rotājumos. Viņš nav etnogrāfisko senrakstu un senformu atdarinātājs, bet latviskā stila meklētājs ar savas latviskās mākslinieka personības dziļiejūtu. Viņš nepieņem nekā sveša, bet rada pats savu. Tāds ir sava latviskā raksta rotnieks Jūlijs Madernieks.

Abas liecības rāda Jūliju Madernieku 20. — 30. gados, kad Vecgulbenes pagasta Vecmadernieku mājās dravnieka ģimenē 1870. gada 27. februārī dzimušais mākslinieks jau lepojās ar pamatīgu dzīves pieredzi. Tā sākās Vecpiebalgas draudzes skolā, turpinājās Rīgā Vācu amatniecības skolā, bet finišēja Pēterburgā štiglica centrālajā tehniskās zīmēšanas skolā, kur Jūlijs studēja no 1892. līdz 1898. gadam. Par izcilību viņš ieguva stipendiju studiju ceļojumam uz ārzemēm, kuru izmantojot apmeklēja mākslas centrus Francijā, Vācijā, Itālijā, Beļģijā, Holandē un Austrijā.

Dizaina pasaulē

No 1904. līdz 1914. gadam Rīgā Madernieks vadīja savu zīmēšanas un gleznošanas studiju, kurā mācījušies daudzi nākamībā slaveni latviešu mākslinieki. Paralēli viņš iesaistījās interjerista darbā. Pirmais projekts — būvuzņēmēja Kristapa Berga znota — meitas Valijas dzīvesbiedra advokāta, namīpašnieka Friča Alberta — dzīvokļa iekārtojums. 1903. gadā tā zīmējumus, fotogrāfijas, atsevišķus interjera priekšmetus varēja aplūkot Rīgas mākslas salona lietišķās mākslas skatē. Līdz 1905. gadam Madernieks veidoja interjera dizainu jūgendstilā arī paša Kristapa Berga un viņa otra znota — meitas Līvijas dzīvesbiedra, ārsta Kārļa Meņģeļa, kura tēvam Cēsu būvuzņēmējam Rīgā piederēja vairāki nami un muiža, dzīvokļiem. Arī advokāta, Rīgas Latviešu biedrības priekšnieka, Rīgas domnieka Fridriha Grosvalda dzīvokļa Teātra bulvārī iekārtojums bija Madernieka veikums, ko turklāt dabūja aplūkot teju katrs no tā laika latviešu elites, jo Grosvalda kundzes salons ceturtdienās kļuva par svarīgu latviešu sabiedriskās dzīves centru.

Interjerista pienākumi prasīja daudz laika, pūļu un galvenais — pacietību saskarē ar Rīgas sabiedrības krējumu. Lūkojot, lai viss atbilstu iecerētajam projektam, piemēram, uz Grosvaldu dzīvokli Madernieks devies divas reizes dienā. Grosvalda un Berga kundžu starpā valdījusi sāncensība — viņas viena otru vēlējušās pārspēt ne tikai salonu spožumā, bet arī mājas iekārtojumā. Klientu gaume ar Madernieka pārliecību dažkārt nav sakritusi, tāpēc kopš 1906. gada viņš sašaurināja interjerista praksi, atsakoties tajā no jūgendstila izteiksmes. Viņa aci saistīja nacionālais romantisms, kas dizainā izpaudās ģeometriskās formās un akcentētās vertikālajās līnijās, īpaši krēslu atzveltnēs. Līdzās mēbeļu zīmējumiem Madernieks aizrāvās ar grafisko dizainu — darināja metus tekstilijām: mēbeļaudumiem, durvju un logu aizkariem, galdautiem un metālkalumiem, lai tos stilistiski pieskaņotu mēbelēm.

1923. gadā Madernieks projektēja Siguldas Rakstnieku pils iekštelpu iekārtojumu. Mēbeļu formas — pārsvarā gludas, ar taisnām mierīgi līdzsvarotām līnijām, balti tonētas ar rūtainu mēbeļu audumu līdzsvarojumam. 20. gadu vidū tapa interjers Latvijas Årlietu ministrijas telpām. Tolaik Madernieks sāka sadarboties ar mēbeļu rūpnieku Jāni Skultānu, kurš izgatavoja latviska stila krēslus pēc mākslinieka zīmējumiem. 1928. gadā starptautiskajā izstādē Parīzē Skultāna meistarība tika novērtēta ar augstāko apbalvojumu. Abi kungi kopdarbu turpināja. Skultāna produkciju reklāma drīz raksturoja kā nacionālo stilu mēbeļrūpniecībā. 1931. gadā tā vēstīja:

— Silti apsveicams ir pazīstamā rūpnieka J. Skultana teicamais pasākums — dziļi pārdomātais un mākslinieciski pēc Madernieka zīmējumiem veidotais nacionālais stils mūsu mēbeļrūpniecībā, kas ar katru gadu vairāk un vairāk iekaro visplašāko aprindu nedalītu atzinību. Sevišķi izceļas vairāki elegantu kabinetu, ēdamistabu, salonu un guļamistabu komplektu veidojumi.

Nenoliedzami — padarīts iespaidīgi daudz. Kā Madernieks to spēja? Divas lietas noteikti palīdzēja. Tā viena — dzīvē viņš šo to bija piedzīvojis. Otra — viņš izvēlējās kalpot tikai mākslai, nevis laulībai.

Klājās smagi

Vispirms par pieredzi tās banālākajā interpretācijā — viss, kas mūs nenogalina, padara stiprākus. Pirmo pasaules karu Madernieks pavadīja Maskavā. 1916. gada rudenī viņš strādāja par zīmēšanas skolotāju Larinas sieviešu ģimnāzijā.

— Kad sākās drūmie 1918. gada rudens mēneši, kur visu galvenās rūpes bij par pārtiku, arī Maderniekam klājās smagi, — atceras mākslas vēsturnieks Jānis Siliņš. — Nereti viņu sastapu ar piena kanniņu stāvot rindā vairākas stundas, bieži bez panākumiem. Vēlu rudenī, kad visi lauki jau nokopti, Madernieks braucis ārpus Maskavas meklēt uz tukšā tīruma kartupeļus. Dažu dienu sameklējis pat līdz 35 mārciņām. Visgrūtākais bijis 5 — 6 kilometru tālais, dubļainais ceļš ar nastu līdz stacijai. Maskavā iebraucot — atkal jāmērī vairāki kilometri līdz dzīvoklim. Nākamo dienu — vienīgās rūpes, kā atpūtināt nospiestos plecus, līko muguru. Tāda pat procedūra atkārtojusies, sagādājot malku, ko, nevienam neredzot, pats mākslinieks ar rokas zāģīti sagatavojis. Dažureiz nasta gadījusies par smagu, ko ceļos nometies gan dabūjis uz muguras, bet nav varējis uzcelties kājās. Ziemā nereti laimējies palienēt ragaviņas, ar kurām, no liela attāluma, vizinājis pa tumsu, pa sniegputeņiem, pa bedrainajām ielām, draugu sagādātas korķu skaidas.

1920. gada aprīlī Madernieks atgriezās Rīgā. Rainis, kas tobrīd vadīja Izglītības ministrijas Mākslas departamentu, viņu aicināja vadīt Glezniecības nodaļu. 1920. gada nogalē tā dēvētās kasparsoniādes laikā, kad saasinājās attiecības starp vecās akadēmiskās skolas aizstāvjiem un jaunajiem Rīgas grupas māksliniekiem, Maderniekam pārmeta simpatizēšanu jaunajiem. Ko Madernieks? Lai nu ko, bet remdenību viņš necieta:

— Remdena sabiedrība, remdena māksla, remdenas domas, remdenas jūtas, remdena dvēsele — kas tā par neizturami riebīgu trūdukambara smaku! Pats par sevi saprotams, ka remdena sabiedrība prasa arī tādu pat remdenu mākslu, nosodīdama, nogānīdama visu, kas pāri šai sastinguma robežai. Nekas tā neuztrauc mierīgo mituli, kā liela, radoša gara pārdrosme; nekas nesaceļ tik ļaunas asinis filistru psīchozē, kā patiesā sajūsmā — ekstāzē radīts jaundarbs mākslā. Kā novērst šo pavirši nejaudīgo izturēšanos pret mākslu, kā izvēdināt šās remdenības elku midzeņus? (..) Remdenība, tāpat kā laipošana, piemērošanās plašā pūļa gaumei, pieskaitāma kaitīgākām parādībām mākslas laukā.

Remdenībai par upuri krituši, nomaldījušies no īstā mākslas ceļa ne mazums mākslinieku. Jau bībelē sacīts: vai nu auksts vai karsts, bet tikai ne remdens, jo tas tikšot izspļauts... Kur remdenība ieperinājusies, tur mākslas attīstībai, radīšanas priekam vārti slēgti.

Madernieks nepieder pie remdenajiem. 1921. gada sākumā viņš no darba ministrijā aizgāja un turpmāk strādāja par zīmēšanas skolotāju Rīgas pilsētas 1. ģimnāzijā.

Diskrēta lieta

Par to otru lietu — par laulību runājot, ģimenes cilvēka pienākumus Madernieks izvēlējās nebaudīt. Par vecpuiša Madernieka ģimeni savā ziņā varētu uzskatīt Akadēmisko organizāciju konkordiju Valdemārija, kuras goda filistrs viņš bija. Valdemārijas mītnē Cēsu ielā mākslinieks uzturējās bieži un allaž jutās kā mājās, jo labi sapratās ar studentiem, savukārt jaunieši labprāt kavējās Madernieka sabiedrībā.

Dienišķās maltītes? 20. gados Merķeļa ielā pretim Vērmanes dārzam darbojās gleznotāja Romana Sutas mātes kafejnīca Sukubs, kas slavena ar jauno moderno gleznotāju (ekspresionistu grupas) apgleznotajām sienām — visādu ģeometrisku figūru, īpaši kubu, savijumiem un kombinējumiem. Dzejnieks Pēteris Īrmanis atceras, ka no ekspresionistiem un viņiem tuvajiem gleznotājiem ik dienas Sukubā redzējis veco Jūliju Madernieku ar mazo sarkanraibo kravati, kādas nebija nevienam citam. Viņš bijis laipns vīrs, protežēja jaunos, visur pievienojās viņu spriedumiem un palīdzēja sodīties par vecajiem.

Un tomēr — kāpēc vecpuisis? Sešdesmit piektās dzimšanas dienas sakarā žurnāls Sievietes Pasaule tincināja savu pastāvīgo līdzstrādnieku. Protams, darba kārtībā — sirdslietu jautājums. Mākslinieks atzina, ka par pirmo mīlu zēna gados kļuvusi kāda vecāka dāma, kura viņam ļoti patika un tikusi ilgi turēta atmiņā. Bet kā ar jūtām nopietnākos gados?

— Mīla ir kā nakts dzestrumā smaržojoša puķe, kura dienas gaismā un saules tveicē kautrīgi slēpj savu burvīgo aromātu, — prātoja Madernieks. — Runāt atklātībā par personīgu mīlu — stipri diskrēta un trausla lieta, kādu vārdos tērpt var tikai īsts dzejnieka talants, jo pretējā gadījumā šis stāsts izklausītos mīlas dievišķā oreola necienīgs, kļūtu ikdienišķīgs un banāls. Mākslinieku dzīvē mīla vienmēr spēlējusi ievērojamu lomu kā garīgs dzinējspēks.

Kāpēc tomēr vecpuisis?

— Laulība un māksla — divas augstas un patmīlīgas būtnes, kurām reizē kalpot spēj tikai nedaudzi mākslinieki tā, lai neviena no tām neciestu, — diplomātiski atteic mākslinieks.

Kas zina — iespējams, vecpuišos Madernieks palika kautrības dēļ. šī viņa rakstura īpašība nav palikusi nepamanīta.

— Jūlijs Madernieks nav sabiedrisks. Draugu viņam maz pat starp tuvākajiem darba un skolas biedriem. Viņš pieder pie tā sauktajiem klusajiem darbiniekiem. Un tomēr mēs viņā vērojam it kā divas dabas. Kur viena piekāpjas un nobēg klusībā, tur otra saslienas un protestē bez baiļu un kautrēšanās. Mēs visi zinām, ka Jūlijs Madernieks ir viens no kautrākajiem mūsu vidū, kad runa iet par tā saukto iešanu ļaudīs. Cik viņš ir redzēts izstāžu vernisāžās, svētkos un svinībās? Ja kaut kur viņu redz, tad ir tāds iespaids, it kā viņš te nejauši būtu gadījies un gribētu atvainoties. Godināšanas, jubilejas un uzslavas viņam iet garām, jo arī pats savos dzīves svētkos viņš turas nomaļis. Un tomēr jāsaka, ka otrais viņa es ir dzīvs un vērīgs sekotājs visam, kas notiek mūsu gara kultūras laukā, — raksta Jānis Jaunsudrabiņš.

Un kā nu ne — Madernieks taču ir populārs mākslas kritiķis, kas regulāri publicējas Jaunākajās Ziņās, turklāt šajā jomā slavens kļuva, rakstot latviešu avīzēs, jau pirms Pirmā pasaules kara. Vārdu sakot, izstādes viņš, protams, apskata, bet pēc pirmizrādēm, citu netraucēts. Viens no pirmajiem viņa studijas audzēkņiem pat zinājis stāstīt, ka, nopircis jaunu, gaišu uzvalku, Madernieks kautrējies tajā tūdaļ rādīties sabiedrībā. Viņš to ievalkājis, vispirms staigājot ārpus pilsētas.

Viņa vienīgais draugs bija komponists Emilis Melngailis. Mūzika bija Madernieka kaislība. Jaunieša gados viņš apguva vijoles spēli un kopā ar lauku puišiem spēlēja zaļumballēs. Pēc mākslas skolas pabeigšanas dažreiz uzstājās baznīcu un labdarības koncertos. Komponists Alfrēds Kalniņš, ar kuru Madernieks kādu laiku dzīvoja kopā Pēterburgā, pat mēģinājis viņu pievērst tikai mūzikai. Viņa grāmatu plauktā allaž atradās mūzikas teorijas literatūra. Vēl ap 1911. gadu gleznotāja Jāņa Kugas kāzās Madernieks esot spēlējis vijoli. Vēlākos gados viņš vijoli pameta, šad tad piesēzdamies pie klavierēm. Visaugstāk mākslinieks vērtējis Riharda Vāgnera mūziku, bet Verdi ierindojis teju vai pēdējā vietā, jo uzskatījis par stipri tukšu tās trīs ceturtdaļu ritmu dēļ vistraģiskākajās vietās.

— Tā mīļais Jūlij Maderniek, — teica Jaunsudrabiņš, kad Maderniekam palika 70. — Pēc skaitīšanas mākslas nu tu esi iegājis jau astotajā gadu desmitā. Bet vai tas ko nozīmē? Gadi stāv ārpus mums. Tie rit savu ritamo, vai mēs būtu vai nebūtu. Ir starp cilvēku bērniem jauni sirmgalvji un ir veci jaunekļi. Tu piederi pie pēdējiem. Tie var saslimt, var pat nomirt, bet novecot — nekad.

picturegallery.62aea526-3a1f-4f8a-8bde-c56c5e29a4ef

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Novāc Latvijas dizaina ražu

Anda Asere,02.10.2014

Gaismas objektu kolekciju Intas lampas veido vairāk nekā 30 dažāda lieluma dizaina lampas. Tās radītas no koka, stikla un dažādu struktūru audumiem – sākot no smalkām mežģīnēm un beidzot ar raupju džutu.

FOTO: GADA BALVA DIZAINĀ 2014 ARHĪVS

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pieteikumu skaits dažādās konkursa Gada balva dizainā 2014 kategorijās izlīdzinās; pavisam par lauriem šogad cīnās 103 darbi

«Konkurss Gada balva dizainā 2014 uztur Latvijas dizaina nozares profesionālās darbības asinsriti. Lielā un pastāvīgā ieinteresētība par dalību konkursā apliecina nepieciešamību pēc regulāra šāda līmeņa notikuma. Jaunie darbi parāda nozares profesionāļu jaunrades spēju un kvalitāti. Katrs dizaina sasniegums ir jauns pakāpiens Latvijas dizaina skolas attīstības piramīdā un solis tuvāk tās atpazīstamībai. Tas ir arī pakāpiens tuvāk jaunai dizaina domāšanai, kas ir meklējumi citai attieksmei starp cilvēciskajām vajadzībām un vides ilgtspējas saglabāšanu,» stāsta Andrejs Broks, Latvijas Dizaineru savienības priekšsēdētājs. Dizaina izstāde Design Isle 2014, kuras ietvaros apskatāma Gada balva dizainā 2014 ekspozīcija, notiek izstāžu hallē Ķīpsala no 2. līdz 5. oktobrim.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai esat domājis, kā vēl uzlabot savu darba vietu, kā klientiem jūsu uzņēmumā justies vēl gaidītākiem? Dizaina paklāji ir viens no lieliskiem veidiem, kā to panākt! Šādi paklāji var palīdzēt daudzējādi – šajā rakstā skaidrosim, kādi ir šie veidi un kāpēc uzgaidāmajās telpās ir nepieciešami ieejas paklāji.

Dizaina paklāji jūsu uzņēmuma telpām – kas tie ir?

Dizaina paklājs ir uz klientu vērsts risinājums telpām, ko veido, balstoties uz konkrētām vēlmēm un specifiskām vajadzībām. Paklāji atšķiras gan pēc krāsas, izmēra, formas, gan izstrādātā dizaina. Lielākoties uzņēmumi dizaina paklājus izmanto, lai novietotu uzgaidāmajās telpās vai pie ieejas, kur tie ir redzami ikvienam apmeklētājam.

Mūsdienās paklāji telpās vairs nav tikai praktisku iemeslu dēļ – visbiežāk tie apvieno dizaina un higiēnas elementa funkcijas. Kāpēc dot priekšroku tieši dizaina paklājiem?

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Noskaidros labākos Latvijas un Baltijas dizaina darbus

,08.08.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau otro gadu starptautiskajā mēbeļu un interjera izstādē Baltic Furniture 2009, kas notiks no 1. līdz 4. oktobrim Ķīpsalā, Latvijas Dizaineru savienība (LDS) veidos ekspozīciju ar jaunākajiem Latvijas dizaineru darbiem un pasniegs Gada balvu dizainā 2009, kā arī noteiks Latvijas un Baltijas valstu gada labāko dizaineri. Savukārt konkursā Baltijas mēbeļu ražotāju dizaina balva 2009 starptautiska žūrija noteiks labākos mēbeļu dizainerus Baltijā.

LDS izstādē veidos ekspozīciju ar jaunākajiem Latvijas dizaineru darbiem un pasniegs Gada balvu dizainā 2009, kuras mērķis ir noteikt izcilākos divu pēdējo gadu dizaina sasniegumus Latvijā, apzināt un popularizēt kvalitatīvākos projektu risinājumus Latvijas rūpnieciskajā un unikālajā dizainā, kā arī atzīmēt labākos interjera dizaina projektus, Latvijas produktu dizainu, to autorus un izpildītājus, kā arī sekmēt radošās industrijas attīstību.

Darbi tiks vērtēti nominācijās Interjeru dizains (kategorijās privātais, biroju un sabiedriskais interjers), Vides dizains (reklāmas un izkārtnes, fasāžu krāsu dizains un dizaina objekti pilsētvidē) un Produktu dizains un iepakojums trīs kategorijās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvijas Dizaina gada balvas finālam izvirzīti 20 darbi

Db.lv,23.05.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Dizaina gada balvas finālam izvirzīti 20 darbi, informē Latvijas Dizaina centra vadītāja Dita Danosa.

Fināla žūrija izvērtējusi nominantu darbus konkursa otrajā kārtā un noteikusi labākos dizaina jomas pārstāvjus produktu, komunikācijas, vides, digitālo risinājumu un pakalpojumu dizaina kategorijās.

No 58 pieteikumiem finālā iekļuvuši 19 darbi: pieci komunikācijas, produktu un vides dizaina darbi, četri pakalpojumu dizaina darbi un viens digitālais risinājums. Katras kategorijas uzvarētājs, kā arī "Grand Prix" ieguvējs tiks paziņoti apbalvošanas ceremonijā 24.maijā plkst.19 Rīgas cirkā.

Latvijas Dizaina gada balvai kopumā tika iesniegti 127 darbi no kuriem dalībai konkursa otrajā kārtā atlases žūrija bija izvirzījusi izvirzīja 58 darbus, kurus fināla žūrijas locekļi spraigās diskusijās vērtēja, klātienē tiekoties Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Radošo industriju pārstāvniecības telpās 21.maijā un 22.maijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

Noskaidroti Latvijas Dizaina gada balvas 2024 uzvarētāji

Db.lv,27.05.2024

Pre–Loved biotekstils. Darba autores — Sarmīte Poļakova un Māra Bērziņa. Darba pasūtītājs — Studio Sarmīte.

Foto: publicitātes

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paziņoti Latvijas Dizaina gada balvas (LDGB) 2024 ieguvēji piecās kategorijās, godinot labākos dizaina darbus produktu, pakalpojumu, komunikācijas, vides un digitālo risinājumu jomās.

Grand Prix un Kultūras ministrijas prēmiju 2000 eiro apmērā saņēma dizaineres Sarmīte Poļakova un Māra Bērziņa par biotekstilu Pre–Loved. Žūrija piešķīra arī piecas atzinības balvas, un savu speciālo balvu pasniedza arī Patentu valde.

"Dizains ir problēmu risināšanas kompetence, kas izmanto dizaina metodes un estētiku, integrējot cilvēkus gan izstrādes procesā, gan pašos risinājumos. Runājot par dizaina atbildību, jāsecina, ka dizaina fāzē rodas aptuveni 40 % no visām pieejamības problēmām. Dizains kopā ar zinātni un tehnoloģijām ir sviras, kas var atbalstīt un radīt aprites, kā arī klimata pozitīvismu. Tādējādi izaicinājumi, ar kuriem saskaramies un kurus risina dizains, sākas ar cilvēkam, florai un faunai labvēlīga klimata saglabāšanu un beidzas ar pārmaiņām, kas saistītas ar mākslīgā intelekta paātrināto progresu un draudiem, ko katram iedzīvotājam rada Krievijas īstenotais karš pret Ukrainu. Ņemot to visu vērā, dizaina ētiskā dimensija kļūst aizvien aktuālāka," akcentēja fināla žūrija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dizaineri Čārlzs Bušmanis un Elīna Bušmane sadarbībā ar dizaina domāšanas eksperti Signi Adamoviču izdevuši pirmo dizaina domāšanas atbalsta materiālu latviešu valodā «Dizaina domāšanas instrumentu komplekts».

Dizaina domāšanas metožu apkopojums izdots kāršu formātā. Tas sastāv no 56 kārtīm, kurās ietilpst 46 uzdevumi, kas vada kāršu lietotāju cauri dizaina domāšanas procesam. Uzdevumi papildināti ar ilustrācijām un shēmām. Kāršu komplekts iepakots metāla kārbiņā, lai to būtu ērti nēsāt līdzi somā.

«Tā kā mūsu sabiedrība strauji attīstās un mainās, ir nepieciešami jauni instrumenti, lai radītu un adaptētu produktus un pakalpojumus jaunajai klientu realitātei. Jaunuzņēmumiem un publiskajam sektoram dizaina domāšanas metodes kalpo kā instrumenti, kas palīdz iegūt detalizētu priekšstatu par klientiem un dod iespēju pakalpojumiem kļūt efektīvākiem un lietotājiem draudzīgiem – mazāk rindu, atvieglotas procedūras, uzlaboti e-pakalpojumi,» saka E. Bušmane.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskās daudznozaru izstādes Design Isle (Dizaina sala) mērķis ir kļūt par starptautisku tikšanās vietu dizaina nozares dalībniekiem un arī galapatērētājiem, šodien, atklājot Ķīpsalā pirmo Rīgas starptautiskā dizaina izstādi Design Isle 2013, uzsvēra izstādes projekta koordinators Oskars Zaļkalniņš.

Viņš norādīja, ka jau šogad izstāde vienkopus pulcē labākos pašmāju un ārvalstu dizainerus, ražotājus, tirgotājus un iepircējus, lai radošā vidē prezentētu jaunākos nozares produktus un pakalpojumus, svinētu dizaina svētkus un veicinātu radošo industriju attīstību Latvijā.

Starptautisko izstāžu rīkotājsabiedrības BT 1 valdes priekšsēdētājs Viesturs Tīle atzīmēja, ka dizaina attīstībai kopumā par labu liecina tas, ka šogad dizains ir pārstāvēts plaši un vairāki dizaina objekti ir izvietoti atsevišķā telpā.

Latvijas Dizaineru savienības valdes priekšsēdētājs Andrejs Broks pauda cerību, ka «dizaina salas» koncepts nākotnē attīstīsies gan idejiski, gan arī telpiski. «Cerams, ka šī izstāde tiks uztverta kā dizaina nozares attīstības veicinātājs, kā arī dizains tiks uzlūkots kā potenciāli ļoti nozīmīgs ieguldījums tautsaimniecībā. Tāpēc ceru, ka šim pasākumam un dizainam kopumā uzmanību pievērsīs arī valdība.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

FOTO: Latvijas Dizaina gada balvas 2019 finālisti

Monta Glumane,04.04.2019

Prefabricēta māja Type A

Autors: OUTOFBOX

Komanda: Pēteris Bajārs, Elīza Anete Kaužēna, Emīls Maksims

Klients: OUTOFBOX.

Foto: publicitātes

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apbalvošanas ceremonijā Latviešu biedrības namā šovakar tiks paziņots «Latvijas Dizaina gada balvas 2019» galvenās balvas ieguvējs 20 finālistu konkurencē, informē pasākuma organizatori.

Pirmo reizi Latvijas Dizaina gada balvas vēsturē finālistiem bija jāaizstāv savi darbi auditorijas, žūrijas un citu skatītāju priekšā Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā – katram finālistam tika dotas 3 minūtes.

Šā gada finālistu darbus skatiet galerijā!

«Latvijas Dizaina gada balvas 2019» starptautiskajā žūrijā strādāja seši dizaina nozares eksperti: Viktorijas un Alberta muzeja (Victoria and Albert Museum) Dizaina, arhitektūras un digitālās mākslas nodaļas vadītājs, kā arī 2018. gada Londonas dizaina biennāles radošais direktors Kristofers Tērners (Cristopher Turner, Londona, Lielbritānija), dizainere un zīmola «TALANTED» līdzīpašniece Indra Komarova (Rīga, Latvija), starpdisciplināras dizaina studijas «Dotdash» direktore ar vairāk nekā 30 gadu pieredzi dizainā Despina Makris (Despina Macris, Brisbona, Austrālija), LDGB pirmā gada uzvarētāju, uzņēmuma «Infogram» vadošais produktu dizainers Jānis Godiņš (Rīga, Latvija), dizaina biroja «Fjord» un «Accenture Interactive» Helsinku biroja dizaina nodaļas vadītājs un radošais direktors Daniels Bošs (Daniel Bosch, Helsinki, Somija) un Londonas Dizaina biennāles 2018 uzvarētājs, dizainers Artūrs Analts (Rīga, Latvija).

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

Klienti jāmeklē ārpus Latvijas

Lana Jūra, speciāli DB,30.05.2019

llkka Suppanens  - viens no starptautiski pazīstamākajiem un titulētākajiem somu laikmetīgajiem dizaineriem paša izstrādātās viedtālruņu uzlādes ierīces prezentācijas pasākumā Sony zīmolam

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dizaineram savā darbā jārēķinās ar daudziem parametriem un jāsaprot ekonomika, ergonomika, mārketings, ražošana, tā intervijā DB teic llka Supanens (llkka Suppanen).

Viņš ir viens no starptautiski pazīstamākajiem un visvairāk titulētajiem somu laikmetīgajiem dizaineriem. Pēc arhitekta grāda iegūšanas Helsinku Tehniskajā universitātē, mēbeļu dizaina programmas apguves Helsinku Mākslas un dizaina universitātē, kā arī studijām Gerita Rietvelda akadēmijā Amsterdamā, 1995. gadā Helsinkos viņš dibināja dažādos arhitektūras un dizaina virzienos orientēto biroju Studio Suppanen, bet dažus gadus vēlāk kopā ar kolēģiem attīstīja vienu no prominentākajām mūsdienu somu dizaina grupām Snowcrash. 1968. gadā dzimušais dizainers, kurš Instagram kontā pozicionē sevi kā uzņēmēju, sadarbojas ar daudziem slaveniem zīmoliem, izstrādā izstāžu koncepcijas, modelē nākotnes dizaina vīzijas, lasa dizaina lekcijas jaunajai paaudzei. Viņa klientu vidū ir gan skandināvu, gan starptautiskas kompānijas, tostarp Artek, Axis, Cappellini, Ferlea, Leucos, Lucente, Nokia, Zanotta, Marimekko, Iittala, Ferrero, Luhta, SAAB Automobiles, Sony u.c. Šogad Milānā Salone del Mobile. Milano ietvaros Supanens, no kura personības un darbiem staro īstās skandināvu dizaina skolas DNS, prezentēja savus jaunākos darbus. Līdz vīlītei patiess un pragmatisks, ar plašu starptautisku redzējumu apveltīts, Supanens atklāja savu redzējumu par dizainera profesionālo misiju šodien un skandināvu kodu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atklāta pieteikšanās Latvijas Dizaina gada balvai 2025 — nacionālas nozīmes apbalvojumam dizainā, kura mērķis ir apzināt, izvērtēt un popularizēt Latvijas dizaineru izcilāko sniegumu, sekmējot Latvijas dizaina nozares attīstību.

Šogad ieviesti jauninājumi konkursa kategorijās, papildus pastāvošajām piecām kategorijām — produktu dizains, pakalpojumu dizains, komunikācijas dizains, vides dizains un digitālie risinājumi —, ieviešot nomināciju "Jaunais dizainers".

Latvijas Dizaina gada balvas 2025 (LDGB 2025) konkurss turpina 2023. un 2024. gadā iedibināto konkursa norises un vērtēšanas kārtību, un šis gads ir noslēdzošais trīs gadu norises ciklā, ko organizē Latvijas Dizaina centrs.

"Vēlamies veicināt studentu interesi par dalību konkursā, ko novērojām jau pagājušajā gadā, tāpēc konkursā ieviesta nominācija "Jaunais dizainers", lai topošajiem profesionāļiem, kuri pieteikuši studiju procesa laikā izstrādātus darbus, radītu samērīgu konkurenci un sniegtu atzinību tālākam attīstības iedrošinājumam. Studējošo darbi tiks pieteikti esošajās kategorijās ar papildu atzīmi, ka tas ir studiju laikā izstrādāts darbs, attiecīgi žūrija to ņems vērā, vērtējot darbus un lemjot par to virzīšanu nākošajā kārtā. Finālā iekļuvušie studējošo darbi sacentīsies par "Jaunā dizainera" titulu," komentē Latvijas Dizaina centra vadītāja Dita Danosa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cēsu kokapstrādes uzņēmums SIA "Qinn Design" kā vienu no produktiem ražo izlietnes no masīvkoka.

"Doma par savu uzņēmumu mums radās, kad SIA "Qinn Design" līdzdibinātājs Toms Plažio strādāja pie CNC iekārtas izveides. Viņu vienmēr ļoti interesējusi inženierija un dažādas mākslas formas, arī iekārta tika būvēta ar mērķi uz tās vēlāk radīt lielizmēra dizaina objektus inovatīvās nestandarta formās. Savukārt, es biju tikko pabeigusi bakalaura studijas psiholoģijā, kas raisīja manī interesi par vides nozīmi mūsu dzīvēs. Uzskatu, ka izvēlētās krāsas un tekstūras, dizaina estētika, interjerā ietverti dabai raksturīgi materiāli un formas ietekmē to, kā jūtamies savā dzīves telpā, spēj iedvesmot un ļauj rast mieru pēc ikdienas steigas. Savukārt, kokapstrādes nozare man vienmēr bijusi tuva, jo tajā darbojas mans tētis," stāsta uzņēmuma līdzdibinātāja Elīza Bartkeviča.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā un Daugavpilī notiks neaizmirstami “Smokie” leģendārās oriģinālbalss Krisa Normena koncerti viņa grupas pavadībā.

Dziedātājs izpildīs ne tikai “zelta” hitus, bet arī prezentēs Latvijas iedzīvotājiem dziesmas no sava jaunā albuma “Junction 55”, kas iznāks 2024. gada pavasarī.

Svētku noskaņu vairos pozitīvs lādiņš, ar kuru pirms leģendas uzstāšanās dalīsies 80. gadu diskotēku zvaigzne grupa “Ottawan”. Poproka leģenda Kriss Normens vienu koncertu sniegs 2024. gada 5. martā Rīgā (Arēnā “Rīga”) un Daugavpilī 2024. gada 9. martā (Daugavpils Olimpiskajā centrā). Biļešu izplatītājs - www.bilesuparadize.lv

Mūzikas fanus visā pasaulē nav īpaši nepieciešams daudz iepazīstināt ar Krisu Normenu. Viņa īpašās aizsmakušās balss dēļ grupa "Kidness", pēc grupas menedžeru ieteikuma, savulaik tika pārdēvēta par "Smokey" un vēlāk par "Smokie".

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar Latvijā radītā dizaina sēdmēbelēm var sekmīgi konkurēt ne tikai Baltijā un Skandināvijā, bet arī Austrālijā un Amerikā.

To pierāda uzņēmējs un dizainers Aldis Circenis ar saviem augstas pievienotās vērtības izstrādājumiem – krēsliem un šūpuļzirdziņiem.

Latvijā var saražot augstas kvalitātes mēbeles, kurām ir pieprasījums Eiropā, Amerikā un citviet. To ir pierādījis ne viens vien Latvijā strādājošs mēbeļu ražotājs. Tomēr SIA Rīgas krēslu fabrika līdzīpašnieks un dizaina SIA Coppa Ltd īpašnieks Aldis Circenis ir sava ceļa gājējs, kurš svarīgāku par ražošanas apjomiem un izmaksām uzskata funkcionalitti, ergonomiskumu un vienlaikus dizaina sēdmēbeļu ražošanu un pārdošanu. Agrāk – līdz ekonomiskajai lejupslīdei – lielākā uzmanība pievērsta pašmāju tirgum, bet tieši krīzes laikā fokusēšanās notikusi uz ārvalstu pircējiem, reizē īpašu uzmanību pievēršot produktu dizainam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neatkarīgi no tā, vai vēlaties atstāt labu pirmo iespaidu vai radīt patīkamu vidi klientiem, darbiniekiem un viesiem, grīdas ir ārkārtīgi svarīga zona, lai arī nereti tiek piemirsta. Jūsu telpu grīda ne tikai parāda uzņēmuma attieksmi pret tīrību, bet arī var tikt izmantota mārketinga nolūkos. Visvienkāršāk to paveikt ar dizaina un logo paklājiem, kas jau no pirmajiem soļiem telpā radīs personalizētu un patīkamu vidi, pievērsīs uzmanību un darbosies kā reklāma. Lasiet tālāk un uzziniet vairāk!

Kādas ir paklāju priekšrocības?

Nereti šķiet, ka paklāju tīrīšana un kopšana ir laikietilpīga, kā arī paklāji ātrāk nodilst, tādēļ telpās, kur tiek pieņemti apmeklētāji, labāk vienkārši izvēlēties viegli kopjamu grīdas segumu. Tas ir mīts. Patiesībā ir gluži otrādi – kvalitatīvi paklāji kalpo ilgi, kā arī to apkopi var uzticēt profesionāļiem. Maināmiem paklājiem telpās ir daudz priekšrocību:

- Savāc netīrumus ieejas zonā, līdz ar to tie netiek ienesti tālāk pārējās telpās.

- Novērš iespēju paslīdēt uz slapjas vai nesen mazgātas grīdas.

- Slāpē trokšņus, padarot vidi akustiski patīkamāku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Anša Gulbja veiksmīgā biznesa pamatā nebūt nebija vieglu peļņu nesošā sensacionālā literatūra, bet gan vērtīgi izdevumi.

— Strādājot A. Golta grāmatnīcā reiz ievēroju, ka pie šefa kabinetā ieiet kāds svešs, elegants kungs. Veikalam cauri ejot viņa cigāra dūmi piesmaržoja visu telpu. Šī kunga ārējā stāja un manieres mani, kā nepiedzīvojušu jaunekli, sevišķi interesēja. Kautko līdzīgu biju novērojis tikai pie zobārsta Fr. Mierkalna, kas bija sarakstījis un pats arī izdevis lugu Līdzsvarā. Fr. Mierkalnu vairākas reizes biju redzējis arī uz ielas, kad viņš ar savu draudzeni, Dailes teātra aktrisi Tiju Bangu pastaigājās Vērmanes dārza apkārtnē.

Vienmēr viņš bija tērpies labā uzvalkā, un visas kustības bija nosvērtas. Piem., satiekot uz ielas pazīstamu pretimnācēju, viņš jau laikus pārlika spieķi no labās rokas uz kreisās rokas elkoņa, ar kreiso izņēma papirosu no mutes un ar labo cēli pacēla platmali sveicienam. Pēc tam, tādā pat kārtībā, nesteigdamies visu novietoja atpakaļ. Tas tika izdarīts ar tik apsvērtu smalku kustību, ka prieks bija noskatīties. Kautkas līdzīgs ārējā uzvedībā un manierēs bija vērojams arī pie svešā kunga, kas apmeklēja mūsu grāmatnīcu un ieradās pie šefa. Drīz vien dabūju zināt, ka tas esot lielās Otto Kirchnera firmas pārstāvis Ansis Gulbis no Pēterburgas un piedāvājot firmas ražojumus, galvenā kārtā rakstāmpiederumus un greznuma priekšmetus biroju un dzīvokļu vajadzībām, — lūk, kāds Ansis Gulbis ap 20. gadsimta pašu sākumu šķitis pārdevējam Raitam Ritumam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas ekokosmētikas ražotājs MÁDARA saņēmis Eiropas Dizaina menedžmenta balvu (Design Management Europe Award – DME) par labāko menedžmentu pirmreizējam dizaina projektam. 13. oktobrī Kārdifā (Lielbritānijā) norisēja 2008.gada balvas pasniegšanas ceremonija, ko organizēja Velsas universitātes Kārdifas institūts.

picturegallery.f793389b-c5d7-4a08-b6cd-691a0ac82708

Ceremoniju, kas bija Kārdifas Dizaina festivāla centrālais notikums, apmeklēja novatoriskāko Eiropas uzņēmumu un organizāciju vadība un dizaina komandas. Apbalvojumus saņēma arī tādi dizaina milži kā Virgin Atlantic un itāļu Industreal.

„Šis apbalvojums ir starptautiska atzinība Latvijas ražotāja spējai radīt un pasaulē pārdot spēcīgus un konkurētspējīgus produktus, kas ir izcili gan tehnoloģisko risinājumu, gan dizaina ziņā. Balvas saņemšana ir motivējusi mūs turpināt strādāt pie jaunām dizaina, mārketinga un tehnoloģijas idejām, arvien piedāvājot cilvēkiem kosmētikas produktus ar dziļāku satura dizaina un stila vērtību,” stāsta Lotte Tīsenkopfa, MÁDARA ražotāja uzņēmuma SIA MÁDARA Cosmetics direktore.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apbalvošanas ceremonijā Dekoratīvās Mākslas un dizaina muzejā noskaidroti pirmie Latvijas Nacionālās dizaina gada balvas ieguvēji – pirmo vietu ieguva Datu vizualizācijas rīks Infogram, autors: Infogram, otro Izstādes stendu dizains Civilizācijas nospiedumi, autors: Ilze Kalnbērziņa Praz, savukārt trešajā vietā ierindojās Bērnu balansa ritenītis Brum Brum, autors: Krišjānis Jermaks. Galvenās balvas ieguvējs no Kultūras ministrijas saņem finansiālu atbalstu 2000 EUR vērtībā dalībai kādā no starptautiskajiem dizaina konkursiem.

IT uzņēmuma Accenture specbalvu Digitālais bizness ieguva zīmola dizains Soma, autors: Zīmolu dizaina studija Overpriced.

«Dizaina nozarē slēpjas Latvijas veiksmes stāsti, tieši tā varam produktam vai pakalpojumam piešķirt pievienoto vērtību. Žūrijas darbs bija ļoti grūts, taču rezultātā no 147 darbiem izvēlēts šīs balvas pirmais ieguvējs,» komentē kultūras ministre Dace Melbārde.

Inforgram vadošais dizaineris Jānis Godiņš skaidro: «Mūsu dizains ir serviss, un tā mērķis ir palīdzēt jebkuram cilvēkam vienkāršā veidā izpaust savus vēstījumus. Dizains ir jebkurā mūsu uzņēmuma procesā – gan veidojot pašu produktu, gan darba kultūrā, gan komunikācijā ar klientiem.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sestdien Latvijas Koncertu rīkotajā latviešu simfoniskās mūzikas koncertā Lielajā ģildē savā ierastajā vietā bija pazīstamais advokāts un rakstnieks Andris Grūtups, kurš ir regulārs simfoniskās mūzikas klausītājs. Plašais interešu apvienojums un uzdrīkstēšanās publiski paust savus uzskatus viņu dara par īstu latviešu inteliģentu.

picturegallery.5bf6fe54-55fd-4354-aad4-57ba35e5ba2d

Kāda paziņa, uzzinājusi, ka dodos Andra Grūtupa, izsaucās – pie tā pīpmaņa no X failiem! Vizuālā līdzība ar populārā seriāla tēlu tik tiešām ir pārsteidzoša. Arī Grūtupa daiļrade apliecina, ka viņu saista slepenas lietas, vismaz tādas, kas ilgus gadus bijušas sabiedrības acīm apslēptas, piemēram, vācu ģenerāļu tiesāšana un pakāršana Rīgā 1946. gadā vai ebreju veiktās rituālslepkavības pagājušā gadsimta sākumā. Savukārt februārī izdevniecība Atēna izdos Grūtupa jaunāko grāmatu Observators, kuras centrā ir slavenās mākslinieku dzimtas pārstāvja Jurģa Skulmes tiesas process.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas arhitektu un dizaineru ekspozīcija, ko prezentēja Baltijas Arhitektūras centrs, ikgadējā starptautiskajā festivālā Zelta kapitelis (Zolotaja kapiteļ) Novosibirskā ieguvusi atzinību un saņēmusi diplomu.

Tuvāko mēnešu laikā Latvijas arhitektu un dizaineru darbu izstāde turpinās apceļot Sibīrijas lielākās pilsētas.

Baltijas Arhitektūras centrs festivālā Zelta kapitelis piedalījās ar Latvijas arhitektūras un dizaina ekspozīciju, kurā ietilpa Latvijas arhitektu un dizaineru pēdējo gadu darbi. Starp ekspozīcijā iekļautajiem darbiem var minēt restorāns Hospitālis un klubs Mad house (autore Zane Tetere, Open Arhitektūra un dizains), Ventspils pilsētas slimnīcas jaunā ēka - Starptautiskās Arhitektu savienības XXIII Pasaules arhitektu kongresa galvenā balva par izcilu vides dizaina kvalitāti un vides pieejamību (arhitekte un dizaina autore Ināra Kārkliņa, arhitektu birojs Forma), Dr. Lūkina acu un sejas lāzerķirurģijas klīnika (interjera autore Jana Anna Petroviča, dizaina darbnīca Mobilizona), kā arī Latvijas Nacionālā teātra un Rīgas Krievu teātra rekonstrukcijas projekti (autore Ruta Krūskopa, arhitektu birojs Graf X).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

LMA studente uzvar Fashion Future for Hong Kong 2016 dizaina konkursā

Zane Atlāce - Bistere,15.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) Dizaina nodaļas Modes mākslas apakšnozares diplomande Evija Šaitere ir ieguvusi Čempiona balvu starptautiskā Fashion Future for Hong Kong 2016 modes dizaina konkursā, kuru rīko Honkongas Politehniskā universitāte (The Hong Kong Polytechnic University), informē LMA.

Konkursā Evija sacentās ar studentiem no tādām pasaules līmeņa augstskolām kā Londonas Central Saint Martins, Parīzes Institut Français de la Mode u.c.

«Starp pārstāvētajām 17 modes kolekcijām starptautiskajā modes dizaina konkursā Fashion Future for Hong Kong 2016 iegūtā atzinība par labāko dizaina kolekciju Pret-a-Porter (gatavs valkāšanai) bija ļoti negaidīts pārsteigums. Redzot milzīgo konkurenci no visas pasaules, nepārspējamos darbus un lielo ieguldījumu tajos, sapratu, ka jāizbauda modes skate, jāpriecājas par dalību konkursā kā par neatsveramu pieredzi. Konkursā piedalījos ar kolekciju Backbone - četriem apģērbu komplektiem. Ļoti augstu vērtēju šo atzinību, un tā man ir motivācija turpināt darboties un realizēt iecerēto. Izsaku pateicību mecenātes Ināras Teterevas atbalstam, kā arī Valsts kultūrkapitāla fondam,» saka Evija Šaitere.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvijas māksliniece, radot Swatch pulksteņa dizainu, domājusi par savu sajūsmu

LETA,16.05.2012

Šveices pulksteņu ražotāja "Swatch" dizaina konkursa uzvarētāja māksliniece Marta Zariņa-Ģelze (no kreisās) un modes eksperte un portāla "Arterritory" līdzīpašniece Una Meistere piedalās preses konferencē, kurā informē par notikušo Šveices pulksteņu ražotāja "Swatch" pulksteņu dizaina konkursu "Swatch Art Rules".

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas jaunā māksliniece Marta Zariņa-Ģelze, gūstot uzvaru Swatch Art Rules konkursā, vienā acu mirklī nokļuvusi starp tiem pasaules populārajiem cilvēkiem, piemēram, Joko Ono, kas radījuši pulksteņu dizainus, žurnālistiem sacīja modes eksperte un portāla Arterritory līdzīpašniece Una Meistere.

«Šī nav gadījuma balva. Tā ir nopietna dizaina balva no Šveices pulksteņu ražotāja Swatch, kas ir ļoti inovatīva kompānija,» pauda Meistere.

Viņa jaunajai māksliniecei pēc uzvaras konkursā vēl prast stratēģiski izmantot šo iespēju un nezaudēt savu radošumu.

Zariņas-Ģelzes uzvara konkursā rāda, ka māksliniecei ir izdevies realizēt to, pēc kā pati ir tiekusies, jo viņai ir izdevies integrēt konceptuālo domāšanu dizainā, norādīja Rīgas mākslas telpas kuratore Inga Šteimane.

