Daļa ceļu, kam finansējums no jaunā Eiropas plānošanas perioda iezīmēts jau šogad, faktiski varētu tikt rekonstruēti nākamgad
No 24 objektiem, kam šogad ieplānoti Eiropas līdzekļi, līgumi noslēgti par vienpadsmit, izriet no va/s Latvijas Valsts ceļi (LVC) informācijas. Divi no tiem attiecas uz projektiem, kas tiek īstenoti ar jaunā plānošanas perioda 2014. – 2020. gadam līdzfinansējumu. Kā zināms, ceļu nozare ir vienīgā, kam jaunā ES plānošanas perioda naudu ļauts sākt apgūt jau šogad. Šogad no šī avota pieejami ap 40 milj. eiro, LVC ieplānojuši 14 projektus, kas varētu tikt līdzfinansēti no šiem līdzekļiem.
Jūlija sākumā tika noslēgts pirmais līgums par valsts galvenā autoceļa A9 Rīga (Skulte) – Liepāja posma 22,5 km garumā rekonstrukciju ar piegādātāju apvienību ACBR78. Kopējās būvdarbu izmaksas ir 9,3 milj. eiro (ieskaitot PVN).Darbi šobrīd notiek, un tiek paredzēts, ka tie tiks pabeigti līdz 2015. gada rudenim. Kā līguma parakstīšanas brīdī norādīja satiksmes ministrs Anrijs Matīss, tas ir arī viens no pirmajiem projektiem visā Eiropā, kas tiek finansēts no 2014. - 2020. gada ES fondiem, jo tobrīd bija pagājušas vien divas nedēļas kopš brīža, kad Latvija parakstīja partnerības līgumu ar Eiropas Komisiju.
Arī LVC valdes priekšsēdētājs Jānis Lange DB stingri uzsver – ES līdzekļi tiek apgūti veiksmīgi un, «LVC ir ja ne pirmie Eiropā, tad Latvijā, kas sāk apgūt jaunā plānošanas perioda finansējumu».
Turpināsies nākamgad
Vadoties pēc informācijas par to, cik ilgi šogad ir konkursi (joprojām līgumi nav noslēgti vairākos konkursos, kuros komersantu piedāvājumi tika atvērti jau maijā), un to, ka vēl ir vairāki projekti, kur konkursi izsludināti jūlijā vai vēl gaida izsludināšanu, var pieļaut, ka šogad virknē projektu tiks parakstīti līgumi vai, ja laika apstākļi ļaus, uzsākti darbi, taču intensīva rekonstrukcija sāksies nākamgad. J. Lange piekrīt – būs pārejoši projekti, kas ir normāli, ņemot vērā, cik tie ir lieli un nopietni. Viņš arī norāda – LVC iet uz to, lai jaunā plānošanas perioda projektu būtu vairāk, šogad darbi varētu sākties vēl kādos ceļu posmos.
Samērā lēnā ES līdzfinansēto projektu līgumu slēgšanas gaita jau vasaras sākumā ceļu būves uzņēmumus darīja bažīgus par jaunā plānošanas perioda līdzekļu izmantošanu, jo nevar izslēgt, ka daļā konkursu līgumi tiks slēgti vien rudenī, kad jau var būt apgrūtināta būvdarbu veikšana. «Būsim reālisti, šogad nekā nebūs,» šovasar norādīja A.C.B. Uzņēmumu grupa tehniskais direktors Dzintars Pomers.
Konkursus šogad apgrūtina ļoti asā konkurence ceļu būves nozarē. Tajos piedalās 8 – 9 pretendenti, kas ir lielākais pretendentu skaits pēdējo piecu gadu laikā. Ir daudz apstrīdētu konkursu, un uzņēmumu piedāvātās līgumcenas ir vidēji par 25 – 30% zemākas, nekā LVC plānojuši. Arī J. Lange iepriekš atzinis, ka «ir gan sūdzības, gan sarežģīti iepirkumi, jo komisijai jāuzdod papildu jautājumi, jānoskaidro papildu informācija, vai patiešām piedāvājums atbilst prasībām – gan par kvalifikāciju, gan tehnisko piedāvājumu».
