No 14. augusta TIR karneti pārvadājumos Krievijas Federācijā nebūs iespējams izmantot par galvojumu tranzīta procedūrai.
Iebraucot Krievijas Federācijā, pārvadātājām būs jāiesniedz papildus galvojums vai jānoformē tranzīta procedūra vispārējā kārtībā, vai prece būs jāatmuito robežšķērsošanas vietā, vai jāizvēlas preču konvojēšana uz tuvāko pierobežā esošo muitošanas centru, informē Valsts ieņēmumu dienests (VID). Jāatgādina, ka Krievijas puse savu lēmumu pamato ar to, ka Krievijas Starptautisko autopārvadātāju asociācija, kas izsniedz TIR karnetes, neesot maksājusi muitas nodokļus saskaņā ar TIR konvenciju. Šā gada jūnijā kopējā summa, kas saistīta ar TIR procedūras pārkāpumiem, bijusi jau 20 miljardi rubļu (ap 320 milj. Ls).
Tai pašā laikā pārvadātājiem īstas skaidrības par to, kā dzīvē izpaudīsies šīs izmaiņas nav, norāda db.lv aptaujātie uzņēmēji un nozares asociāciju pārstāvji. Savukārt Latvijas–Krievijas Starpvaldību komisijas līdzpriekšsēdētājam, transporta ministram Maksimam Sokolovam, Latvijas puse nosūtījusi vēstuli, izsakot bažas par gaidāmo negatīvo ietekmi uz kravu plūsmu un robežšķērsošanas gaitu.
Saskaņā ar Krievijas Federācijas Federālā Muitas dienesta mājas lapā publicēto un 2013. gada 6. augustā Krievijas Federācijas Federālā muitas dienesta organizētajā sanāksmē robežšķērsošanas vietā «Ubiļinka» sniegto informāciju, no 2013. gada 14. augusta TIR karneti nebūs iespējams izmantot kā tranzīta galvojumu kravu pārvadājumiem Krievijas Federācijā. Pārvadātājam robežšķērsošanas vietās kravai būs jāiesniedz jauns galvojums vai jānoformē tranzīta procedūra vispārējā kārtībā, vai prece būs jāatmuito robežšķērsošanas vietā, vai jāizvēlas preču konvojēšana uz tuvāko pierobežā esošo muitošanas centru.
Atbilstoši Krievijas Federācijas Federālā Muitas dienesta sniegtajai informācijai, ja trīs stundu laikā pēc iebraukšanas Krievijas Federācijā, robežšķērsošanas vietā pārvadātājs nevarēs izpildīt jaunās prasības, krava tiks atgriezta atpakaļ uz Latviju. Atgādinām, ka atpakaļ atgrieztajām kravām ir jāiesniedz ievešanas kopsavilkuma deklarācija un nekavējoši jāpiemēro muitas procedūra preču ievešanai Eiropas Savienībā.
Ieviestie ierobežojumi var izraisīt autotransporta dīkstāvi un rindu veidošanos Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas robežšķērsošanas vietās, brīdina VID. Plānojot kravu pārvadājumus pēc 2013. gada 14. augusta, TIR karneti izmantot kā galvojumu Krievijas Federācijas teritorijā nebūs iespējams, līdz ar to preču pārvadājuma turpināšanai būs nepieciešami papildus finanšu līdzekļi.
TIR karnetes preču pārvadājumiem no Eiropas Savienības uz Krieviju, kā arī atpakaļ atgrieztajām kravām no Krievijas tiks pieņemtas un noformētas atbilstoši esošajai kārtībai.
TIR ir vienīgā universālā tranzīta sistēma, kas atļauj preču tranzītu no nosūtīšanas valsts uz galamērķa valsti, izmantojot muitas zīmogus un plombas, turklāt muitas kontroles pasākumi tiek atzīti visā pārvadājuma laikā, teikts autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto mājas lapā. Tas samazina administratīvos un finansiālos izdevumus. Muitas nodevu un nodokļu apmaksu, attiecībā uz kuriem pastāv neapmaksāšanas risks, sedz starptautiskā garantija.