Baltijas apdrošināšanas nozares nākotne – tikai dažas lielās starptautiskās grupas
Latvijas tirgus ir pārāk mazs tik daudz apdrošinātājiem, tādēļ visdrīzāk jau tuvākajā laikā šeit darbosies tikai aptuveni piecas lielas apdrošināšanas kompānijas – šādu viedokli intervijā Dienas Biznesam pauž AAS Gjensidige Baltic (Gjensidige) ģenerāldirektors Aleksandrs Rjabovs.
Gjensidige nesen iegādājās apdrošināšanas kompāniju PZU Lietuva – kāda ir darījuma summa un kādēļ tika pieņemts šāds lēmums?
Apdrošināšanas sabiedrība iegādājās 99,88% PZU Lietuva akciju par 54 miljoniem eiro, kas ir salīdzinoši liela summa, tomēr Gjensidige, izvērtējot apdrošinātāja portfeli un nākotnes plānus, secināja, ka cena atbilst kompānijas vērtībai. Mums gan ir iespēja cenu koriģēt atbilstoši tam, kā uzņēmums attīstīsies gan pirms, gan pēc darījuma noslēgšanas.
Kad plānots darījumu pabeigt?
Darījumu plānots noslēgt šā gada trešajā ceturksnī. Gjensidige dara visu, lai paātrinātu šo procesu, taču ne viss ir atkarīgs no mums. Konkurences iestādēm gan Latvijā, gan Lietuvā ir jāsniedz atbilde divu mēnešu laikā, un visi dokumenti šīm iestādēm ir jau iesniegti.
Kādēļ izlēmāt iegādāties šo kompāniju?
Nepārtraukti vērtējam kompāniju iegādi, jo mūsu mērķis ir paplašināties ne tikai Baltijā, bet arī Skandināvijā. Baltijā šis nav pirmais pirkums – 2008. gadā Gjensidige iegādājās Lietuvā lielāku biznesu nekā šajā valstī toreiz mums bija. Pēc tam pārņēmām portfeli no Nordicia. Mums ir liela pieredze tirgū, un tā ir mūsu stratēģija. Protams, augam arī organiski, ja tas ir iespējams, bet skatāmies arī uz iespējām iegādāties kādu uzņēmumu. Šī bija viena no iespējām, un mūsu intereses ar sadarbības partneri sakrita.
Par cik palielināsies Gjensidige tirgus daļa Lietuvā pēc šī darījuma?
Līdz šim mums Lietuvā piederēja aptuveni 7% no kopējā tirgus, taču pēc iegādes darījuma tā pārsniegs 21%. Kopumā Baltijas tirgū Gjensidige Baltic tirgus daļa palielināsies no aptuveni 7% līdz 13%.
Vai apsverat iespēju iegādāties arī kādu kompāniju Latvijā vai Igaunijā?
Jā, mēs skatāmies uz visām iespējām, tādēļ nav izslēgts, ka sekos vēl kāds darījums. Pagaidām gan neko konkrētu nevaru atklāt, jo tā ir konfidenciāla informācija. Bet varu apstiprināt – pastāv iespēja, ka mēs iegādāsimies vēl kādu uzņēmumu.
Kā Jūs raksturotu pašreizējo apdrošināšanas tirgu Latvijā un pārējās Baltijas valstīs? Vai sagaidāmi apvienošanās darījumi?
Kaut arī tirgū ienāk jauni spēlētāji, piemēram, nesen - Compensa, uzskatu, ka īsti vairs nav vietas jaunām kompānijām. Visās trijās Baltijas valstīs ir pārāk daudz tirgus spēlētāju. Nedaudz labāka situācija ir Igaunijā, bet Latvijā un Lietuvā uzņēmumu ir par daudz. Tādēļ es paredzu, ka konsolidācijas process apdrošināšanas tirgū noteikti turpināsies un pēc aptuveni pieciem gadiem Latvijā un Lietuvā paliks tikai 5 līdz 6 lieli, stipri tirgus spēlētāji. Tie būs uzņēmumi, kas piederēs lielām starptautiskām grupām, savukārt uzņēmumi, kas pašlaik pieder vietējiem īpašniekiem, visticamāk, savu biznesu pārdos. Kas notiks tuvākajā laikā? Domāju, ka šogad tirgū varētu notikt kādi darījumi – un ne tikai Lietuvā, bet arī Latvijā. Iespējams, arī Igaunijā.
Kā pērn veicās Gjensidige Baltic?
Kopš 2006. gada mēs katru gadu strādājam ar peļņu. Aizvadītajā gadā kompānijas peļņa sasniedza 1,3 miljonus eiro pirms nodokļiem, bet tam ir arī pamats – mēs pērn uzmanīgi skatījāmies uz savu portfeli un tīrījām to no sliktajiem līgumiem, lai ilgtermiņā palielinātu rentabilitāti, kā arī investējām tehnoloģijās. Kompānijas mērķis šogad un nākamajā gadā ir pabeigt darbu pie jaunas IT sistēmas izstrādes, ar kuras palīdzību mēs kontaktēsimies ar klientiem, brokeriem, tāpat arī paredzēts veidot pašapkalpošanās portālu ar plašu funkcionalitāti. Tas viss prasa lielas investīcijas, tādēļ arī šajā gadā neplānojam lielu peļņu. Pērn investīciju apjoms tehnoloģijās sasniedza aptuveni miljonu eiro, un arī šajā gadā tiek plānots investēt attīstībā.
Rekordpeļņa mums bija 2011. gadā – vairāk nekā 10 miljoni eiro peļņa kopumā visā Baltijā. Tomēr jāskatās reāli - tirgus ir tāds, kāds tas ir, un arī cenas ne visai palīdz sasniegt mūsu rentabilitātes ambīcijas.
Prēmiju apjoms Baltijā Gjensidige pagājušajā gadā samazinājies par aptuveni 10%, tas ir tā dēļ, ka īpaši nevēlamies konkurēt OCTA segmentā, kur cenas nav adekvātas. Lielākais prēmiju apjoma samazinājums bija vērojams Lietuvā, taču šajā valstī situācija ar cenām ir vēl sliktāka nekā Latvijā. Tas ir saistīts ar konsolidāciju tirgū – PZU iepriekš iegādājās Lietuvas Draudimas, sākās iekšējā konkurence, un viena grupa vēlējās akcionāram pierādīt, ka ir labāka nekā iegādātā kompānija. Diemžēl tas nav normāli, taču tā reizēm notiek. Rezultātā cenas, piemēram, atsevišķos KASKO segmentos samazinājās pat par 50%.
Visu interviju Tirgū paliks tikai smagsvari lasiet ceturtdienas, 2. apriļa, laikrakstā Dienas Bizness (4.-5. lpp.)!