Līdz ar Latvijas pievienošanos Šengenas zonai nav vairs precīzu datu par to, cik transportlīdzekļu šķērso mūsu vai citu Eiropas valstu robežu. Arī pats brauciens uz ārzemēm ir ierasta lieta daudziem un par robežas šķērsošanu bieži vien atgādina tikai no mobilā operatora saņemtais sveiciens un paziņojums par jauno tarifu vai viesabonēšanas kārtību. Arī valūta tā pati (drīz arī Lietuvā), tomēr jurisdikcija vismaz uz dažiem apdrošināšanas līgumiem ir cita, nekā ikdienā pierasts.
Tur, kur joprojām ir robežas kontrole, pastāv iespēja, ka bez attiecīgajai valstij (piemēram, Krievija, Baltkrievija) atbilstošajiem dokumentiem autovadītājs iekšā netiks. Tomēr pirms jebkura ārzemju ceļojuma ar auto vēlams pārliecināties, vai ir līdz:
(1) derīga OCTA polise uzrādīšanai,
(2) derīga auto vadītāja apliecība un
(3) transporta līdzekļa tehniskā pase.
Tiem, kuriem ir KASKO, būtu jāpārliecinās, vai attiecīgā valsts, uz kuru plānojat doties, ir iekļauta polises segumā un vai ir veikta apdrošināšanas prēmijas apmaksa. Dažreiz ceļojums ilgst vairākas nedēļas un klienta dalītais maksājums par polisi ir paredzēts tieši ceļojuma laikā. Parūpējieties par saviem apdrošināšanas maksājumu laicīgi, lai prombūtnes laikā nav lieku uztraukumu!
Cik tad daudz vispār gadījumu ir pieteikts ar Latvijā reģistrētiem transportlīdzekļiem? Saskaņā ar LTAB kārtējo pusgada pētījumu https://www.ltab.lv/octa-sistema/statistika/ no 2014. gada 6 mēnešos apdrošināšanas sabiedrībās reģistrētajiem 13 795 apdrošināšanas gadījumiem, 12 730 apdrošināšanas gadījumi ir notikuši Latvijā (t.sk. 7 622 ir notikuši Rīgā, kas sastāda 59,9% no visiem Latvijā notikušajiem apdrošināšanas gadījumiem), savukārt ārvalstīs notikuši 1 065 apdrošināšanas gadījumi, kas sastāda 7,7% no visiem reģistrētajiem gadījumiem.
Valstis, kurās reģistrēts vislielākais apdrošināšanas gadījumu skaits, ir Vācija (237 apdrošināšanas gadījumi), Lietuva (133), Krievija (116) un Polija (90). Lielākais CSNg skaita palielinājums ir vērojams Lielbritānijā (70 gadījumi 2014. gada 6 mēnešos salīdzinājumā ar 53 gadījumiem 2013. gada 6 mēnešos), savukārt vairākās valstīs ir vērojams būtisks pieteikto CSNg skaita samazinājums salīdzinājumā ar 2013.gada 6 mēnešiem, tā piemēram, par apdrošināšanas gadījumiem Krievijā 2014.gada 6 mēnešos saņemti 116 pieteikumi (2013.gada 6 mēnešos bija pieteikti 215 gadījumi), Polijā – 90 gadījumi (2013.gada 6 mēnešos – 147 gadījumi), turpretī Vācijā – 237 gadījumi (2013.gada 6 mēnešos – 285 gadījumi). Varam tikai izteikt pieņēmumu, ka minētā tendence turpinās arī šobrīd, jo diemžēl auto kravu pārvadājumi ar galamērķi Krievijā ir krietni samazinājušies, līdz ar to – arī negadījumu skaits.
Papildus varētu pētīt ārvalstīs reģistrēto negadījumu proporcijas, pieaugumu, kritumu vai citus rādītājus, tomēr šoreiz vēlos atgādināt, ko klienti aizmirst, ja tomēr noticis negadījums ārvalstīs. Vispirms attiecībā uz OCTA prasības ir diezgan līdzīgas visās Eiropas valstīs. Vainīgajam par notikušo ir obligāti jāpaziņo savai OCTA polisi izsniegušajai sabiedrībai. Saskaņotais paziņojums ir visās valstīs sastādāms pēc vienota parauga un principiem – ja nav cietušas vairāk kā 2 automašīnas un nav cietušas personas. Arī ailes saskaņotā paziņojuma veidlapā ir vienādas visās valstīs un, ja klientam ir līdz Latvijas eksemplārs, tad problēmām ar aizpildīšanu nevajadzētu būt.
Saskaņotā paziņojuma būtība ir abu pušu gribas apliecinājums par negadījuma apstākļiem, tāpēc, piemēram, Zviedrijā pavisam droši varat to uzzīmēt un parakstīt uz parastas baltas vai rūtiņu lapas un tas būs derīgs. Savukārt mūsu klientu pieredze attiecībā uz ceļu satiksmes gadījumiem Anglijā liecina, ka, ja vien Jūs ar otru negadījumā iesaistītā auto vadītāju būsiet apmainījušies ar personas datiem un mēģinājuši vienoties par to, kurš atbildīgs CSNg izraisīšanā, policija vairs neuzņemsies izskatīt tādu lietu. Mūsu ieteikums – sauciet policiju uzreiz!
Braucot pie stūres ārzemēs, mums jābūt gataviem arī iekļautes kopīgā transporta plūsmā, netraucējot pārējiem satiksmes dalībniekiem. Jo var gadīties, ka ne tikai auto braucēju uzvedība uz ceļa ir atšķirīga no mājās ierastās, bet pat ceļu satiksmes noteikumi to traktē savādāk. Piemēram, mans ieteikums ir tepat kaimiņos Lietuvā braucot aplī pirmajā joslā pie pirmās iespējas obligāti nogriezties pa labi. Pretējā gadījuma ir liela varbūtība, ka sānos ietrieksies no otrās joslas nogriezusies atomašīna, un vainīgs izrādīsies jūs.
Ja negadījums noticis Zaļās kartes zonas valstī, tad uzreiz jāzvana uz polisē noradītajiem tālruņiem. Katrā valstī var atšķirties negadījuma reģistrēšanas kārtība, tāpēc zvans ir obligāts. Vienlaikus jāatgādina savākt visus čekus par auto evakuāciju vai glabāšanu, ja tāda nepieciešama, kā arī piefiksēt, vismaz ar telefona fotokameru, visus citus apstākļus, kas saistīti ar negadījumu – cietušās automašīnas, iesaistītās personas, dokumentus un tml.
Kopsavelkot visu iepriekš minēto, ceļojot ar auto, paņemiet līdzi spēkā esošus dokumentus. Un ja kaut kas atgadās ar auto, ziņojiet policijai, piefiksējiet visus negadījuma apstākļus un pie pirmās iespējas sazinieties ar savu apdrošinātāju Latvijā. Jo ātrāk mūs iesaistīsiet, jo kvalitatīvāk spēsim palīdzēt!