Pati māksliniece atklāja, ka, strādājot pie pulksteņa dizaina, iedomājusies, kā justos uz skatuves kā uzvarētāja un kāds varētu būt kliedziens no emociju pārpilnības. Zariņa-Ģelze konkursā uzvarēja ar ideju Scream of Victory (Uzvaras kliedziens), kas balstās uz sajūsmas kliedziena digitālu atveidu gan trofejas, gan pulksteņa dizainā. Pēc Latvijas mākslinieces dizaina tiks veidota Swatch TTR Snovborda pasaules čempionāta galvenā balva - trofeja un laureātu dāvanas - pulksteņi 2012./2013.gada sezonā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašmāju sporta inventāra ražotāja “Akurat Racks” radītā fitnesa siena “Akurat Wall” nominēta Vācijas Dizaina balvai, kas ik gadu tiek pasniegta inovatīvākajiem dizaina risinājumiem.

Latvijā radītā fitnesa siena izvirzīta balvai kategorijas “Izcils produkta dizains” apakškategorijā “Universālais dizains”.

Starptautiskajai dizaina balvai nominētā “Akurat Wall” ir fitnesa siena, kas ļauj veikt dažādus vingrinājumus: tā piemērota gan vingrošanai, gan spēka treniņiem, fitnesam, parkūram, fizikālai terapijai u. c. Fitnesa siena, kuras autors ir dizainers Miks Pētersons (“NORDI furniture”), izgatavota no Latvijā ražota 40 mm bieza bērza saplākšņa.

FOTO: Ne stūrī, bet uz plaukta 

Edgars Staune kopā ar tēvu un brāli radījuši funkcionālu sporta inventāra uzglabāšanas risinājumu...

“Nominācija Vācijas Dizaina balvai ir ļoti augsts mūsu darba novērtējums un kārtējais apliecinājums tam, ka Latvijā var tapt globāli konkurētspējīgi produkti ne tikai funkcionalitātes, bet arī dizaina ziņā. Radot mūsu “Akurat Wall” fitnesa sienu, domājām gan par to, lai tā būtu vienkārši un ērti uzstādāma un lietojama, gan par to, lai tā papildinātu interjeru telpā, kurā tiks uzstādīta. Tas, ka produkts ir funkcionāls, nenozīmē, ka tas nevar būt estētisks, un mūsu fitnesa siena ir tam labs piemērs,” norāda “Akurat Racks” zīmola izveidotājs Edgars Staune.

Vācijas Dizaina balvu piešķir Vācijas Dizaina padome – eksperts zīmola un dizaina jomā Vācijā. Balva iedibināta 1969. gadā, lai attīstītu dizainu ar pievienoto vērtību. Laika gaitā šis apbalvojums kļuvis par starptautisku dizaineru, arhitektu u. c. darba novērtējumu. Šobrīd Vācijas Dizaina balva nosaka starptautiskos standartus inovatīvai dizaina attīstībai globālajā tirgū. Šo balvu iegūst tikai dizaina risinājumi, kas atzīti par būtiskiem Vācijas un starptautiskā mērogā. Balvai iesniegtos darbus ik gadu vērtē starptautiska žūrija – vadošie eksperti visās dizaina disciplīnās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Latvijas uzņēmēji atklāj otro Front dizaina paklāju salonu Londonā

Anda Asere,17.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Marta sākumā interjera salona Krassky īpašnieki atvēra savu otro dizaina paklāju salonu Londonā – leģendārajā dizaina centrā Chelsea Harbour, kas ir pasaulē nozīmīgākais dizaina gardēžu galamērķis un ietekmīgāko zīmolu mājvieta.

Pirmais dizaina paklāju salons Front Londonā tika atvērts 2013. gadā Meifēras rajonā, tā kopējā platība ir 200 kvadrātmetri. «Otro dizaina paklāju salonu izvēlējāmies atvērt vietā, kuru iecienījuši izvēlīgākie dizaina profesionāļi ne tikai no Lielbritānijas, bet arī no Eiropas un Tuvajiem Austrumiem. Tagad esam tuvāk interjera dizaineriem, savukārt dizaineriem tas nozīmē vairāk izmeklētu paklāju kolekciju vienuviet,» stāsta Aigars Zelmenis, interjera salona Krassky un Front vadītājs. Salona izveidē uzņēmums ieguldījis savus līdzekļus. Līdzīgi kā Latvijā un Krievijā, arī Londonā nopelnītie līdzekļi tiek ieguldīti uzņēmuma attīstībā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA "EHR Mediju grupa" investējusi vairākus simtus tūkstošus eiro radiostacijas "Latviešu hiti" FM apraides izveidē, informē "EHR Mediju grupa" līdzīpašnieks un attīstības vadītājs Guntars Traubergs.

Būtiskākās investīcijas veiktas "Latviešu hiti" FM apraides tīkla iegādei septiņās Latvijas pilsētās - Rīgā, Valmierā, Cēsīs, Smiltenē, Limbažos, Liepājā un Jēkabpilī. Radio "Latviešu Hiti" ir dzirdami Rīgā (101.0 FM), Valmierā (103.4 FM), Cēsīs (104.7 FM), Smiltenē (103.1 FM), Limbažos (103.0 FM), Liepājā (93.5 FM) un Jēkabpilī (93.4 FM).

Kopējais veikto investīciju apjoms, atbalstot vietējos mūziķus un pandēmijā cietušo izklaides industriju, ir vairāki simti tūkstoši eiro, bet noslēgto līgumu nosacījumi liedz atklāt precīzas darījumu summas. G.Traubergs pauda pārliecību, ka investīcijas atmaksāsies, jo šādā veidā tiks sniegta atbilde uz sabiedrībā augošo pieprasījumu klausīties dziesmas dzimtajā valodā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Finanšu aplikācijas dizains no Latvijas gūst panākumus pasaules lielākajā dizaina konkursā

Lelde Petrāne,21.05.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latviešu uzņēmums «UX Design Agency» izcīnījis sudraba apbalvojumu pasaulē plašākajā dizaina konkursā «A'Design Awards», kas ik gadu pulcē tūkstošiem pasaules labāko dizaineru no vairāk nekā 100 valstīm.

Uzņēmums «UX Design Agency» saņēmis sudraba apbalvojumu kategorijā «Mobile Technologies, Applications and Software Design» par inovatīvo mobilās bankas aplikācijas «Light Bank» dizaina konceptu.

«Light Bank» ir nākamās paaudzes mobilās bankas dizains, kas lauž stereotipu par finansēm kā kaut ko komplicētu, neizprotamu un lietotājam nepatīkamu.

«A'Design Award» ir viens no ietekmīgākajiem konkursiem dizaina industrijā. Ik gadu tam piesakās vidēji 35 tūkstoši dizaina profesionāļu no visas pasaules. Šogad apbalvoti 2437 laureāti no 106 valstīm, kas sacentās par labākā telpiskā, industriālā, modes un digitālā dizaina titulu 98 dažādās kategorijās.

Iesniegtos dizaina darbus vērtēja starptautiska 200 cilvēku žūrija, kuras sastāvā bija ne tikai ietekmīgi dizaina profesionāļi un pazīstami akadēmiķi, bet arī preses pārstāvji un uzņēmēji.

Komentāri

Pievienot komentāru