Apzinoties tehnoloģiju nozīmi globālajā konkurētspējā, Eiropas Savienība būtisku daļu Atveseļošanās fonda līdzekļu ir atvēlējusi digitālajai transformācijai. Latvijai, sākot no šī gada, būs pieejami 365,2 miljoni eiro, un daļa līdzekļu paredzēta arī digitalizācijai komercdarbībā un komersantu digitālās transformācijas veicināšanai.
Tā ir lieliska iespēja celt uzņēmuma konkurētspēju un ar ieviesto tehnoloģiju palīdzību risināt virkni problēmu, kas saistītas ar procesu paātrināšanu, darbaspēka trūkumu, produktivitātes celšanu u.c. Lai gan digitalizācija ir mūsdienīga un uz izaugsmi vērsta uzņēmuma neatņemama sastāvdaļa, spert pirmos soļus šajā virzienā ne vienmēr ir viegli. Ar ko sākt?
Pirms jebkādu digitālu risinājumu ieviešanas vienmēr jānovērtē šī brīža situācija, lai vēlāk daudz skaidrāk un precīzāk izvērtētu sasniegto rezultātu. Piefiksējiet, kādus tehnoloģiskos risinājumus un procesu izmaiņas uzņēmumā esat ieviesuši pēdējo gadu laikā, vai tas ir sniedzis gaidīto rezultātu, kādi procesi vēl būtu jāpilnveido. Iespējams, jāveic digitālo sistēmu audits un tam jāpiesaista kāds eksperts ārpus uzņēmuma. Tāpat ir svarīgi uzstādīt mērķus uzņēmuma izaugsmei nākotnē - kā vēlaties uzlabot klientu apkalpošanu, attīstīt jaunus produktus, paplašināt tirgu.
Lai gan stabilitāte ir svarīga veiksmīgas uzņēmējdarbības sastāvdaļa, tomēr, lai panāktu izaugsmi, ir jādod vieta arī zināmam riskam un eksperimentiem. Jaunas idejas un svaigs skatījums uz biznesa procesiem uzņēmumā palīdzēs pārvarēt “stagnāciju” vai mīņāšanos uz vietas. Svarīgi šajā radošajā darbā iesaistīt ne tikai augstākā līmeņa vadītājus, bet arī darbiniekus, kas atrodas procesu sākumā. Plašāka cilvēku loka iekļaušana ideju ģenerēšanā, var sniegt absolūti jaunu skatījumu uz uzņēmuma attīstību, tādēļ jārada vide, kur idejām rasties. Tehnoloģijas noteikti nav panaceja, kas atrisinās visas pastāvošās problēmas, tomēr tās var būt ļoti noderīgs instruments, lai procesus vadītu savādāk, efektīvāk un mūsdienīgāk.
Katras izmaiņas uzņēmumā pavada lielāka vai mazāka diskomforta sajūta, jo pastāv bažas par nezināmo. Arī uzņēmuma procesu digitalizācija un automatizācija maina ierasto kārtību, un sākotnēji var šķist nedaudz biedējoša, tomēr labāk ir izmēģināt un kļūdīties, nekā neizmēģināt un palikt uz vietas. Digitalizācijai jābūt ciešā sazobē ar uzņēmuma kopējo attīstības stratēģiju, un pētījumi rāda - ja digitalizāciju izvirza par vienu no biznesa stratēģiskajām prioritātēm, to izdodas veiksmīgāk īstenot un sasniegt augstākus rezultātus.
Deloitte veiktais pētījums liecina, ka digitāli attīstītāki uzņēmumi pandēmijas laikā bija daudz noturīgāki un spēja labāk orientēties straujajās pārmaiņās, un līdz ar to tiem klājās ievērojami labāk arī finansiāli. Turklāt digitāli attīstītākos uzņēmumos novērots arī lielāks potenciāls rasties dažādiem inovatīviem risinājumiem.
Visticamāk, divritenis nav jāizgudro pilnīgi no jauna, un jūsu esošās sistēmas ir iespējams salāgot ar mūsdienīgiem risinājumiem. Piemēram, ir vērts painteresēties par dažādiem satura integrācijas risinājumiem, kas informāciju no dažādām biznesa programmām integrēs vienā, ļaujot darbiniekiem strādāt ar aktuālāko informāciju, būtiski samazinot laiku, kas nepieciešams informācijas meklēšanā.
Pirms dažādu digitālu risinājumu ieviešanas noteikti ir jāsagatavo darbinieki - ne tikai praktiski, bet arī morāli, īpaši vecāka gadagājuma cilvēki. Nereti dažādu tehnoloģisku risinājumu ieviešanu pavada bailes par savu darbavietu nākotnē, par to vai izdosies tehnoloģijas labi apgūt un nekļūdīties, tāpēc darbinieku iedrošināšana un informēšana ir ļoti būtiska. Rīkojiet apmācības un dodiet laiku ar tehnoloģijām iepazīties kā ar savu jauno kolēģi, nevis konkurentu. Informējiet par laika plānu, izmaiņu nepieciešamību un pozitīvo rezultātu, kas nākotnē sagaida gan uzņēmumu, gan darbiniekus.