Jaunākais izdevums

5.oktobrī saules gaismu ieraudzīja interneta pārlūka Mozilla Firefox versija latgaliešu valodā. Šo papildinājumu izstrādāja IT uzņēmuma Turn valdes loceklis Raivis Dejus sadarbībā ar Latvijas Universitātes Datorikas fakultātes (LU DF) absolventu Rūdolfu Mazuru un latgaliešu valodas zinātājām Zaigu Lāci, Evu Kasparenoku un Kristīni Pokratnieci, teikts paziņojumā presei.

Latviešu valodā Firefox jau ir gandrīz septiņus gadus un kā uzsver Raivis Dejus, «dažādu interneta programmu veidošana lokālajās valodās padara tās pieejamas plašākam cilvēku lokam. Tajās tiek iekodēts kultūras un vēstures mantojums un valoda paliek dzīva. » Tieši tāpēc tulkošana uz latgaliešu valodu šķita loģisks solis. Ikviens no iesaistītajiem cilvēkiem to darīja prieka pēc savā brīvajā laikā, jo uzskata, ka ar šādiem darbiem var mainīt pasauli un to padarīt labāku.

«Firefox tulkošana saskan arī ar mana uzņēmuma vērtībām, kas ir profesionalitāte, iniciatīva un sadarbība, tostarp interneta atvērtība un pieejamība. Mēs Turn uzskatām, ka ikvienam būtu jābūt iespējām ērti darboties interneta vidē, neatkarīgi no atrašanās vietas vai citiem apstākļiem. Tieši tāpēc arī es pats jau 9 gadus koordinēju Firefox tulkotāju kopienu Latvijā. Mozilla ir viens no uzticamākajiem uzņēmumiem pasaulē, kas atbildīgi attiecas pret savu lietotāju datiem un privātumu internetā.»

Firefox ir atvertā pirmkoda bezmaksas interneta pārlūks, ko izstrādāja Mozilla Foundation 2002.gadā. Tā ir sabiedriska organizācija, kuras mērķis ir veidot labāku internetu un veidot to cilvēkiem nevis peļņas gūšanai. Šobrīd pārlūks ir pieejams vairāk nekā 87 dažādās valodās.

Papildinājums ir veidots no latviešu valodas tulkojuma, izmantojot LU DF studenta Rūdolfa Mazura tulkošanas rīku, ko viņš izstrādāja sava bakalaura darba ietvaros.

Latgaliešu valodas versiju ir iespējams pievienot savam Firefox pārlūkam lejupielādējot latgaliešu valodas paku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai palīdzētu Firefox lietotājiem vairāk kontrolēt savus datus sociālajā tīklā Facebook, izveidots Facebook Container paplašinājums, vēsta Mozilla Firefox blogs blog.mozilla.org.

Līdz ar šo paplašinājumu Facebook ir grūtāk sekot lietotāja aktivitātēm citās tīmekļa vietnēs, izmantojot trešās puses sīkdatnes. «Mēs uzskatām, ka ir jābūt instrumentiem, kā ierobežot, kādus datus citi var ievākt par jums. Tas ietver mūs: Mozilla nevāc datus no Facebook Container paplašinājuma izmantošanas. Mēs zinām tikai to, cik reizes paplašinājums ir instalēts vai noņemts,» tiek uzsvērts blogā.

Instalējot šo paplašinājumu, tas dzēsīs Facebook sīkdatnes un izlogos (log out - angliski) no Facebook. Nākamajā reizē, kad lietotājs apmeklē Facebook, tas nonāk jaunā, zilā pārlūkprogrammas cilnē.

«Jūsu datos ir liela vērtība. Ir svarīgi regulāri pārskatīt jūsu konfidencialitātes iestatījumus visās vietnēs un lietojumprogrammās, kas tos izmanto,» akcentē Mozilla Firefox.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulē populārākie automobiļu zīmoli ir "datu privātuma murgs", jo tie apkopo un pārdod personisko informāciju, liecina bezpeļņas organizācijas "Mozilla Foundation" veikts pētījums.

