Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) 4. kursa students Kārlis Emīls Vīksne biznesa pirmsinkubatorā RTU IdeaLab radījis prototipu ierīcei, kas ekstrēmo sporta veidu cienītājiem ļauj attīstīt lielāku ātrumu.
Prototipa skice ir vienkārša, līdzās tai K. E. Vīksne ir «uzmestis» atsevišķus punktus, kuri nepieciešami, lai produkta iecere pārvērstos par ievilcēju jeb vinču, kas snovbordistiem, skeitbordistiem, veikbordistiem un citu gan ziemas, gan vasaras ekstrēmo sporta veidu cienītājiem dod iespēju pilsētvides un iekštelpas apstākļos uzņemt vajadzīgo ātrumu triku izpildīšanai. Arī viņa radītais ierīces prototips ir samērā vienkāršs, taču efektīvs, demonstrē Kārlis Emīls.
«Lai snovotu, ir jādodas uz speciāli izveidotiem snovparkiem, jo pilsētvide ir pārāk līdzena, lai varētu dabīgi uzņemt ātrumu. Snovparki, veikparki ir mākslīgi urbānās vides atveidojumi, veidoti iedvesmojoties no pilsētvidē sastopamiem «spotiem»,» teic RTU students. Viņš pats aizraujas ar snovošanu, arī ideja par ievilcēju pie viņa atnāca ziemā. Iepazinies ar tirgus piedāvājumu, Kārlis Emīls ir nolēmis radīt pats savu risinājumu. Tirgū esošos ievilcējus darbina benzīna vai elektriskie motori, Kārļa Emīla radītais ir 100 % mehānisks. Darbības principa pamatā ir atspere – velkot tā tiek nospriegota un, palaista vaļā, «ievelk tevi ātrumā, lec pa rampu un taisi trikus,» aizrautīgi skaidro jaunietis. Ierīce pirms lietošanas ir jāpiestiprina pie kāda atbalsta punkta, piemēram, staba.
Šobrīd tiek testēts, cik lielu ātrumu iespējams attīstīt, aprēķini liecina, ka tiem būtu jābūt 20 km/h.
«Es atceros, kā radās ideja par atsperi. Es remontēju vecu pulksteni, kura mehānismā ir vērpes atspere. Sāku pētīt, tomēr izrādījās, ka manai iecerei tās spēks ir pārāk mazs. Prototipam detaļas aizguvu no garāžas vārtiem, ne tikai atspere, bet vēl vairākas lietas izrādījās konstrukcijai derīgas. Sazinājos ar izplatītājiem, noskaidroju cenas. Kad detaļas bija sagādātas, bija jātaisa prototips. Radās jautājums, kā to vislabāk izdarīt, un man ieteica «RTU IdeaLab»,» ceļu līdz pirmsinkubatoram iezīmē K. E. Vīksne.
«RTU IdeaLab» ir pirmsinkubācijas programma, kas apvieno jaunos un topošos uzņēmējus, mentorus, jaunrades entuziastus, mācībspēkus un investorus, nodrošinot vidi un atbalstu agrīnā attīstības stadijā esošu biznesa ideju realizēšanai. Programma tiek īstenota deviņus mēnešus, piedāvājot dalībniekiem gan apmācības, kouču sesijas, finanšu un juristu konsultācijas, RTU Dizaina fabrikas tehnisko atbalstu, gan finansiālu atbalstu, ja tas ir nepieciešams.
2017./2018. gada sezonā «RTU IdeaLab» saņēma 94 pieteikumus, pirmsinkubācijas programmā piedalījās 22 komandas un 59 dalībnieki, attīstot idejas par iekštelpu gaisa un klimata uzlabošanas sistēmu, skūteri, kas ratiņkrēslu lietotājiem palīdzētu kļūt mobilākiem, pašpietiekamu mobilo māju, tehnoloģiju spirulīna audzēšanai Latvijas klimatiskajos apstākļos utt. Komandas biznesa idejām piesaistīja 21,4 tūkstošus eiro.
Programmas ietvaros ir iespēja piesaistīt finansējumu un saņemt dažādu ekspertu atbalstu. Līdz šim Kārlis Emīls visu bija darījis viens, ieguldījis savus līdzekļus. «Tā bija ļoti interesanta pieredze. Radīšanas process ir interesants. Ideja ir galvā un tu to īsteno – tas ir brīnums,» viņš neslēpj.
«Ar prototipu viss tikai sākas,» saka Kārlis Emīls un turpina pielabot savu ierīci. Viņš regulāri to testē, gadās, ka izmēģinājumu laikā kaut kas pieviļ vai iziet no ierindas, reizēm tie ir līdz galam nepārdomāti sīkumi, kam var būt nepatīkamas sekas, piemēram, pārautas un sasieta auklas dēļ tika bojāts ierīces korpuss. Lai arī tas nav patīkami, students atzīst, ka tā tiek radīta iespēja novērst nepilnības. Testi tiek filmēti, jo tikai no malas esot iespējams precīzi novērtēt ierīci darbībā.
Prototips ir vitāli nepieciešams, lai piesaistītu potenciālos klientus, sadarbības partnerus un investorus, jo bez tā grūti iegūt atgriezenisko saiti un līdz ar to arī pārliecību par to, ka viņš virzās pareizi. Jautāts par tālākiem soļiem, viņš min konsultācijas par nepieciešamo sertifikāciju un izplatīšanas plāna izstrādi. Tā kā šis ir nišas produkts, tirgus ir ierobežots. Tiek apsvērta arī biznesa idejas nosaukuma maiņa. Šobrīd Emīls Kārlis ievilcēju prezentē ar saukli «REDI», kas sasaucas ar jautājumu «Vai esi gatavs?» («Are You ready?»), ko sportisti viens otram uzdod pirms starta.