Igaunijas iekšlietu ministrs Andress Anvelts vēlas izveidot automātisku sistēmu, lai reģistrētu un pārbaudītu cilvēkus, kas apmetas Igaunijas viesu izmitināšanas vietās.
Šāda reģistra nolūks ir palīdzēt tiesībsargājošām institūcijām cīņā pret terorismu un notvert personas, kas ir izsludinātas meklēšanā Eiropas Savienībā (ES) vai uzturas Igaunijā nelegāli.
Tā kā Igaunija ietilpst Šengenas zonā, kur cilvēku pārvietošanās netiek reģistrēta, galvenais informācijas avots par personām, kas uzturas Igaunijā, ir viesnīcu viesu reģistri. Viesu reģistrācijas karte ir jāaizpilda visiem, kas apmetas viesnīcās.
Iekšlietu ministrijas ierosinātais plāns paredz, ka tiktu izveidota sistēma, kurā informācija par viesu izmitināšanas vietās reģistrētajiem cilvēkiem vismaz 24 stundu laikā pēc reģistrācijas nonāks automātiskā reģistrā. Automātiskā sistēma pārbaudīs personas datus dažādos reģistros, piemēram, policijas datubāzē, personu, kurām aizliegta iebraukšana Igaunijā, datubāzē, kā arī starptautiskās policijas organizācijas Interpola datubāzē. Ja personas dati šajās datubāzēs netiks atrasti, 24 stundu laikā informācija par personu no automātiskās sistēmas tiks dzēsta. Ja datubāzēs tiks atrasti konkrētās personas dati, informācijas tālāku pārbaudi veiks atbildīgās amatpersonas.
Igaunijas Iekšlietu ministrija norādīja, ka pašreizējā sistēma ir neefektīva vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, viesu izmitināšanas vietu reģistrācijas karti aizpilda ar roku, kas ir laikietilpīgs process, kā rezultātā dati reizēm ir neizlasāmi. Otrkārt, tiesībsargājošajām institūcijām jau ir jāzina, ka interesējošā persona ir apmetusies konkrētajā viesu izmitināšanas vietā, lai no tās saņemtu reģistrēšanās karti. Datorizēta informācijas ievade procesu padarītu efektīvāku.
Plāns paredz, ka centrālajā reģistrā personas dati tiktu dzēsti 24 stundu laikā, bet viesu izmitināšanas vietām šī informācija būs jāglabā divus gadus, lai būtu iespējams to pārbaudīt arī vēlāk.
Ministrijas plāns paredz izmantot trīs paralēlas sistēmas, lai nodrošinātu automātisko sistēmu: jau esošās viesnīcu informācijas sistēmas, tiešsaistes lietotni un viedo lietotni.
Igaunijas Iekšlietu ministrijas aplēses liecina, ka jaunā sistēma viesnīcām un to darbiniekiem ļaus gadā ietaupīt ap diviem miljoniem eiro, samazinoties administratīvajam slogam. Sistēmas izmaksas gadā, kad tā tiks nodota ekspluatācijā, sasniegs 674 tūkstošus eiro, bet pēc tam tās uzturēšanas izmaksas būs 51 tūkstotis eiro gadā.
Gaidāms, ka šāds regulējums stāsies spēkā 2018.gada oktobrī.