"Mozilla Foundation" izvērtēja 25 automobiļu zīmolus un paziņoja, ka neviens no tiem pilnībā neatbilst organizācijas privātuma standartiem, un neviena cita produktu kategorija nav saņēmusi tik sliktu novērtējumu, tostarp seksa rotaļlietas vai garīgās veselības lietotnes.

"Mūsdienu automašīnas ir privātuma murgs laikā, kad autoražotāji lielās, ka to automobiļi ir datori uz riteņiem," norāda organizācija.

"Kamēr mēs uztraucāmies, ka mūsu durvju zvani un pulksteņi, kas savienoti ar internetu, varētu mūs izspiegot, automobiļu zīmoli klusi iesaistījās datu biznesā, pārvēršot savus transportlīdzekļus par jaudīgām datu krātuvēm," uzsver "Mozilla Foundation".

Komentāri

Pievienot komentāru
Internets

Bijušie darbinieki stāsta, kā sociālie mediji manipulē ar lietotājiem

Lelde Petrāne,04.07.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociālo mediju uzņēmumi apzināti padara lietotājus atkarīgus no to produktiem, lai gūtu sev finansiālu labumu, atsaucoties uz ASV Silīcija ielejas darbinieku stāstīto, vēsta BBC.

«Tas ir tā, it kā viņi lietotu uzvedības kokaīnu un vienkārši izkaisītu to pa visu tavu interfeisu. Un tas liek tev ienākt atkal, atkal un atkal,» atzinis bijušais Mozilla un Jawbone darbinieks Aza Raskins.

«Aiz katra ekrāna attēla tavā tālrunī stāv tūkstošiem inženieru, kas strādājuši, lai to padarītu maksimāli atkarību izraisošu,» viņš skaidrojis.

2006. gadā A. Raskins kā vadošais tehnoloģiju inženieris izstrādāja bezgalīgo ritināšanu jeb tā saukto skrollēšanu, kas ir viena no daudzu aplikāciju funkcijām. Tā ļauj lietotājam nebeidzami ritināt uz leju ekrānu, skatot saturu bez klikšķināšanas. Kā stāsta eksperts, šī inovācija liek lietotājiem skatīties savos telefonos daudz ilgāk nekā nepieciešams. A. Raskins šobrīd jūtoties vainīgs, ka piedalījies tās radīšanā. Pēc viņa vārdiem, daudzi kolēģi lielajās tehnoloģiju kompānijās - atbilstoši to biznesa modelim - bijuši spiesti radīt atkarību izraisošas funkcijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Internets

Facebook pārtrauks jūs izsekot, bet tikai tad, ja palūgsiet

Lelde Petrāne,21.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociālais tīkls Facebook atklāj, kādus datus tas apkopo par lietotājiem. Un daudziem var nepatikt tas, ko viņi redz, ziņo BBC.

Iespēja iestatījumos ar nosaukumu «Off-Facebook Activity» parādīs visas lietotnes un vietnes, kas sūta informāciju par jums sociālajam tīklam Facebook, kas pēc tam tiek izmantots, lai efektīvāk atlasītu reklāmas. Lietotājs varēs iztīrīt savu digitālo vēsturi un nepieļaut šādu izsekošanu nākotnē.

Pagaidām gan šīs iespējas ieviešana notiek ļoti lēni - patlaban tas tiek testēts tikai Īrijā, Dienvidkorejā un Spānijā, bet mērķis ir galu galā to piedāvāt visā pasaulē.

Šāda iniciatīva nākusi klajā laikā, kad Apple un Mozilla jau ir veikušas pasākumus, lai neļautu Facebook un citiem pakalpojumiem izsekot lietotājus.

Visbiežāk lietotāju izsekošanas pamatā ir Facebook Pixel. Tas ir iemesls, kāpēc pēc tam, kad esat pārlūkojis interneta vietni, lai, piemēram, atrastu sev jaunus apavus, pusstundu pēc tam Facebook ziņu plūsmā jums parādīsies reklāma, kas atgādinās par šiem apaviem.

Komentāri

Pievienot komentāru