Šobrīd medicīnas tehnoloģiju jaunuzņēmums "Koatum" veic klīnisko pētījumu zoba implantam ar pārklājumu, kas novērš iekaisumu procesu attīstību.
"Gribam panākt to, lai rehabilitācijas laiks pēc operācijas ir īsāks un ir mazākas komplikācijas," saka Emīls Sjundjukovs, SIA "Koatum" līdzdibinātājs.
Pērn uzņēmums piesaistīja vēl 300 tūkstošus eiro no Polijas investora "StarFinder". Līdz šim kopumā uzņēmumā ieguldīti 500 tūkstoši eiro. Līdz gada beigām iecerēts pabeigt klīnisko pētījumu, kura rezultāti palīdzēs pierādīt tehnoloģijas efektivitāti un piesaistīt papildu finansējumu uzņēmuma tālākai attīstībai.
"Koatum" nodarbojas ar ortopēdisko un dentālo implantu pārklāšanu un zāļu iekļaušanu šajos pārklājumos. Kompānijas risinājums ļauj dentālajiem un ortopēdiskajiem implantiem pievienot zāles un dažādas aktīvās vielas. Tas risina problēmu ar mērķtiecīgu vielu nogādi pacienta organismā. Piemēram, kad tiek ievietots implants un lai nebūtu ilgstoši jālieto antibiotikas, zāles var iestrādāt uzreiz implantā. Tādējādi tās uzreiz nonāk vajadzīgajā vietā un atveseļošanās process ir krietni vieglāks. Uzņēmuma šī brīža prioritāte ir dentālie implanti, jo šajā jomā tirgus barjera ir nedaudz zemāka. "Jebkuram jaunuzņēmumam ir jāidentificē tirgus, ar ko sākt strādāt. Ja sāksim ar dentālajiem implantiem, pēc 9 līdz 12 mēnešiem būs gatavs produkts. Ortopēdijā vajadzīgi daudz ilgāki pētījumi," iepriekš izteicies Sergejs Jakimovs, "Koatum" līdzdibinātājs.
Pēc uzņēmumā esošās informācijas, "Koatum" esot viena no pirmajām kompānijām pasaulē, kas nodarbojas ar dentālo implantu pārklāšanu un zāļu iekļaušanu šajos pārklājumos. S. Jakimovs teic, ka ir grūti novērtēt tirgus situāciju un pateikt, kādā stadijā ir konkurenti, jo mājaslapās visi saka, ka tiem ir gatavs produkts, bet dziļāka izpēte liecina, ka nereti tiem vēl priekšā četrus gadus ilgi klīniskie testi.
Iepriekš "Koatum" piesaistījis 120 tūkstošus eiro no "Imprimatur Capital Seed Fund". Medicīnas tehnoloģiju uzņēmumam tas nav daudz, bet S. Jakimovs uzskata, ka kompānija ar šo finansējumu ir izdarījusi vairāk nekā citi ASV medicīnas tehnoloģiju jaunuzņēmumi par trim miljoniem dolāru.
Uzņēmums sadarbojas ar ASV implantu ražotāju. Sākotnēji uzņēmums vēlējās atrast partnerus Latvijā un vērsās pie vairākiem spēlētājiem, bet viņi aicināja atgriezties, kad produkts būs gatavs. "Kad būs gatavs produkts, būs cits tirgus, naudas plūsma un mērogs. Sadarbībai jābūt no paša sākuma, citādi vēlāk vilciens būs aizbraucis. Diemžēl inovāciju adaptācijas kultūra Latvijā nav attīstīta un mēs esam patērētājsabiedrība, kas nav gatava radīt jaunus produktus," tā S. Jakimovs.
Viens no scenārijiem, uz ko cer daļa jaunuzņēmumu, ir uzņēmuma pārdošana kādam lielākam spēlētājam. "Koatum" gadījumā tehnoloģijas pārdošanu investori plāno pāris gadu laikā.
SIA "Koatum" radīts 2014. gadā "Komercializācijas reaktorā" ar ideju ražot daudzslāņu pārklājumus medicīniskajiem implantiem ortopēdijai, stomatoloģijai, rekonstruktīvajai ķirurģijai. 2016. gadā "Koatum" uzvarēja jaunuzņēmumu prezentāciju konkursā "Life Sciences Baltics 2016", bet 2018. gadā - "EIT Health Grand Finale". Kompānija sadarbojas ar Karalisko ortopēdisko slimnīcu Londonā un lielāko slimnīcu Izraēlā, kā arī pētniecības institūtu "RISE" Zviedrijā.
Uzņēmumam ir iestrādnes arī saistībā ar ortopēdijas implantiem. Ķermenis mēdz izolēt svešķermeņus, izveidojot bioplēvi. Līdz ar to lielākā problēma saistībā ar ortopēdiskajiem implantiem ir tā, ka ķermenis tos mēdz atgrūst. Tādos gadījumos vajadzīga atkārtota operācija, kas ir apgrūtinoši ne vien pacientam, bet arī ārstniecības iestādei – tā ir sarežģīta operācija, finansiāli zaudējumi slimnīcai un apdrošināšanas kompānijai, kā arī reputācijas riski implantu ražotājam.