Kompānijas un organizācijas neizbēgami būs aizsardzības pozīcijās; būtiskais ir aktīvu svarīguma izvērtējums
Kiberdrošība strauji kļūst par visas sabiedrības dzīves jautājumu, saka IBM kiberdrošības izlūkošanas pakalpojumu globālais vadītājs Niks Kolmans.
Ierindas interneta lietotājam kiberdraudi izklausās nedaudz mistiski, kā kaut kas gaisā vai vados, bet vispār jau tiem ir ļoti konkrētas fiziskās izcelšanās vietas.
Un konkrēti cilvēki.
Ko saka statistika – no kurienes nāk vairāk slikto zēnu un kā mainās viņu uzvedība?
Ir paradums runāt par kiberuzbrukumiem kā kaut ko vienotu, lai gan ir dažādi un atšķirīgi motivēti kiberdraudi. Ir t.s. haktīvisti, kas grib radīt sistēmu traucējumus un cilvēku apmulsumu, tad ir noziedznieki, un vēl ir hakeri, kas darbojas valstu uzdevumā. Pa vidu šiem ir vēl vesels spektrs dažādu ļaužu, kas grib izmantot kibertelpas vājās vietas. Ir jāsaprot, ar ko no tā visa jums ir darīšana un kāpēc viņi to dara, lai, piemēram, izpostītu mājaslapu, atstātu tajā kādu politisku vēstījumu vai atbalstītu kādu kampaņu. Pēdējā laikā notiek daudzi kredītkaršu darbības pārkāpumi, lai nozagtu karšu lietotāju finanšu datus un naudu. Dažkārt tie ir mēģinājumi nozagt intelektuālo īpašumu un kompāniju komercnoslēpumus. Pēdējā laika iezīme ir vairāk precīzi tēmētu un izsmalcinātu uzbrukumu. Tas nozīmē, ka šie cilvēki vēršas pret noteiktu sektoru, industriju un kompāniju un meklē piekļuvi noteiktai tās darbības sfērai – kredītkaršu datiem vai kaut kam citam, un viņi izmēģina trīs vai četrus veidus, kā pa dažādiem ceļiem pie sava mērķa šīs organizācijas datu sistēmā nokļūt.
Tad kiberdraudi kļūst pieauguši? Muļķošanās iet mazumā?
Kiberdraudi ir nonākuši līmenī, kur tie ir kļuvuši izsmalcinātāki. Kiberuzbrucēji arī investē lielākus resursus. Jā, zināmā mērā tie ir vairāk pieauguši. To var redzēt arī pēc politisko un biznesa vadītāju reakcijas uz šiem draudiem, jo ir ievērojami pieaugusi izpratne par to nopietnību un nepieciešamību pēc aptverošas atbildes.
Vai biznesa vidē un sabiedrībā ir izpratne par šiem draudiem?
Dažviet. Ir biznesi, kas ir veikuši nozīmīgus ieguldījumus kiberdrošībā un nobrieduši spējai reaģēt uz draudiem.
Piemēram, IBM.
Mēs ļoti daudz līdzekļu esam ieguldījuši kiberdrošības jomā.
Visu interviju Uzbrukumi ir nenovēršami lasiet 26. februāra laikrakstā Dienas Bizness.