"Covid-19" pandēmijas laikā cilvēkiem savu ikdienas dzīvi lielākā mērā vadot no mājām, aug interneta patēriņš. Pagaidām gan kādi brīdinājumi par to, ka datu pārvades infrastruktūra zem šādas lielās slodzes fona faktiski "sakusīs", Eiropā un ASV nav izrādījušies taisnība.
Tādējādi var arī spriest, ka nosacīti labāk šos laikus var izdoties pārdzīvot dažādiem pasaules telekomunikāciju uzņēmumiem un citām kompānijām, kas savu darbību izvērsušas tiešsaistē.
Piemēram, "Bloomberg" ziņo, ka Spānijā iedzīvotāju aktivitāte tiešasites kazino iepriekšējā nedēļa palielinājusies gandrīz trīs reizes.
Mobilās aplikācijas "WhatsApp", kas pieder "Facebook", lietošanas apmēri pat septiņkāršojušies.
Tikmēr "Amazon.com" Itālijas lietotāju aktivitāte, cilvēkiem nu pastiprināti nododoties e-komercijas priekiem, naktīs šobrīd esot četrkāršojusies. Rezultātā "Telecom Italia" ziņo, ka fiksētajās līnijās datu lietošana augusi pat par 90% un mobilo datu lietošana - par 30%. Apvienotās Karalistes telekomunikāciju uzņēmuma "BT Group" teiktais savukārt liecina, ka interneta lietošana šajā valstī dienā uz brīdī bija pieaugusi pat par 60%.
Pēdējās dienās jau parādījušās ziņas, ka vairākas internmeta kompānijas domā pie tā, kā mazināt datu tīklu noslodzi. Piemēram, "Amazon.com", "Netflix" un "Alphabet" (pieder "YouTube") ziņojusi, ka mazinās savu straumēšanas pakalpojumu kvalitāti.
Ar līdzīgiem pamudinājumiem šādām kompānijām, lai izvairītos no potenicālām datu pārraidīšanas pārslodzes problēmām, klajā nākusi arī Eiropas Komisija. Kopā vien sešu uzņēmumu - "Amazon.com", "Netflix", "Alphabet", "Facebook", "Microsoft" un "Apple" - platformas Eiropā ir atbildīgas par 43% no kopējā interneta lietošanas, liecina izpētes uzņēmuma "Sandvine" dati.
Šobrīd dzirdami spriedumi, ka dažām kompānijām vīrusa vētru izdosies pārlaist nosacīgi mierīgāk (vai ir vismaz skaidrs, ka tās tajā izdzīvos). "Bloomberg" apkopotās Volstrītas ekspertu aplēses liecina, ka šādu uzņēmumu vidū varētu būt faktiski visi jau pieminētie tehnoloģiju milži un arī - "JD.com" un "Walmart" (arī piedāvā e-komercijas risinājumus). Tāpat uz pārējo fona tiek izcelti tādi ēdienu piegādātāji līdz mājas slieksnim kā "DoorDash" un "Postmates" un, piemēram, videkonferenču organizētājs "Zoom Video Communications".
Akciju tirgiem sagurstot un investoriem spriežot par grūtākiem laikiem ekonomikai, joprojām dažu sektoru akcijām mēdz klāties pieņemami (vai vismaz - mazāk slikti nekā pārējiem). Pie tā dēvētajiem aizsardzības jeb "Defensive" sektoriem tiek pieskaitītas vairākas nozares. Šīs tautsaimniecības nozares ir mazāk jutīgas pret ekonomiskajiem cikliem, saglabājot finanšu stabilitāti brīžos, kad ekonomikai klājas grūti. Līdzās telekomunikācijām un veselības aprūpei šādām nozarēm var pieskaitīt arī komunālo saimniecību, jo vajadzība, piemēram, pēc elektrības vai ūdensapgādes saglabājas relatīvi augstā līmenī arī tad, ja ekonomikā vērojams kritums.
Tāpat, pieaugot bažām, investori mēdz lūkoties mazāk ciklisko plaša patēriņa preču ražotāju ("Consumer Staples") akciju virzienā (tie ir to preču ražotāji, pēc kurām ir samērā konstants pieprasījums pat tad, ja kādu nelabvēlīgu notikumu rezultātā patērētāju ienākumi samazinās). Šādu kompāniju vidū tradicionāli tiek minēts "Procter & Gamble", "Coca-Cola", "Colgate-Palmolive" utt.
Latvijas kompāniju pārstāvji, kas piedāvā interneta pakalpojumus, teic, ka attālinātais darbs un mācības tiešsaistē palielinājušas interneta noslodzi, īpaši rīta stundās, taču jaudas pietiks visiem.
