Pēdējo nedēļu laikā pasaules valdības sākušas mazināt ar pandēmijas izplatīšanos saistītos ierobežojumus. Tas nozīmē, ka cilvēku dzīve var sākt pakāpeniski tuvināties tam, kāda tā bija pirms Covid-19.
Daži tendenču pētnieki gan pauž pārliecību, ka dažas lietas pandēmija būs mainījusi uz neatgriešanos. Piemēram, uz palikšanu – un pat ātrāka - dažādu iemeslu iespaidā varētu būt Rietumu pasaules virzība arvien robotizētākas nākotnes virzienā.
Interesanti, ka šīs pandēmijas laikā pasaules atpazīstamību iemantojuši daži mūsu ziemeļu kaimiņu – Igaunijas - robotu ražotāji. Proti, Apvienotajā Karalistē, esot apgrūtinātai mazumtirdzniecībai, vairāki šīs valsts lielveikali, lai patērētājiem piegādātu dažādas preces, pastiprināti izmantojuši, piemēram, igauņu uzņēmuma "Starship Technologies" robotus.
Pieejamā informācija liecina, ka šādi minētā uzņēmuma ražotie autonomie roboti bez kādas fiziskas cilvēku palīdzības ar nelielu ātrumu pārvietojas pa gājēju ceļiem līdz to piegādes mērķim. Tāpat tie varot pārvarēt nelielas barjeras, piemēram, sliekšņus un ir aprīkoti ar skaļruņiem, lai vajadzības gadījumā ar cilvēkiem arī "sarunātos". Kad robots ierodies galamērķī, klienti atbloķē to glabāšanas nodalījumu ar mobilajiem tālruņiem un attiecīgi – tad saņem pasūtījumu.
"Šīs ir bijis glābiņš tiem klientiem, kuri nevarēja izkļūt ārpus savām mājām. Kopš pandēmijas sākuma mēs esam novērojuši milzīgu pieprasījuma pieaugumu pēc robotu piegādēm. Mēs esam dubultojuši šādu pasūtījumu skaitu un esam piedzīvojuši četrkāršu pārdošanas apjomu pieaugumu," savu prieku par šiem igauņu robotiem "Financial Times" (FT) pauž, piemēram, Apvienotās Karalistes lielveikalu grupas "Co-op Food" pārstāvji. Tie arī teic, ka šādu savu robotu floti plāno palielināt līdz 100 (no šā brīža 80).
FT gan arī izceļ, ka šo robotu uzvaras gājiens nav bijis bez problēmām. Esot pamanāmas atsevišķas klientu sūdzības par grūtībām ar "Starship" mobilo lietotni. Daži arī iebilstot par cenu uzcenojumu precēm, kuru "Co-op" un citi mazumtirgotāji uzliek robotu piegādātajām precēm. Lai nu kā – kopējais fons gan izskatās pozitīvs.
DB jau rakstījis, ka šādi minētās kompānijas mazie roboti demonstrēti arī Rīgas ielās.
Šīs gan nav vienīgais Igaunijas tehnoloģiju uzņēmums, kas pandēmijas laikā nonācis lielākas sabiedrības uzmanības starmešu gaismā. Piemēram, cits šīs valsts uzņēmums "Cleveron" ražo automatizētas paciņu piegādes terminālus, kuri attiecīgi klientiem izsniedz dažādas pakas un arī, piemēram, pārtikas preces.
"Šajos laikos mēs novērojam, ka robotizētie produkti ir ļoti iecienīti, jo tie piedāvā pakalpojumus bez pieskāriena. Jūs vienkārši noskenējiet savu kodu, atveriet durvis un saņemtie savas pārtikas preces. Viss tiek izdarīts 10 sekundēs," FT klāsta šī uzņēmuma vadības pārstāvis Mikels Ilps.
Viņš arī atklāja, ka tad, kad sākās Covid-19 pandēmija, Igaunijas vadošie lielveikalu tīkli pāris nedēļu laikā esot uzstādījuši "Cleveron" vienības. Tāpat arī vairāki starptautiski klienti esot izvērsuši šādus izmēģinājumus. "Ir bijusi ļoti ātrs šādu attiecīgo lēmumu pieņemšanas process. Parasti daudziem šāda brīža sasniegšanai nepieciešami trīs līdz seši mēneši," piebilst minētais "Cleveron" pārstāvis.
Pieejamā informācija liecina, ka "Cleveron" visā pasaulē apkalpo aptuveni 4 tūkst. paciņu terminālus, kur šī uzņēmuma pakalpojumus izmanto arī, piemēram, ASV mazumtirdzniecības milzis "Walmart". Mēnesī ar šī uzņēmuma palīdzību tiekot piegādātas aptuveni 1,3 miljoni paciņas. "Cleveron" arī paziņojusi par plānu savu piegāžu skapīšu tīklu integrēt autobusu pieturās visā Igaunijā. Tā mērķis esot panākt, lai ikvienā valsts mazpilsētā un ciematā būtu piekļuve šādai automatizētai piegādei.
Katrā ziņā iepirkšanās paradumi ievērojami mainījās jau pirms šīs pandēmijas. Savukārt pēdējos mēnešos notiekošais šiem procesiem ir vien paātrinātājs.
ASV tirdzniecības digitalizācija, kam komplektā nāk tradicionālās iepirkšanās nozares nedienas, pat izpelnījusies terminu "Amazon efekts". Būtība tas tiek saistīts ar to, ka līdz šim tradicionālajiem spēlētājiem ir grūtības mainīties un konkurēt ar ļoti atpazīstamām tehnoloģiju kompānijām, kas ir ļoti pelnošas, ar lielām ambīcijām un spējīgas apkopot uz interpretēt milzīgu datu klāstu. Šajā ziņā, šķiet, var apsveikt arī vairākus igauņu tehnoloģiju uzņēmumus, kuri turpina aktīvi un laicīgi pielāgoties dažādām pārmaiņām.
TEVI VARĒTU INTERESĒT ARĪ: