Krievijas un Ukrainas tirgus zaudēšanas tiešā ietekme uz VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"" budžetu būs apmēram septiņi miljoni eiro, trešdien Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijas sēdē teica lidostas valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa.
Tostarp apmēram četri miljoni eiro ieņēmumi šogad budžetā bija plānoti no Krievijas tirgus, bet trīs miljoni eiro - no Ukrainas tirgus.
Odiņa stāstīja, ka tie ir apmēram 9% no lidostas budžeta.
Pašreiz lidosta vēl neredz iemeslu pārskatīt stratēģiju līdz 2027.gadam. Lidostas valdes priekšsēdētāja stāstīja, ka Krievijas iebrukumam Ukrainā nesekoja liels skaits atceltu lidojumu, tāpat līdz šim nav bijis būtisks pārvadāto pasažieru skaita kritums.
Viņa gan neizslēdza iespēju, ka ģeopolitiskā situācija varētu mazināt tūristu vēlmi lidot uz Rīgu.
Tāpat Odiņa uzsvēra, ka noteikti celsies izmaksas gan rezerves daļām, gan resursiem, tāpēc, iespējams, ļoti sadārdzināsies plānotie investīciju projekti.
Viņa norādīja, ka pašreiz vitāli svarīga ir termināļa būvniecība, jo tam jānotiek vienlaikus ar "Rail Baltica" stacijas būvniecību. Tomēr lidostas vadītāja pieļāva iespēju, ja izmaksas būs nesamērīgas, būvniecība būs jāpārceļ uz vēlāku laiku, nekā šobrīd paredzēto 2023.gada beigām-2024.gada sākumu.
Jau ziņots, ka lidosta "Rīga" februāra sākumā apstiprināja jauno darbības stratēģiju līdz 2027.gadam "Skrejceļš 2027". Tajā pārskatīti un aktualizēti lidostas "Rīga" mērķi, misija un vīzija, izveidotas jaunas pārvadājumu prognozes, iekļauti uzņēmuma korporatīvās pārvaldības un ilgtspējīgas darbības principi, aktualizēti attīstības plāni un projekti, kā arī atjaunots investīciju plāns un finanšu rādītāji, kas sasniedzami līdz 2027.gadam.
Jaunajā stratēģijā paredzēts līdz 2027.gadam sasniegt deviņus miljonus apkalpoto pasažieru un 48 500 tonnu aviācijas kravu gadā, kā arī palielināt izlidošanas punktualitāti.
Lidostas apgrozījums 2027.gadā plānots 77 miljonu eiro apmērā, bet kopējās investīcijas stratēģijas darbības periodā pārsniegs 247 miljonus eiro.
Stratēģijas "Skrejceļš 2027" investīciju plānā noteiktas ilgtermiņa investīciju prioritātes, tostarp 155 miljoni eiro paredzēti pasažieru termināļa paplašināšanai, ieskaitot arī nepieciešamo finansējumu automātiskās bagāžas šķirošanas sistēmas ieviešanai, kā arī ceļu, viaduktu un autostāvvietu izbūvei, bet 58 miljoni eiro - investīcijām lidlauka infrastruktūrā, kas iekļauj gan gaisa kuģu peronu un manevrēšanas ceļu pārbūvi un atjaunošanu, gan lidlauka transporta tehnikas nomaiņu, pilnīgu perona apgaismojuma pāreju uz LED gaismekļiem un citus nepieciešamos ieguldījumus.
Lidostas "Rīga" nākotnes pilsētas centrā būs lidostas jaunais pasažieru terminālis 30 000 kvadrātmetru platībā ar kapacitāti līdz 12 miljoniem pasažieru gadā, kas būs savienots ar "Rail Baltica" dzelzceļa staciju, veidojot vienotu un multimodālu transporta mezglu. Ap to tiks attīstīta lidostas biznesa pilsēta "RIX Airport City" ar viesnīcām, biroju centriem, loģistikas, aviācijas kravu un e-komercijas noliktavām, radot attīstības iespējas visdažādākā veida uzņēmējdarbībai un nodrošinot jaunas darbavietas.
Jau ziņots, ka 2021.gadā lidostā "Rīga" apkalpoja 2,353 miljonus pasažieru, kas salīdzinājumā ar 2020.gadu ir pieaugums par 17%, taču salīdzinājumā ar pirmspandēmijas 2019.gada rādītājiem par 70% mazāk. 2019.gadā lidostā "Rīga" tika apkalpots līdz šim lielākais pasažieru skaits - 7,798 miljoni.
Starptautiskā lidosta "Rīga" ir lielākais aviosatiksmes mezgls Baltijas valstīs.