Uz Liepāju
Šobrīd četri ES līdzfinansēti iepirkumi ir atvērti, vēl piecos izsludināts iepirkums, piemēram, jūlija pēdējās dienās izsludināts konkurss autoceļa A1 Rīga (Baltezers) – Igaunijas robeža ap 12 km gara posma rekonstrukcijai, kura prognozētā līgumcena ir 11,2 milj. eiro.
Šovasar vēl plānots izsludināt vairākus konkursus ceļiem Liepājas virzienā – piemēram, 14 km garam autoceļa A9 posmam. Citam šī paša ceļa 21 km garam posmam konkurss izsludināts jūlijā, tā prognozētā līgumcena ir 9,6 milj. eiro, liecina IUB informācija. Tikko parakstīts līgums par uz ceļa esoša pārvada pār dzelzceļu rekonstrukciju. Šovasar iecerēts izsludināt konkursu arī autoceļa A11 Liepāja – Lietuvas robeža 23 km garam posmam.
Šovasar vēl gaidāms miljonos mērāms konkurss reģionālā autoceļa P30 Cēsis – Vecpiebalga – Madona 13,4 km garumā rekonstrukcijai. Savukārt diviem citiem reģionālajiem ceļiem – P73 Valles pagasta robeža – tilts pār Iecavu un P85 krustojums ap P88 – Enkurnieki konkursus plānots izsludināt tikai oktobrī. Šie noteikti būs uz nākamo gadu pārejošie projekti, jo LVC jaunā taktika ir uzsākt iepirkumu procedūras iepriekšējā gada oktobrī, lai jau gada sākumā slēgtu līgumus. Ņemot vērā, ka oktobrī nākamā gada valsts budžets, visticamāk, vēl nebūs pieņemts, turklāt šoruden gaidāmas Saeimas vēlēšanas, šāda taktika slēpj sevī zināmus riskus. Tiesa, tā ievērojami paātrina procesus, jo ļauj sākt būvdarbus jau sezonas sākumā. Uz to norāda arī ceļu būves uzņēmuma Strabag direktors Māris Paiders. LVC gan piesauc vidēja termiņa budžeta rāmi, kura ietvaros var plānot darbus.
Par valsts naudu
Tikmēr valsts budžeta finansētos ceļu būves projektos par seguma atjaunošanu, stiprināšanu, rekonstrukciju un seguma virsmas apstrādi, kas neprasa tik lielas investīcijas kā ES līdzfinansētajos projektos, līgumi lielākoties noslēgti jau pavasarī. Palikuši vien daži objekti, kuros vēl nav noslēgti līgumi vai kuros vēl gaidāms konkurss, piemēram, augustā plānots izsludināt konkursu Rīgas apvedceļa (Salaspils – Babīte) – Rīgas HES rekonstrukcijai, kura kopējās izmaksas (visas realizācijas izmaksas, ieskaitot, piemēram, būv- uzraudzību, zemes iegādi, ja nepieciešams) lēstas 5,6 milj. eiro apmērā. Arī valsts finansētā tiltu atjaunošanas pro- grammā līgumi jau lielā mērā saslēgti.
Satiksmes ministrija ar LVC paveikto ir apmierināta. LVC ir veikusi 90% no visiem šogad plānotajiem autoceļu remontdarbu iepirkumiem, un praktiski uz visiem objektiem ir sākti remontdarbi. Kopējais valsts autoceļiem paredzētais finansējums 2014. gadā (gan autoceļu remontam, gan uzturēšanai) ir 250 milj. eiro, no kuriem nepilni 136 milj. eiro ir ES fondu līdzfinansējums. Būvdarbi šī gada sezonā notiek vairāk nekā 100 objektos, un kopumā tiks sakārtots vairāk nekā 1000 km autoceļu, informē ministrijā.