Katrs ceturtais Latvijas autovadītājs regulāri pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu, jo ir ātras braukšanas cienītājs, secināts Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) kampaņas Ātrums. Nāvīgi viltīgs. Esi gudrāks! ietvaros veiktajā autovadītāju aptauja.
Savukārt viena trešā daļa šoferu parasti cenšas ievērot ātruma ierobežojumus, bet atlikušie - ievēro atļauto un drošo ātrumu, jo baidās no soda, vai arī pārkāpumus izdara tikai situācijās, kad tas patiesi ir nepieciešams.
Aptaujā kā iemesli ātrai braukšanai visbiežāk tika minēta steiga, neuzmanība un citu satiksmes dalībnieku pārāk lēnā braukšana. Vēl pie iemesliem regulārai ātruma pārsniegšanai tiek nosaukts arī sacensību gars, kā arī stresa un dusmu izgāšana.
Arī vīriešu un sieviešu rīcība pie auto stūres ir samērā atšķirīga. Vīrieši autovadītāji brauc ātrāk un regulāri pārsniedz ātrumu. Katrs piektais stiprā dzimuma pārstāvis pārsniedz ātrumu vismaz par 20 km/h, kā arī viņus vairāk sadusmo citu satiksmes dalībnieku tūļāšanās. Nereti vīrieši ceļu jauc ar sacīkšu trasi vai dusmu un negatīvo emociju izlādes vietu, turklāt viņi vēlētos mīkstināt valstī noteiktos sodus par ātruma pārsniegšanu.
Savukārt sievietes autovadītājas ceļu satiksmē ir disciplinētākas un krietni retāk pārkāpj atļauto braukšanas ātrumu. Viņas uzskata, ka ātrumu virs 20 km/h drīkst pārsniegt tikai galējās situācijās. Sievietes atzīstas, ka viņas ātrumu visbiežāk pārsniedz neapzināti, jo neseko līdzi spidometra rādītājam vai ceļa zīmēm. Bet esošos sodus sievietes ne tikai atbalsta, bet pat iesaka tos pastiprināt līdz vadītāja tiesību atņemšanai, cietumsodam vai automobiļu konfiskācijai.
Neesot iespējams runāt par kādu tipisko ātrumpārkāpēju. Tomēr ir iespējams identificēt biežāk sastopamos ātras braukšanas iemeslus, jo tie darbojas gan individuālā, gan sabiedrības līmenī, norāda psihologs Ansis Jurģis Stabingis.
Viņš arī skaidro, ka ir daudzi faktori, kuri veicina ātruma pārsniegšanu. Kā dažus var minēt sabiedrības pozitīvo attieksmi pret ātrumu kā vērtību, toleranto attieksmi pret ātruma pārsniegšanu, ka tas nav īsts pārkāpums un augsto varbūtību izvairīties no sekām. Lai mainītos braukšanas paradumi, pirmkārt, ir jāmainās autovadītāju attieksmei.