"Līdz šim vislielākā interneta tīklu noslodze bija vērojama darba dienu vakaros un vienmērīgi brīvdienās, taču darbs no mājām ir palielinājis līdzšinējo interneta lietojumu tieši darba laikā – no plkst. 8.00 līdz 12.00," skaidro "Tet" galvenais tehnoloģiju direktors Uldis Tatarčuks. Vienlaikus arī vakaros interneta apjoma patēriņš vidēji kāpis par 10%, kas skaidrojams ar to, ka ārpus mājas izklaides iespējas kļuvušas ierobežotas, un iedzīvotāji laiku pavada mājās.
"Interneta aktivitātes pieaugums "Tet" tīklam pārslodzi nerada, un klientiem nav par ko uztraukties, jo datu ātrums, jauda un stabilitāte pietiks visiem. Tīkla noslodzes riskus neredzam, arī prognozējot, ka arvien palielināsies cilvēku skaits, kas strādās no mājām. Tīkla darbības jaudas esam plānojuši tā, lai tas nepieciešamības gadījumā spētu izturēt pat divkāršu vakara "pīķa" stundu noslodzi, kad internetu lieto lielākā daļa. Turklāt jāatceras, ka ikviens interneta fiksētais tīkls un jo īpaši optiskais tīkls spēj nodrošināt daudz lielāku stabilitāti brīžos, kad ir liels vienlaicīga pakalpojumu lietotāju skaits, kas rada zināmus izaicinājumus mobilo risinājumu tehnoloģijai," viņš piebilst.
Tāpat kompānijas apkopotie dati liecina, ka pagājušajā nedēļā daudz vairāk izmantotas filmu, seriālu un video straumēšanas iespējas.
Arī "Tele2" tīklā zvanu plūsma ir palielinājusies par 40%, bet datu patēriņš - par 20%. Tomēr, neskatoties uz šo pieaugumu, šobrīd "Tele2" tīkls funkcionē labi un tam ir kapacitātes rezerves, jo ir būvēts pārdomāti, lai tas spētu izturēt pietiekami lielu slodzi, ar kādu tam šobrīd un tuvākajā laikā būs jāsaskaras, norāda kompānijas sabiedrisko attiecību vadītājs Oskars Fīrmanis.
Redzams arī intereses pieaugums korporatīvajā segmentā, piebilst O. Fīrmanis. Proti, par aptuveni 25% ir palielinājusies interese pēc mobilā mājas/biroja interneta, lai varētu strādāt attālināti, kā arī par aptuveni 40% augusi interese par zvanu pārvaldības risinājumu "Teamer", kas ļauj attālināti koordinēt ienākošo zvanu plūsmu, neatrodoties birojā.
"LMT" prezidents Juris Binde novērojis, ka arī "LMT" klientu vidū pieaudzis gan zvanu skaits, gan mobilā interneta patēriņš.
"Pēc tīkla infrastruktūras ražotāja "Nokia" datiem pasaulē vīrusa skartajās valstīs interneta patēriņš pēdējās 4 nedēļās ir audzis par 20-40%. "LMT" tīklā datu patēriņš audzis par 10-15%. Interesanti, ka būtiski pieaug balss zvanu skaits un apjoms - "LMT" tīklā pat par par 50%. Tāpat būtiski palielinājies pircēju skaits jauniem mobilā interneta pieslēgumiem un iekārtām attālinātam darbam un mācībām. Ievērojami vairāk nekā parasti šobrīd "LMT" viedtelevīziju skatās dienas laikā," viņš stāsta.
"Ārkārtas situācijā, kad arvien vairāk cilvēki pāriet uz attālināto darbu un mācībām no mājām, turklāt kopējas atpūtas vietā ievēro sociālo distancēšanos, šāda aktivitāte "LMT" mobilo sakaru tīklā ir pilnībā saprotama. Esam mobilizējuši papildu resursus, palielinot kapacitāti "LMT" tīkla darbības un pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanai. Lielākā daļa "LMT" klientiem lieto neierobežota interneta pieslēgumu," skaidro J. Binde.
Viņš gan piebilst, ka krīzes apstākļos ir svarīga ne tikai sociālā distancēšanās vai pašizolācija, bet arī sociāli atbildīga interneta izmantošana. Sakaru kanālu nepārtrauktība krīzes situācijās ir kritiski nepieciešama mediķiem, policistiem un citiem ārkārtas stāvoklī esošajiem dienestiem. Līdz ar to aicinu lieki netērēt resursus, ja tas nav nepieciešams.